Tummen upp. Har princip grillat hela sommaren men inte till frukost å lunch. :(
 
Mattias_Jo1 skrev:
Alla lagar mat! förmodar jag. Så jag förstår inte hur man kan ha <200 kWh på en månad. .
Min häll används 2-3 gånger i veckan.
Ugnen använde jag igår men det var första gången sedan typ februari eller något.

Micron används en hel del men det är ju bara några minuter så den är ju rätt snål på el. :)
 
Jag tror vi ligger i det övre segmentet. Jag har inte exakta siffror för Juli men om det drog ungefär som i Maj och Juni så har det gått ca 600 kWh i Juli. 207m2, 2 vuxna, 2 barn, FTX, tv på uppe och nere 24/7 och en datorpark som innehåller alla trebokstavsförkortningar som finns (inklusive SBS :cool:) Skall kolla vad VP har dragit när jag kommer hem...
 
  • Gilla
Jonas_123
  • Laddar…
Skalman1: är du ensamstående? Behöver du inte äta? Kall kräm är Inge bra. ;-)
 
Vi bor 4st personer, nytt hus med supersnåla vitvaror, Led tv, led belysning, kvarterets mest upplysta hus, både inom och utomhus! Led såklart!

Kan säga att vi nog är en förebild för grönt boende, Slänger 10-12kg/kvartal sopor i soptunnan, matavfall igen tunna, låg energi förbrukning, låg vattenförbrukning med 50kbm/år, robotgräsklippare, 2 nya bilar som förbrukar tillsammans under 9.0liter/100km.
 
mariatherese skrev:
Jag tror vi ligger i det övre segmentet. Jag har inte exakta siffror för Juli men om det drog ungefär som i Maj och Juni så har det gått ca 600 kWh i Juli. 207m2, 2 vuxna, 2 barn, FTX, tv på uppe och nere 24/7 och en datorpark som innehåller alla trebokstavsförkortningar som finns (inklusive SBS :cool:) Skall kolla vad VP har dragit när jag kommer hem...
Tja, NAT och NDR drar försumbart med ström, så kör på du. Men VP drar nog mer än VPN :)
 
773 KWh juli
fem personer i hushållet, VVB, ingen värme men mycket matlagning (+kyl/frys årmodeller 1996-2005).
Ett par stationära PC och en bunt mobila enheter i princip dygnet runt över husets fibernät m LAN/WLAN-router.
/R
 
hakan_o skrev:
Stäng du av din pump och stäng shunten. Värmesystem som har lite automatik på sig har ofta pumpstopp via utetemperatur, d.v.s. pumpen stoppar och startar på en i automatiken inställd temperatur utomhus. Eller att automatiken känner av ett värmebehov på något annat sätt. Finns lite olika sätt att optimera detta på och det beror ju på hur avancerad automatiken är men vanligast är nog utetemperaturen.
Mja, det är en gammal pump, och radiatorer från 1946. Vi funderar på vad som händer om systemet står stilla hela sommaren - kanske kommer rostflagor och annat skräp att täppa till pumpen så att den kraschar när vi drar igång den igen? Menar du att det är riskfritt att stänga pumpen?

Jag gillar inte alls vårt givarsystem, med bara en utomhusgivare, och styrning på något sätt via returvattentemperaturen, som inte verkar vara något särkilt smart sätt att styra inomhustemperaturen på. När natt-temperaturen sjunker ute (kanske under +15 grader som andra skrivit om?) så drar systemet igång även om vi ställer termostaten jättelågt, och även om det är +25 grader i huset. Vi hade sommarinställning på bergvärmen, men det hjälpte tydligen inte förra sommaren när det var så kallt ute, fast huset var varmt. Varför valde den som satte in systemet (förra ägaren) att bara ha utegivare? Är det väldigt dyrt med dubbla givare, eller vad kan vara motivet? Kan vi efterinstallera inomhusgivare på bergvärmepannan, så att vi kan temperaturstyra med önskad inomhustemperatur i stället för den väldigt trubbiga styrmöjlighet som vi har nu, som är både dyr och irriterande? Jag kanske ska kolla med leverantören...
 
Mattias_Jo1 skrev:
Skalman1: är du ensamstående? Behöver du inte äta? Kall kräm är Inge bra. ;-)
Japp det är jag! (y)


Äter gör jag men jag är inte kräsen, kalla vita bönor direkt ur konservburken blir det ofta. :wow:
 
skalman1 skrev:
Japp det är jag! (y)


Äter gör jag men jag är inte kräsen, kalla vita bönor direkt ur konservburken blir det ofta. :wow:
Usch, som student så varierade jag med kalla fiskbullar, kalla köttbullar och kall ravioli direkt ur burken. Bara ett tips. ;)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Usch, som student så varierade jag med kalla fiskbullar, kalla köttbullar och kall ravioli direkt ur burken. Bara ett tips. ;)
Mycket bra. :cool:

Potatissallad och kall frukostkorv är också fin mat, speciellt när man doppar korven i en stor klick hamburgardressing.
 
Husqvarna220Ac skrev:
Vi bor 4st personer, nytt hus med supersnåla vitvaror, Led tv, led belysning, kvarterets mest upplysta hus, både inom och utomhus! Led såklart!

Kan säga att vi nog är en förebild för grönt boende, Slänger 10-12kg/kvartal sopor i soptunnan, matavfall igen tunna, låg energi förbrukning, låg vattenförbrukning med 50kbm/år, robotgräsklippare, 2 nya bilar som förbrukar tillsammans under 9.0liter/100km.
50kbm året då kan ni inte duscha hemma?
 
skalman1 skrev:
Mycket bra. :cool:

Potatissallad och kall frukostkorv är också fin mat, speciellt när man doppar korven i en stor klick hamburgardressing.
... Potatissallad och ostbågar ... Mmmm. ;) Jag känner mig ung på nytt! :)
 
  • Gilla
1457g
  • Laddar…
747 kWh under juli, två personer i hushållet och två hus på tomten. L/V på den ena och ~130 m2, elpanna i den andra och ~160 m2. Bor i den senare för tillfället då renovering pågår i den förra.
 
Dax att skriva förbrukning per kvm
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.