Kromo skrev:
Går det att måla automower knivarna? Har startat min nya automower förra veckan redan är två knivar av ( lite höga kantstenar. Här och var. Med en ettåring i huset skulle jag vilja måla knivarna i kanske röd färg för att hitta dom lättare om det går av fler.
Ingen dum ide, samma problem här, berätta gärna hur det funkar.
 
Ptja76 skrev:
Ingen dum ide, samma problem här, berätta gärna hur det funkar.


Just nu står vanheden inne för lite styrkande vila. Jag hoppas att gräset snart får lite vatten så han kan få gå ut och jobba igen. Så jag återkommer när jag testat att måla knivarna.
 
Entreprendbutiken.se
Där finns knivar till ok pris & kvalité
 
matsuken skrev:
Ni med Julaknivar - fungerar de bra fortsatt?
Idag provade jag själv dessa med mycket dåligt resultat. Efter 10 minuters klippning vände jag upp klipparen för att kontrollera hur de såg ut. Alla 3 bladen hade gått sönder med kanske 1/3 av respektive blad borta.

Jag har krypit runt med en knivmagnet och hittat hälften av de lossade bitarna men hälften är fortfarande kvar i mattan. Bitarna har återfunnits mitt på mattan utan naturlig förklaring till varför de har gått sönder, inga stenar, kottar eller dyl i närheten.

På 3 månader, sedan klipparen var ny, har jag kört problemfritt med HQ orginalknivar
 
OpiMaza
Jag slipar mina orginalblad med mycket gott resultat, funkar nästan bättre än orginalslipningen.
 
Ptja76 skrev:
Ingen dum ide, samma problem här, berätta gärna hur det funkar.
Nu har jag målat dem, använde mig av elementfärg på sprayburk( vit) lät det torka ett dygn innan jag testade. Ute i själva skäret slets färgen bort på två dagar men bara några mm. Resten av knivarna satt det kvar på tills vanheden behagade betäcka kantstenar på något ställe. Var? Jag gick längs med slingan och plötsligt hittade jag något vitt i gräset jajamensan visst var det en bit kniv.. Letade lite till och hittade en hel del av knivarna på samma ställe. Så detta test anser jag får godkänt. Nu är guideslingan flyttad och vanheden slipper det stället. Jag slipper vasst i foten. Nya vita knivar ska på fall det inte blev bra eller det är något mera ställe där han kör på...
 
Kanon! Tänkte jag. Nu går det att spara några kronor på nya knivar. (y) Jag hade några stycken liggandes sedan jag tapetserat ( vet inte vart dom är köpta) så jag slängde dit dom. Efter att klipparen ( AM 230) jobbat ca en halvtimme låter det inte som i början så jag vänder på klipparen o kollar. Då har ett blad gått av! Inte så roligt när man har en tre- och femåring springandes runt på gräsmattan.
Får bli "riktiga" knivar nästa gång. image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kanske hade extrem otur? Men vågar inte chansa.
 
Är det ett problem med knivbitar i gräsmattan? Hur många är det som skurit sig? Finns ju en del annat man kan göra sig illa på också.

Protte
 
Visst kan man göra sig illa på andra saker. Men om jag får välja mellan att ha knivbitar i gräsmattan och att inte ha knivbitar i gräsmattan väljer jag utan tvekan det sistnämnda. Och om så är fallet anser jag det vara ett problem.
 
Notera att även originalknivar går sönder om de tjongar in i en sten eller ibland även en kotte. Har gott om knivbitar i min gräsmatta av olika orsaker men har fortfarande inte varit med om att någon skurit mig (de rostar bort rätt snabbt). Har dock trampat in glasbitar och spikar i fötterna (de kommer från gräsmattejorden som jag köpt, troligtvis från komposten som är inblandad i densamma).
 
Känns lite dumsnålt att först köpa en Robotklippare för ofta ganska mycket pengar, för att sedan jaga billigaste pris på knivarna....
 
  • Gilla
Patrik N
  • Laddar…
Gardena's knivar och tillbehör passar också till Automover. (De ägs ju av Huskvarna). Gardenas knivar finns billigt på t.ex. både Eko-hallarna och en del City Gross butiker som säljer Gardena.
 
Nu har visst även Claes Ohlsson alla tillbheöver till Gardera/Automover klipparna.
 
Till extrema överpriser :/

Sparade en hundring på att kila över bron till entreprenadbutiken... Då köpte jag bara märlor och en knivsats.
 
Störde mig på vad jag tycker verkar vara överpriser av knivbad och letade därför upp kopior som jag nu testkör. De var billiga per styck men det blev 10 000 st :)
 
  • Gilla
tompathepilot
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.