Ska bygga ett garage (ca 11x3,6 m med pulpettak) och ska till detta gjuta platta. Finns det några fiffiga formler för att beräkna hur kraftig voten behöver vara (den extra förstärkningen i grundens kant). Tänkte lägga 50 mm cellplast på grusbädden och ytterligare 100 mm ovanpå det men lämna ett utrymme mellan form (bygger egen i trä) och 100 mm-lagret som då får utgöra voten. Överst hamnar betongen med 10 cm vilket alltså för att voten blir 20 cm tjock och förslagsvis 20 cm bred. Självklart ska hela plattan armeras, inkl extra armering i själva voten.

Väggarna ska inte isoleras och garaget ska rymma en bil samt ett förrådsutrymme

Så frågan är; räcker detta för voten?

Det är väl ungefär de mått man brukar använda. Det räcker säkert.

Tack Anders!
Du är förvisso "Gudfader" men det vore toppen om någon an bistå med ett mer övertygande svar :) Eller ska jag tolka det som om att du anser att min plan är bra?

Dimensionen är nog tillräcklig under förutsättning att du armerar rejält och har ett välpackat underlag.

Tack mlkjhr (och andersmc)
Ang underlaget: hur tjockt borde det vara och hur mycket trycks det ihop när man paddar? och vilken storlek på gruset?
Väldigt tacksam för att ni hjälper till. Jag är bra på mycket men här är jag toknovis :)

Mikael_L
Jag kan inte hjälpa till med några beräkningar.
Och det saknas lite uppgifter för det ändå, t.ex. om takstolarnas laster går ner på långsida eller kortsida och snözon och markförhållanden.

Men i vilket fall avgör faktiskt marken och undergrundens beskaffenhet och cellplastens kvalitet mest hur kraftig vot (kantbalk) som behövs.
Har man "oändligt" stadigt underlag behöver kantbalken bara vara så bred att betongen inte krossas av tryckkraften, vilket teoretiskt betyder att det kanske räcker med en 20mm bred vot (=20kN/meter i linjelast).

Men i verkligheten så böjer sig även underlaget under voten så kantbalken måste kunna klara en viss mängd böjning.

Om du har taklasten utbredd längs långsidorna och har helt normalt OK mark under och minst S200 cellplast så skulle jag tro att 200x200mm kantbalk med 2st 12mm armeringsjärn nere och 2st 12mm armeringsjärn uppe, indragna 4-5 cm från betongens yta blir helt OK dimensionerat.
Men det är bara min magkänsla som säger det.

Ska balken ta vridande moment så bör du nog sätta lite villabyglar också.

Redigerat:
Mikael_L
Du tänker ha cellplast under både platta och kantbalk, men inget på utsidan av kantbalken?

Har du funderat på L-element, eller någon annan likn lösning?

Tack för svar.
Det är inga stolar eftersom lutningen endast är 10 grader och belastiningen kommer att gå ner på långsidorna. Detta är i Stockholm. Markförhållandena vet jag inte så mycket om faktiskt men det kommer en kille med skopa imorgon och ska ta bort ca 35 cm av det översta lagret.

Cellplasten tänkte jag köpa från Byggmax (S80 EPS)
http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...sa/cellplast-frigolit/16410/cellplast-s80-eps

Vad menas med "Vridande moment"?

Mikael_L Är det nödvändigt med cellplast utanför voten? Vill undvika L-element pga kostnaderna.

Mikael_L
Om lasten från väggarna verkar ner precis på mitten av voten så blir det jättebra, men nu blir det sällan så, utan ofta kommer lasten ner betydligt mer på yttersidan av voten/kantbalken. Detta ger ett vridande moment på kantbalken, den vill liksom vippa ut.
Sätter man villabyglar (armeringsbyglar) så håller dom emot denna kraft.

Ska du har golvvärme så blir hela plattan rätt varm, faktiskt. Du kommer då få ett ordentligt energiläckage runt grunden om det inte är cellplast utanför. (eller mellan platta och kantbalk om det är en flytande platta)
Det lär iaf bli snöfritt runt huset, om man säger så. ;)

Och även utan golvvärme så försvinner det mycket värme där ändå.

10 cm cellplast har samma isoleringsförmåga som 4 meter betong.

Tack så mycket för hjälpen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.