Tänkte det var lika bra å starta en liten tråd ifall det kan hjälpa både mig och andra:)

Har inga tidsplaner än förutom att jag ska få klart plattan innan kylan kommer och sen får det ta den tid det behövs:)

Så här är det tänkt att bli
garage.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Leverans av grunden, va faktiskt lite omständigt att lyfta ut allt med en grävmaskin:)
2013-07-08 11.06.31.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjat lagt ut 8-16 på en grund av 0-90 som gjordes året innan vid husbyggnationen. Som ni ser så är man amatör på grävningsdelen så man måste ha en bra markgubbe lr i denna fall kvinna som kan rätta till lite:D
2013-07-08 22.04.46.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Påbörjad utmätning. Tog MYCKET längre tid än beräknat innan diagonalmåtten var där dom skulle!
2013-07-10 15.27.46.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjat få ut lite kantblock. la ett lager med 4-8 grus innan för att lättare kunna justera, började att väga av två rör och skrubba med en rätskiva men gick fortare att bara gå med en laser med en större fot på.
2013-08-17 13.38.01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så till helgen ska det förhoppningsvis dit ett lager isolering och sen börja planeras lite inför avlopp och vatten m.m
 
  • Gilla
SVA_Panzar och 4 till
  • Laddar…
Är portarna tänkt att vara i skala på ritningen skulle jag föreslå 3m breda. 2,5 funkar med vanliga bilar men även en V70 känns bred när man skall in genom en 2,5 port.

Glöm inte att padda grusbädden ordentligt! Helst skall även gruset vara tvättat för att inte det skall suga upp fukt mot plattan men det brukar vara lite knepigt att få till. Jag slaktade en gammal skottkärra och tvättade gruset i den innan jag kört ut det. Blev nog en halv kärra med damm på ett flak med kross.
 
Portarna har bytts ut efter många om och men till en port på 4*3,5:)
det paddades länge å väl plus att den stod utan kantblock i några veckor å fick lite gratis vattenpaddning.
 
Oj, det var en ordentlig port ni uppgraderat till!

Vattningen gör nog ingen större skillnad på grus, men har ni paddat har ni läget under kontroll. Jag hade rätt mycket funderationer på hur man skulle ansluta bra mot uppfarten, kantjärn osv. Passa på och fundera på sådant innan ni hällt i betongen, det blir lite enklare så. ;)
 
Börjat få dit lite isolering och avlopp

2013-08-25 15.34.36.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2013-08-25 15.34.49.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2013-08-25 18.00.01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avloppsrännan är egentligen en markränna från biltema. Billigt alt för mycket avlopp. Den är dock inte helt tät i skarvarna (lev i 1m längder) så tänkte antingen dra silikon lägga/ limma en gummimatta eller valsa en hängränna och lägga i. Får se när allt kommer på plats vad som blir bäst.

2013-08-25 17.36.14.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tar lite tid å pyssla ihop isoleringen med rören. Hade ju varit smigare med enbart 70 rör men kändes bra med ett 110 till den stora rännan. Kommer att komma två små avlopp också. Ett i högra hörnet för handtvätt etc och ett i förrådsdelen.
 
Vart fick du tag i avloppsrännan? Pris på denna? :)
 
Korvgubbe
FreddaP skrev:
Vart fick du tag i avloppsrännan? Pris på denna? :)
souba skrev:
Avloppsrännan är egentligen en markränna från biltema.
Jag skulle gissa att det är den här.
 
Korvgubbe skrev:
Jag skulle gissa att det är den här.
Du gissar rätt:)
 
2013-09-01 09.30.27.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Portstål på plats, ska bara få fast det på något bra sätt.. La det ung 3 cm under plattan för att få lite fall utåt för regn och slask

2013-09-01 09.30.38.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2013-09-01 16.05.48.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även all armering är på plats tror ja:) Där xps isoleringen ligger är det tänkt för en lyft någon gång i framtiden, blir 15cm betong där istället för övriga 10

2013-09-01 16.30.30.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stålet brukar man svetsa armering eller plattjärn som är splittade i änden. Annat alternativ är att lägga det på plattan, borra in expandermutter och skruva fast det. Jag gjorde det senare då jag ändå skulle på med klinker och den byggde mer än järnet.
 
Robert-san01 skrev:
Stålet brukar man svetsa armering eller plattjärn som är splittade i änden. Annat alternativ är att lägga det på plattan, borra in expandermutter och skruva fast det. Jag gjorde det senare då jag ändå skulle på med klinker och den byggde mer än järnet.
Ja, va inne på å svetsa det mot armeringen ev bara naja rejält:)
 
Det behöver inte svetsas mot övriga armeringen, det räcker om du har något som håller det kvar i betongen. Är det något i det som sticker ut på undersidan eller är det bara slätt. Är det slätt kommer det inte att sitta kvar är jag rädd.
 
I mina tröskeljärn sitter det en stump armeringsjärn svetsat på varje halvmeter.
Tror det var 8mm kamstål med längd på ca 20cm.
 
Gabbe1 skrev:
I mina tröskeljärn sitter det en stump armeringsjärn svetsat på varje halvmeter.
Tror det var 8mm kamstål med längd på ca 20cm.
Samma här, sitter 2 8mm järn på varje 50cm som sticker ut:)
 
Då behöver du inget mer att fästa det med, bara att naja det mot armeringen så det sitter som du vill. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.