4 396 läst · 4 svar
4k läst
4 svar
Elda i kamin, inte riktigt som med Albin...
Som eldare med panna så vill man ju ha fullfart hela tiden Funkar ju sådär med kamin, det blir ju lite varmt....
Man vill ju strypa elden utan att orsaka skorstensbrand på sikt.
Är det rätt tänkt att man stryper draget å inte tilluften?
Hur gör ni?
Det är en gammal kamin, bara så ni vet.
Man vill ju strypa elden utan att orsaka skorstensbrand på sikt.
Är det rätt tänkt att man stryper draget å inte tilluften?
Hur gör ni?
Det är en gammal kamin, bara så ni vet.
Tänk på att rökgaserna är heta från en kamin, därmed blir skorstenen varm och kan riskera att antända närliggande trä. Jag skulle tro att knepet är att elda några timmar och sedan låta skorstenen kallna lika lång tid som man eldade innan man sätter igång igen.
Vi hade ingen spjäll för att strypa draget så vi justerade på tilluften och framkallade korsdrag i huset när det blev för varmt . Det minskade draget ska i alla fall vara något större än strypning på tilluften för att inte få röken in i rummet.lars ostman skrev:
Värma upp kaminen och sen lägga in så lite ved som möjligt så att det bara sakta glöder en pinne i taget.... men även det minsta lilla blir tyvärr för mycket framåt kvällen när den har eldats i några timmar.
Säkrare metod är den som Ylven föreslår ovan.
Att lägga i fullt med ved och försöka strypa all luft för hårt är att be om skorstensbrand , rökgångar inne i kaminen blir nersotade snabbt också. När det kommer svart rök ut genom skorsten under eldning så är det för lite luft. Vid själva upptändningen när kaminen och skorstenen är fortfarande kall är det svårt att undvika svart rök men det bör snart gå över till vit av ånga och sen nästan helt osynlig.
Hellre en pinne då och då än proppa in fullt och strypa. Snart lär ni er konsten
Lycka till!
gaia
Så är det ju, en liten tändbrasa å sedan bara underhålla med 1 pinne i timmen eller nåt
Men vill man nu dämpa lite så är det väl på sug sidan? Då borde man kunna minska ända tills det ryker in/slocknar. Tänker jag fel?
Vill nog gärna ha en rökgastermometer, tror inte att det ät speciellt heta rökgaser, faktist. När jag känner på skorstenen en trappa upp så känns den inte ens varm??
Borde väl bli varm efter en kväll? Visserligen är det en stor skorsten, 9 kanaler, mycket massa.
Gaia, det är bra tryck i den ;D ;D ;D Tack för dina åsikter tidigare.
Men vill man nu dämpa lite så är det väl på sug sidan? Då borde man kunna minska ända tills det ryker in/slocknar. Tänker jag fel?
Vill nog gärna ha en rökgastermometer, tror inte att det ät speciellt heta rökgaser, faktist. När jag känner på skorstenen en trappa upp så känns den inte ens varm??
Borde väl bli varm efter en kväll? Visserligen är det en stor skorsten, 9 kanaler, mycket massa.
Gaia, det är bra tryck i den ;D ;D ;D Tack för dina åsikter tidigare.
Det där att skorsten känns inte varm kan man tolka på 2 sätt - som du säger är det en ordentlig skorsten med många kanaler och då kanske sitter kaminens pipa mitt i det hela ....eller att rätt mycket värme stannar i rummet och inte mycket blir kvar att heta upp skorstenen.
Vet ej om du har ett spjäll som kan leda röken från eldstaden rakt upp till skorstenen i stället att gå genom alla etager i kaminen och som man öppnar när man tänder i kaminen ( det underlättar).
