Lovade i någon tråd att lägga upp lite bilder på min bänk när den var klar och det är den visserligen inte ännu men nu börjar det likna något.

Kravställning:
* Hyfsat flyttbar då jag har två lika stora rum som jag använder i källaren. Detta ställde dessutom kravet på < 700mm bred vilket var lite tråkigt.

* Stabil och bra arbetshöjd då jag är trött på låga arbetsytor och bord som flyttar sig när man arbetar vid dem.

* Utbyggbar och smidig i stil med Festools MFT tänk.

Började rita lite i Sketchup för att få en känsla av hur jag ville ha det och för att kunna göra ritningar för alla ingående detaljer. Har där även klurat vidare på hur jag kan bygga på med fräsbord och extrabord som skall kunna fästas på aluminiumskena runt bänken. Kanske är det även möjligt att få dit bordssågen om det känns smidigt.

MFTBenchSkp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Själva ramen byggde jag själv men jag lät en lokal snickerifabrik hjälpa mig med själva skivan då jag inte riktigt har utrustning för att kunna få till det så exakt som jag gärna ville att det skulle vara. Har ännu inte köpt in några aluminiumskenor men det kommer när ekonomin tillåter...

MFTBench.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Expansionsbeslagen från Jula kom väl till pass för lådorna men det krävdes lite modifiering för att de skulle kännas smidiga.

Överlag ganska nöjd. Har hittills bara hunnit med lite fräsning på bänken men den extra höga höjden (~980mm) känns väldigt bra och man slipper knäcka ryggen för att se var man fräser.
 
  • Gilla
RmK_71 och 11 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt! :)
Är baksidan öppen, och ska den så förbli, om ja?
 
Ja baksidan är ännu så länge öppen, tanken är att göra små lådor som passar i utrymmet (~200mm) för att förvara lite av varje. Om jag inte hade haft <700mm kravet så hade man ju kunnat göra lite bättre förvaring på andra sidan.
 
Riktigt vackert måste jag säga!
Vad är stommen byggd av?
 
De tär 19mm rakt igenom förutom toppen som är 22mm MDF. Till lådorna har det förutom 19mm MDF använts en del 12mm spillbitar från annat projekt.
 
Bordssågen i din sketchupritning, ritat den själv?

Jag la nämligen upp en GTS 10 i Googels "3D Warehouse" för ett år sedan. Vore ju jättekul om den kom till nytta.
 
Det var jag som efterfrågade bilder eftersom jag byter över till L-boxx istället för systainer på det mesta.

Ser riktigt bra ut, själv sugen på en måttanpassad till mina förutsättningar 👍
 
h64: Nej den är nog säkerligen din, riktigt snyggt ritad. Nu i efterhand blir jag lite fundersam på hur det fungerar med copyright och så vidare. Jag kan byta ut bilden mot en utan sågen om du vill.

Lolle: Precis, men det var i en tråd av en annan medlem så jag startade en egen. Det finns risk att det blir en och annan systainer i den här också... ;)
 
  • Gilla
Lolle
  • Laddar…
Jag är bara glad att den kommit till nytta, Kul att kunna hjälpa andra.
 
  • Gilla
Barriospurer58 och 3 till
  • Laddar…
Absolut har den varit till nytta, bara onödigt att göra om en så pass bra modell. Sitter just nu och försöker få till FSN-skenan för den verkar inte någon ha lagt upp. Finns ju däremot en massa olika varianter av Festools skena - det är ingen tvekan om vilket märke som är populärast... ;)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Skapar ett snickerisug.. har för mycket 'måsten' som pockar på uppmärksamhet..
Men att parallellt greja med en liknande bänk kanske skulle få upp motivationen lite. :)
 
Gjorde en uppdatering av bänken som i och för sig inte är knuten just till bänken men ändå. Gillar konceptet bakom Festools Boom arm och att man kan få slangen uppifrån men kan inte förstå att de inte använder rören - de gillar väl att sälja svindyr antistatslang antar jag. ;)
Byggde en enklare variant med några 50mm avloppsrör och lite plywood. Har en billig 35mm slang som är instucken i röret och gör det möjligt att få längre slangstump vid behov.

BoomArm.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Böjmomentet gör att röret inte hamnar helt parallellt med bordskivan men det är inte så mycket att det stör. Slangen blir otroligt följsam då armen kan svänga med över hela bordsytan.

Kan dessutom tipsa om Festool reduktions muff från 36mm till 27 (498528). Om man tar bort anslutningen till Festools slang passar i alla fall mina generiska 35mm slangar perfekt är och muffen sitter som berget i "alla" mina Bosch-verktyg.
 
  • Gilla
DANNE_K_ och 5 till
  • Laddar…
Smart lösning med axiella "lagringen" i änden på röret.
 
Jo kom på att man kunde lösa det så när jag såg förgreningen på B*max. Det sitter en ändpropp där som passar perfekt i hålet i den undre plywoodbiten.
 
Går slangen hela vägen i avloppsröret?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.