Har en känslig fråga som kommit upp med min sambo.
Letade lite i andra trådar om ungefär samma ämne men fick inte några konkreta svar.

Jag äger idag och sen 4 år tillbaka huset till 100%
Min sambo och mamma till vårat barn vill nu stå som gemensam ägare på huset.

Min fråga i detta är hur man löser detta på så rättvist sätt som möjligt.

Jag köpte huset för 720 000:-
Har sedan dess pumpat in pengar ur egen ficka till renoveringar,
Även tagit lite lån på husvärdet eftersom jag har ökat värdet på huset efter värdering.
Man ska inte tala om all arbetstid jag har lagt på huset. jag är snickare så har gjort i princip allt själv.

Idag har jag lån på ca 1 000 000:-
Huset är värt 1 300 000:-

Nu kommer den kluriga frågan.
Hur ska man dela upp lånen på huset så att jag inte känner att mitt slit jag har lagt ner med åren och pengar som har lett till värdeökningen på huset inte går till henne utan till mig eftersom att det är jag som har tjänat in ökningen?

Nu låter jag som en girig person.
Men man måste ju se det ifrån den mörka sidan tyvärr.
Om vi av okänd anledning skulle separera vilket jag inte vill,
Då står ju hon som ägare av hälften av husvärdet.

Hon: 650 000:-
Jag: 650 000:-

Då måste jag ju lösa ut henne ur huset,
eller eventuellt hon lösa ut mig?

då ska jag alltså betala 650 000:- till henne,
Om detta nu skulle hända kan alla matten lika bra som mig.
Jag har betalat 1 300 000:-
Min värdeökning jag hade fixat innan hon gick in som delägare i huset har gått upp i rök?

Snälla hjälp mig, är jag helt ute och cyklar?
 
Ta kontakt med din bankman de kan garanterat hjälpa er på bästa sättet. Sen är det ju inte fel att ha lite kött på benen innan man kommer dit.
 
Mitt tips är att frun ska bli hälftenägare av huset, så att ni båda känner att det är ert gemensamma hem (och inte "ditt" hus). Har ni ett gemensamt barn så antar jag att ni båda har varit ihop ett tag, så kanske är det hon som har städat/lagat mat/handlat mat medans du pysslat med huset? Isåfall är det inte mer än rättvist att hon också får ta del av värdeökningen.

Jag föreslår att ni kollar vad huset är värt idag, och så skriver ni ett skuldbrev där hon blir skyldig dig halva den summan och så skriver du över 50% av huset på henne.
 
  • Gilla
Fadai och 5 till
  • Laddar…
Jovial skrev:
Ta kontakt med din bankman de kan garanterat hjälpa er på bästa sättet.
Det tvivlar jag i högsta grad på.

Har huset varit ditt från början, och din sambo har flyttat in hos dig?

Varför vill hon stå som ägare till huset? Så länge ni är sambo och sams spelar det ingen roll för henne. Det är först vid bodelningen som det spelar någon roll.
 
Kanske för att inte känna sig som inneboende???
 
  • Gilla
kattlucka och 7 till
  • Laddar…
Bara och ta det i röven... För husfridens skull. Nästan så jag inte skämtar. ;)

Men...

Jag skulle rekommendera att du på något sätt får ut hälften mellan lån och värdet på huset i kontanter av att hon köper in sig.

150.000 så äger hon hälften av huset.

Det är sen pengar du får spendera på allt annat än huset om du vill.

Det skulle kännas rättvist tycker jag.
 
Om man delar på lånen som det är idag och skriver papper på det som är "vinsten" just nu. Då får ho stå för halva huset och så länge man håller ihop så behöver man inte tänka mer på det. Men om det m8t all förmodan skulle ta slut så finns pappret som styrker din andel.
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Konkreta svar kommer du aldrig få, men hur länge har ni egentligen varit sambor? Hur gammalt är barnet, och vad har ni haft för gemensam ekonomi under tiden ni varit tillsammans?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Ta och gift dig istället med din sambo !
Har ni gått så långt som att skaffa barn så är det inte så farligt att gifta sig.
Det är dom 10 första åren som är värst.:p
 
  • Gilla
gaia och 8 till
  • Laddar…
Har väldigt många fördelar att var gift när man har barn, om något skulle hända en av er..
 
  • Gilla
AnnaBr och 3 till
  • Laddar…
Hej Midii, välkommen till Bygga Hus-forumet!