Du kan försöka öppna den direkta spjället när det brinner lugnt och kaminen blivit varm ( efter 1-2 timmar eldning) och låta röken värma skorstenen litet extra. Då kan du kanske känna värmen i skorstensväggen litet bättre. Men som sagt kör inte för fullt som i Albin och justera luften med ventilen som sitter i luckan ( tilluft) utan att strypa elden helt. Stryper du så att det slocknar kommer det att bildas sot av det ved som ligger kvar och bara pyr - ren förlust och mycket sotning blir det efteråt .... med andra ord förbereddning till sotbrand.
Den enda viktiga temperatur som du kan kolla ( om du nu vill kolla något) är i toppen av skorstenen - temp skal vara högre än 70 grader ca 1m ner i pipan ( lika för kamin som för Albin) för att undvika kondensvatten och efterföljande skorstenskador. Ångan som finns i röken kondenserar vid ca 65 grader och det är viktigt att den inte kan kondensera där. Hur högt temperaturen blir beror på hur noga du sotar din panna och hur mycket hetsar du upp din kamin . En murad skorsten brukar klara 450grader men inte mer och inte hela tiden - sprickor kan uppstå. Man vill ju inte elda för kråkorna heller ....
Om man inte har någon termometer att titta på så kan man titta på röken som går ut från skorsten - syns den först 10-20cm ovanför skorstenskanten en kall dag så är rökgastemperatur helt OK - enligt tips från en sotare .
AHA ...det verkar som om man kan inte klaga på kaminens verkningsgrad och sotaren kan äta upp sin hatt ;D. Då är det som jag gissade - svårt att hålla temperaturer under bastunivå men det lär man sej med tiden.
Stå ut med värmen, vintern kommer snart
gaia
Vet ej om du har ett spjäll som kan leda röken från eldstaden rakt upp till skorstenen i stället att gå genom alla etager i kaminen och som man öppnar när man tänder i kaminen ( det underlättar).
Du kan försöka öppna den direkta spjället när det brinner lugnt och kaminen blivit varm ( efter 1-2 timmar eldning) och låta röken värma skorstenen litet extra. Då kan du kanske känna värmen i skorstensväggen litet bättre. Men som sagt kör inte för fullt som i Albin och justera luften med ventilen som sitter i luckan ( tilluft) utan att strypa elden helt. Stryper du så att det slocknar kommer det att bildas sot av det ved som ligger kvar och bara pyr - ren förlust och mycket sotning blir det efteråt .... med andra ord förbereddning till sotbrand.
Den enda viktiga temperatur som du kan kolla ( om du nu vill kolla något) är i toppen av skorstenen - temp skal vara högre än 70 grader ca 1m ner i pipan ( lika för kamin som för Albin) för att undvika kondensvatten och efterföljande skorstenskador. Ångan som finns i röken kondenserar vid ca 65 grader och det är viktigt att den inte kan kondensera där. Hur högt temperaturen blir beror på hur noga du sotar din panna och hur mycket hetsar du upp din kamin . En murad skorsten brukar klara 450grader men inte mer och inte hela tiden - sprickor kan uppstå. Man vill ju inte elda för kråkorna heller ....
Om man inte har någon termometer att titta på så kan man titta på röken som går ut från skorsten - syns den först 10-20cm ovanför skorstenskanten en kall dag så är rökgastemperatur helt OK - enligt tips från en sotare .
AHA ...det verkar som om man kan inte klaga på kaminens verkningsgrad och sotaren kan äta upp sin hatt ;D. Då är det som jag gissade - svårt att hålla temperaturer under bastunivå men det lär man sej med tiden.
Stå ut med värmen, vintern kommer snart
gaia
Liknande trådar
-
Kan man elda i kamin utan glas?
Fritidshus -
Ekonomi i att elda ved i kamin under vintern
Ved, Pellets, Flis -
Eldabutiken framhärdar - Johan Nordin ska betala för kaminen som inte fungerar
Artikelkommentarer -
Elda med öppet spjäll eller inte? Bergslagskamin
Ved, Pellets, Flis -
Luktar skorsten inne när man inte eldar i kaminen
Ved, Pellets, Flis