337 323 läst · 1 323 svar
337k läst
1,3k svar
Worx Landroid 1.0 första modellen
Hej,Lewdis skrev:
Kolla på undersidan där bak så vill jag minnas att du ser hålet du ska tejpa över. Låt larmet ljuda så märker du när fingret täcker det.
Lycka till!
Om du vänder den upp och ner så finns det en rund sak med ett hål i, c:a 6mm i diameter. Sätt en Bilson hörpropp i denna så blir den tyst. Sitter nära batteriet.Lewdis skrev:
Nummer 48 på bilden.
Medlem
· Västra Götalands Län
· 23 inlägg
Hej, jag har en Landroid 1.0 (L) som jag köpte i början på April 2012. Jag är mycket nöjd. Lampan på laddstationen slocknade efter några veckor, men det var inget problem. Den sympatiske Hasse på supporten skickade ett nytt kretskort efter lite felsökning/snack över telefonen. Det bytte jag ut själv, enligt egen önskan. (Jag jobbade med elektronik i många år)
Jag har en ganska sluttande och knepig tomt, så det har varit lite pill med begränsningskabeln för att få L att klippa optimalt. Eftersom L tenderar att alltid svänga av nedåt då den går längs med sluttningen har jag istället fått lägga den nedre begränsarkabeln trapetsformat (som tinnarna på en gammal borg ungefär). Detta passar utmärkt eftersom jag har en del träd och buskar utmed den nedre tomtgränsen, det blir alldeles naturligt.
Utformingen på detta viset gör att L i större utsträckning går upp och ned för slänten istället för längs med.
Jag har dessutom en ytterligare större stigning längs en linje över hela tomten, eftersom den är utformat som olika etage. L har inga som helst problem att klippa uppför denna slänt med ca dryga 20 graders stigning.
Jag har delat in gräsmattan i 3 zoner vilka jag kan styra med var sin IP-klassad vanlig trappomkopplare som jag monterat på träpinnar bredvid slingan. Övre zonen är en egen gräsmatta innanför en stenmur som L bara behöver klippa ibland. Den nedre gräsmattan är betydligt större men går att dela av på mitten, så att jag kan koncentrera klippningen på det svårare delarna i mittzonen. Tomten är på 2000 kvm minus byggnader, gångar och diverse jox. Jag räknar med att klippytan är knappt 1500 kvm.
Bekymra dig INTE om att gräva ned begränsningskabeln! Den växer strax ned i gräsmattan och försvinner ur din åsyn. Det är snarare ett helsike att hitta den och få upp den när man vill ändra något! (Man hittar ALLTID med tiden saker som man vill justera och då är det kass att ha en nedgrävd kabel.)
Jag har med min Landroid 1.0 fått en mycket finare, jämnare och tätare gräsmatta än jag haft tidigare. Dessutom mossfri!
Jag har en ganska sluttande och knepig tomt, så det har varit lite pill med begränsningskabeln för att få L att klippa optimalt. Eftersom L tenderar att alltid svänga av nedåt då den går längs med sluttningen har jag istället fått lägga den nedre begränsarkabeln trapetsformat (som tinnarna på en gammal borg ungefär). Detta passar utmärkt eftersom jag har en del träd och buskar utmed den nedre tomtgränsen, det blir alldeles naturligt.
Utformingen på detta viset gör att L i större utsträckning går upp och ned för slänten istället för längs med.
Jag har dessutom en ytterligare större stigning längs en linje över hela tomten, eftersom den är utformat som olika etage. L har inga som helst problem att klippa uppför denna slänt med ca dryga 20 graders stigning.
Jag har delat in gräsmattan i 3 zoner vilka jag kan styra med var sin IP-klassad vanlig trappomkopplare som jag monterat på träpinnar bredvid slingan. Övre zonen är en egen gräsmatta innanför en stenmur som L bara behöver klippa ibland. Den nedre gräsmattan är betydligt större men går att dela av på mitten, så att jag kan koncentrera klippningen på det svårare delarna i mittzonen. Tomten är på 2000 kvm minus byggnader, gångar och diverse jox. Jag räknar med att klippytan är knappt 1500 kvm.
Bekymra dig INTE om att gräva ned begränsningskabeln! Den växer strax ned i gräsmattan och försvinner ur din åsyn. Det är snarare ett helsike att hitta den och få upp den när man vill ändra något! (Man hittar ALLTID med tiden saker som man vill justera och då är det kass att ha en nedgrävd kabel.)
Jag har med min Landroid 1.0 fått en mycket finare, jämnare och tätare gräsmatta än jag haft tidigare. Dessutom mossfri!
Medlem
· Västra Götalands Län
· 23 inlägg
Efter att ha läst om tröga framhjul i detta forum (vilket jag länge lagt märke till själv) beslöt jag att göra en justering enligt trådens tips. Det var emellertid nära nog omöjligt att lossa låsbrickan på hjulen. Jag bestämde mig för att bryta loss dem med mejsel (destruktiv losstagning ) och ersätta dem med en betydligt trevligare variant:
(Vanlig 8mm axellåsning som fanns hos min lokala järnhandlare.)