Du skriver
Min sambo och mamma till vårat barn vill nu stå som gemensam ägare på huset.
och

Har sedan dess pumpat in pengar ur egen ficka till renoveringar,
En liten fråga: Hur mycket har din sambo "pumpat in" i form av tid och pengar i ert gemensamma barn?

Min egen personliga syn är att man inte köper in sig i ett förhållande eller en familj.
Man går "all in" om relationen är allvarligt menad, och delar allt lika.
Eller vill du räkna procent om allting?
Hur många procent av ert gemensamma barn är ditt tycker du?

Nej, som andra här skrivit, kan att gifta sig vara en bra lösning. Det behöver inte vara i kyrkan.
Då visar man att man menar allvar, och mycket av det juridiska löser sig automatiskt.
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 7 till
  • Laddar…
D09
KnockOnWood skrev:
Hej Midii, välkommen till Bygga Hus-forumet!

Du skriver


och



En liten fråga: Hur mycket har din sambo "pumpat in" i form av tid och pengar i ert gemensamma barn?

Min egen personliga syn är att man inte köper in sig i ett förhållande eller en familj.
Man går "all in" om relationen är allvarligt menad, och delar allt lika.
Eller vill du räkna procent om allting?
Hur många procent av ert gemensamma barn är ditt tycker du?

Nej, som andra här skrivit, kan att gifta sig vara en bra lösning. Det behöver inte vara i kyrkan.
Då visar man att man menar allvar, och mycket av det juridiska löser sig automatiskt.
Njaaa, varningens finger också :)

När det kommer till pengar så kan människor bli väldigt skumma i tankarna. Speciellt i förhållanden som börjar knaka i fogarna.

Grannen och hans dåvarande flyttade ihop och köpte huset, killen sålde sin bostadsrätt och pungade ut med rätt så stor andel pengar. Så långt ingen fara, dom var kära, gifte sig och så vidare.
Tjejen börjar plugga, killen betalar.
Tjejen slutar plugga och börjar jobba.
Nu dumpar hon han, dvs skiljer sig, tycker att hon är shysst mot han som inte rör hans sparade pension som han sparat till sen han var 18 men allt annat drar hon in. Under loppet av kanske 4-5 år utspelas detta.

Sånt får mig att bli stenhård när det gäller sambo och pengar. Vet flera som råkat ut för såna knäppar och blivit helt förändrade.

Jag äger huset hemma, betalar en betydligt större del av eller ja, alla boendekostnader/drift etc och har slitit med det sen 2006. Jag skulle inte ge upp halva huset ( värd ca 3,0m ) utan en motprestation som jag skulle känna motsvarade mitt slit under alla år. Vi har bott här gemensamt sen ca snart 2år :)
 
  • Gilla
H-Thomasson och 14 till
  • Laddar…
Vi hade ungefär samma situation. Dock ej barn. Och även en stundande stor utbyggnad. Gick till en familjejurist som fixade upplägget. I stort: värdering av hus. Minus kostnader, skatter för en fiktiv försäljning. Delat på två. Sedan skuldebrev på beloppet, med "gåva" på halva huset som motprestation.

Vid ev separation kan man då välja att värdera om och lösa ut eller sälja och dela på ev vinst efter skuldebrev.

Rekommenderar en bra jurist till detta, inte farligt dyrt, mot att man känner att det är rättvist och tryggt.
 
  • Gilla
piggy_man och 1 till
  • Laddar…
Det låter som att en del tror att damerna är ihop med er för att få gratis boende och kan sticka när som helst.

Riktigt tråkigt om ni känner så!

Hur hade ni känt om det var damerna som ägt huset? Hade ni inte velat äga halva?
 
  • Gilla
Fadai och 8 till
  • Laddar…
Kalasclas skrev:
Det låter som att en del tror att damerna är ihop med er för att få gratis boende och kan sticka när som helst.

Riktigt tråkigt om ni känner så!

Hur hade ni känt om det var damerna som ägt huset? Hade ni inte velat äga halva?
Du måste ju verkligheten i det hela. Oavsett hur bra man har det så spelar det ingen roll den dagen som man bryter. Om man slitit med något innan man blev sambos så borde man väl även ha rätt till den delen efter, man som kvinna.

Han vill ju fortfarande ha in henne som delägare. I annat fall är det ju nara säga "- Nej jag ska äga själv"
 
  • Gilla
peteri67 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.