elmont skrev:
Som sagt tidigare, om det nu är så enkelt att tjäna pengar varför är det inte fler av er som "verkligen kan" som satsar på tex en elfirma. Eller är det bara tomt svammel som ni sysslar med? en byggfirma levererar matr för över en mille för ett helt vanligt husbygge en elektriker levererar matr för ca 50 000:- till samma bygge. Byggaren faktuerar ca 800 000 i arbetskostnad för samma jobb som elfirman debiterar 60 000:- ungefär så ser fördelningen ut.
Varför ska man satsa på elfirma när man tjänar bra på det jobb man redan har och gör betydligt mindre arbete?

Att snickaren skulle fakturera 800 000kr för att bygga en villa är väl isf i Stockholm, jag gav inte mer än 150 000kr för stomrest och snickarklart utvändigt.
Byggfirman hade inget med husleveransen att göra, det var ju ett helt annat bolag så de tjänade inget på det materialet.
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Snickaren har typiskt sett längre uppdrag och fyller ofta hela 8-timmarsdagar och 40-timmars veckor med fakturerbara timmar. Elektrikern har mycket svårare att fylla en hel månad med många fakturerbara timmar. Det är ett skäl till att det krävs något högre timpenning i snitt.
Men det motiverar ju inte ens den dubbla (effektiva) timpenningen, tycker jag. Då borde nog firman istället se över sin affärsmodell och/eller sina rutiner.
Jo visst är det så, men det är så i många yrken och man får ju anpassa sina kostnader efter hur läget ser ut.

Samtidigt så får man ju vänta veckovis när man vill ha hit en kille, så det borde inte vara så fruktansvärt många timmar som faller bort.
 
Pumba skrev:
Samtidigt så får man ju vänta veckovis när man vill ha hit en kille, så det borde inte vara så fruktansvärt många timmar som faller bort.
Vad har väntetid och spilltid med varandra att göra?? Tankevurpa?
 
Det stora felet är ju grossisternas listpriser, som ligger skyhögt över det som en fungerande marknadsekonomi leder till. I vilken annan bransch kan slutkunden råka ut för så stora prisskillnader beroende på vem man handlar av? Elbranschen är i det här avseendet värre än den dåligt fungerande taxi-branschen.
 
elmont skrev:
Det finns kanske 10 olika fabrikat med 5 varianter av "vanliga" dubbla infällda vägguttag det finns jordade och ojordade. Det innebär att man skulle vara tvingad att ha 100 OLIKA dubbla infälda uttag. Dessutom finns det enkla infällda i lika många varianter, brytare enpoliga, trapp, kron, kors, dubbeltrapp, tre x 1pol samt några till och i lika många varianter. Dessutom finns det utanpåliggande vilket ger det dubbla antalet. För att åka på ett servicejobb som man inte har full koll på bör man kanske ha med sig 5 apparater av varje sort det skulle innebära ca 1000 bara av uttag infälld och utanpåliggande.
Så du må förlåta mig, andersmc, jag måste tyvär påstå att även du hör till dom som jag nämnde i mitt förra inlägg.
Pust. Jag tänkte först skriva "han har en uppsättning Eljo Trend brytare och urtag med sig, så han klarar 90% av alla installationer". Vill folk ha nåt special så får det beställas. Och där de var och jobbade så löste de problemet genom att sätta upp Eljo Trend, utan vidare diskussion.

Men sen tänkte jag att det fattar väl folk själva att de har med sig ett standardsortimentet, så det behöver jag inte skriva. Men där tog jag tydligen fel. Det är en brist jag har, jag överskattar mina medmänniskor. Jag ska försöka skärpa mig.
 