Denna är mycket lättare att montera/demontera. (Men härför avsedd tång) Eftersom jag får hundhår runt hjulaxlarna emellanåt är det bra att det är enkelt att ta isär och rensa och smörja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna är mycket lättare att montera/demontera. (Men härför avsedd tång) Eftersom jag får hundhår runt hjulaxlarna emellanåt är det bra att det är enkelt att ta isär och rensa och smörja.
Medlem
· Västra Götalands Län
· 23 inlägg
Jag fann även att det fanns foruminlägg om batterier och laddning där jag till min glädje fann att batteri-packen bestod av 2st 12V batterier. I våras när jag startade upp Landroiden efter vinterförvaringen var batterierna minst sagt slöa. (Laddning hade skett enligt instruktionerna) Allteftersom tiden gått har de emellertid blivit allt bättre, men inte direkt toppenbra. Jag kopplade igår på min CTEK MSX5.0 och körde i "MC-batteriläge". Det gick enkelt att fösa isolerings-siliconet över flatstiften åt sidan och ansluta med CTEK:s "krokodilklämmor". Jag körde igenom en vanlig laddningscykel på varje batteri och återmonterade batteripacken. Jag var förvånad att Landroiden inte tappat minnet under de timmar processen tagit. Alla tidigare inställningar stod kvar! För övrigt verkar den faktiskt piggare nu och gick 1 tim och 20 min på laddningen i daggvått gräs på 4:ans klipphöjd.
Ett tag hade jag funderat på att köra laddaren i s.k. Recond-mode, men avstod efter att ha kollat i lmanualen.
Idag ringde jag CTEK:support för att kolla om Recond-mode var lämpligt. Deras utomordentligt trevliga support svarade att Recond-mode egentligen endast lämpade sig för normalstora batterier, MEN att deras nya modell, som faktiskt heter likadant, och släpps ut på marknaden just nu, HAR Recond-mode som även funkar för mindre batterier!
Dettar är ju utomordentligt bra! Den är vidareutvecklad med tanke på småbatterier i bl.a Gräsklipparrobotar!
Det borde vara idealiskt att köra vinter-underhållsladdning följt av en recond-körning på våren med ett dylik laddare!
Om du skall köpa en, så kolla ordentligt att det är den NYA MSX 5.0. Den nya kan kännas igen på att den saknar manuell laddningsmode för kyla, eftersom den känner av detta själv m.h.a en inbyggd temperatursensor.
OBS det är en 12V-laddare, så du är fortfarande tvungen att öppna din batteri-pack vid laddning!
Däremot behöver du aldrig lossa några kablar inne i batteripacken.
Ett tag hade jag funderat på att köra laddaren i s.k. Recond-mode, men avstod efter att ha kollat i lmanualen.
Idag ringde jag CTEK:support för att kolla om Recond-mode var lämpligt. Deras utomordentligt trevliga support svarade att Recond-mode egentligen endast lämpade sig för normalstora batterier, MEN att deras nya modell, som faktiskt heter likadant, och släpps ut på marknaden just nu, HAR Recond-mode som även funkar för mindre batterier!
Dettar är ju utomordentligt bra! Den är vidareutvecklad med tanke på småbatterier i bl.a Gräsklipparrobotar!
Det borde vara idealiskt att köra vinter-underhållsladdning följt av en recond-körning på våren med ett dylik laddare!
Om du skall köpa en, så kolla ordentligt att det är den NYA MSX 5.0. Den nya kan kännas igen på att den saknar manuell laddningsmode för kyla, eftersom den känner av detta själv m.h.a en inbyggd temperatursensor.
OBS det är en 12V-laddare, så du är fortfarande tvungen att öppna din batteri-pack vid laddning!
Däremot behöver du aldrig lossa några kablar inne i batteripacken.
Kul att läsa dina inlägg med bra tips för oss alla. Jag är också väldigt nöjd med min v1.0 och håller med om att gräsmattan blivit många gånger finare, tätare och mossfriare sedan Robban tog över jobbet i maj 2012 . Eftersom jag har två separata gräsmattor har jag i år investerat 2000 kr i en andra laddstation som jag enkelt och lätt seriekopplade på slingan vilken har förbindelse mellan mattorna. Det fungerar utmärkt så nu kan Robban klippa ett par dagar åt gången per matta och sköter då laddningen själv. Bara att lyfta över honom när han kört tillräckligt på den ena eller andra delen.
Medlem
· Västra Götalands Län
· 23 inlägg
Tack för komplimangen.