Reservdelar till bilar, kläder, restaurangmat, 300:- för en köttbit och potatis och lite till som köps in för 30-40:-, korv och dricka på macken för 25:- inköpskostnad ca 8 - 9 :- mm mm
 
andersmc, tyvär är inte livet så enkelt att eljotrend funkar över allt. Eljos sortiment fungerar på ca 40% av jobben och Elkos på ungefär lika många jobb. Men eftersom dom under årens gång ändrar/förnyar sina sortiment så räcker inte en typ. Du ska veta att det sitter många människor i sina bostäder som inte godtar att man monterar ett avvikande uttag. Dessutom kan dom inte förstå varför vi inte har med just deras "typ".
 
pappskallen skrev:
Vad har väntetid och spilltid med varandra att göra?? Tankevurpa?
Absolut inte, men eftersom det kan ta 2-3 veckor för att en elkille ska komma och sätta upp ett utag som kanske tar 20-30 minuter i arbete plus några km resa så borde man kunna fylla ut även "spilltid" med div små jobb, om det nu var så att man ville det och att det var ett problem.
Att det inte går att ta stora jobb mellan är ju en annan 5a.
 
elmont skrev:
Reservdelar till bilar, kläder, restaurangmat, 300:- för en köttbit och potatis och lite till som köps in för 30-40:-, korv och dricka på macken för 25:- inköpskostnad ca 8 - 9 :- mm mm
Men å andra sidan betalar du inte 1000kr i timmen för arbetstiden för att göra din 300krs middag.
 
Jag vet inte hur stor del av priset som som är arbetstid, men skulle gissa att "kocken" lägger max 5 min på maträtten. Så frågan är om inte det börjar luta mot tusenlappen.
 
elmont skrev:
Jag vet inte hur stor del av priset som som är arbetstid, men skulle gissa att "kocken" lägger max 5 min på maträtten. Så frågan är om inte det börjar luta mot tusenlappen.
Vad glad att han inte gör som elektrikern och lägger 900% pålägg enligt grosistens hittepålista för då hade inte 1000kr räckt för maträtten.
 
Sen undrar jag vad du sysslar med som rättfärdigar dina betydligt bättre inkomster till lägre arbetsinsats, det skulle jag tyda som att du är en ännu större ockrare ;).
 
  • Gilla
Glufsglufs och 4 till
  • Laddar…
elmont skrev:
andersmc, tyvär är inte livet så enkelt att eljotrend funkar över allt. Eljos sortiment fungerar på ca 40% av jobben och Elkos på ungefär lika många jobb. Men eftersom dom under årens gång ändrar/förnyar sina sortiment så räcker inte en typ. Du ska veta att det sitter många människor i sina bostäder som inte godtar att man monterar ett avvikande uttag. Dessutom kan dom inte förstå varför vi inte har med just deras "typ".
Så genom att ha Elkos och Eljos vanligaste så kan du vara förberedd på 80% av jobben? Det låter väl jättebra! För ni resonerar väl inte så "eftersom vi inte kan precis allting med oss så tar vi ingenting med oss"?

Och det går väl att prata med folk: "Jag kan sätta upp ett sånt här vägguttag som jag har med mig, fast det ser inte riktigt ut som det gamla. Det kostar 100 kr. Annars får jag beställa ett precis likadant som det gamla. Det kommer då att kosta 400 kr och jag får komma tillbaka i nästa vecka."
 
Det är väl ungefär så som det brukar gå till i "normalfallen", sedan blir det några som inte vill ha det man har med sig och gnäller för att man vill ha betalt för två timmar för att byta ett uttag när man var på plats i en halvtimme. Att man först fick åka dit titta åka och köpa eller beställa spelar ingen roll.
Det är en typisk inställning inte minst hos många här på forumet.
 
Pumba skrev:
Absolut inte, men eftersom det kan ta 2-3 veckor för att en elkille ska komma och sätta upp ett utag som kanske tar 20-30 minuter i arbete plus några km resa så borde man kunna fylla ut även "spilltid" med div små jobb, om det nu var så att man ville det och att det var ett problem.
Att det inte går att ta stora jobb mellan är ju en annan 5a.
Ok, säger du det så.......Suck
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.