Mina två gräsmattor har en smal förbindelsegång mellan ytorna, precis så att min Landroid, som förresten heter "Määh_Ry", kan köra emellan dem. Men genom att ha en omkopplare vid kanten så kan jag själv bestämma vilken av ytorna Määh-Ry skall klippa. Hon kan söka sig till laddstationen själv, oavsett vilken matta hon klipper. Det är fixat genom att den större/nedre gräsmattan även har en överlappande yta kring laddstationen, upp genom förbindelsegången till övre gräsmattan (som alltså signalmässigt tillhör den mindre/övre gräsmattan). Den vägen kan Määh-Ry komma in och ut till övre klippytan. Båda gräsmattorna kan således inte vara aktiverade samtidigt, vilket även var avsikten, eftersom klippbehoven är så olika.
Mina två gräsmattor har en smal förbindelsegång mellan ytorna, precis så att min Landroid, som förresten heter "Määh_Ry", kan köra emellan dem. Men genom att ha en omkopplare vid kanten så kan jag själv bestämma vilken av ytorna Määh-Ry skall klippa. Hon kan söka sig till laddstationen själv, oavsett vilken matta hon klipper. Det är fixat genom att den större/nedre gräsmattan även har en överlappande yta kring laddstationen, upp genom förbindelsegången till övre gräsmattan (som alltså signalmässigt tillhör den mindre/övre gräsmattan). Den vägen kan Määh-Ry komma in och ut till övre klippytan. Båda gräsmattorna kan således inte vara aktiverade samtidigt, vilket även var avsikten, eftersom klippbehoven är så olika.
Medlem
· Västra Götalands Län
· 23 inlägg
Medlem
· Västra Götalands Län
· 23 inlägg
@ falmark:
Nej, du behöver inte koppla isär. Ena batteriet plus laddaren utgör sin egen strömkrets, även om det råkar hänga ett ytterligare batteri som inte är inkopplat till något annat, på ena av batterikablarna. Det avser att du bara laddar ETT batteri i taget! Batteriet som inte ingår i någon sluten strömkrets har ingen påverkan!
Skulle du däremot vilja ladda dina batterier samtidigt (paralellt) så behöver du dela isär. Jag tycker emellertid att det är mindre lämpligt att paralelladda eftersom batterierna kan vara i olika kondition och då kräver olika laddning.
falmark skrev:
Nej, du behöver inte koppla isär. Ena batteriet plus laddaren utgör sin egen strömkrets, även om det råkar hänga ett ytterligare batteri som inte är inkopplat till något annat, på ena av batterikablarna. Det avser att du bara laddar ETT batteri i taget! Batteriet som inte ingår i någon sluten strömkrets har ingen påverkan!
Skulle du däremot vilja ladda dina batterier samtidigt (paralellt) så behöver du dela isär. Jag tycker emellertid att det är mindre lämpligt att paralelladda eftersom batterierna kan vara i olika kondition och då kräver olika laddning.
Redigerat:
Gäller det för den nya ctek laddaren? Eller gäller det laddare generellt?Linuxpingvinen skrev:@ falmark:
Nej, du behöver inte koppla isär. Ena batteriet plus laddaren utgör sin egen strömkrets, även om det råkar hänga ett ytterligare batteri som inte är inkopplat till något annat, på ena av batterikablarna. Det avser att du bara laddar ETT batteri i taget! Batteriet som inte ingår i någon sluten strömkrets har ingen påverkan!
Skulle du däremot vilja ladda dina batterier samtidigt (paralellt) så behöver du dela isär. Jag tycker emellertid att det är mindre lämpligt att paralelladda eftersom batterierna kan vara i olika kondition och då kräver olika laddning.
Jag måste ha somnat några lektioner på fysiken i skolan ;-)
Medlem
· Västra Götalands Län
· 23 inlägg
Kravet på att en strömkrets måste vara sluten för att det skall kunna flyta någon ström är generell. Åtminstone när det gäller likström och lägre frekvenser.falmark skrev:
Se det bara som att det vore en öppen strömbrytare i den där icke slutna kretsen - då kan ingen ström flyta alls.
Det funkar absolut, det var precis så jag laddade igår.
Nu på senaste körningen idag, efter några cykler med körning och automatiska laddningar i laddstationen gick Määh-ry i 1 tim 17 min. Det verkar helt ok tycker jag.
jag skrev om detta tidigare i den gamla tråden. Samma sätt som supporten rekomenderar. Och man måste ladda varje batteri för sig så att båda får samma laddning. Kör med CTEK även på bilarna, har räddat 2 batteri hittills.Linuxpingvinen skrev:@ falmark:
Nej, du behöver inte koppla isär. Ena batteriet plus laddaren utgör sin egen strömkrets, även om det råkar hänga ett ytterligare batteri som inte är inkopplat till något annat, på ena av batterikablarna. Det avser att du bara laddar ETT batteri i taget! Batteriet som inte ingår i någon sluten strömkrets har ingen påverkan!
Skulle du däremot vilja ladda dina batterier samtidigt (paralellt) så behöver du dela isär. Jag tycker emellertid att det är mindre lämpligt att paralelladda eftersom batterierna kan vara i olika kondition och då kräver olika laddning.