Hej alla glada!

Jag har ett litet tidsdilemma. Mattläggaren vill börja jobba så snart som möjligt och röris finns inte tillgänglig förren om tre veckor 😁

Nu undrar jag om jag kan lägga ut slingan... 12mm låta mattläggaren armera, flytspackla och påbörja sitt arbete för att sen låta rörmokaren komma och koppla in shunt mm?

Detta innebär att provtryckninhsmomentet hoppas över! Hur stor är risken att fel uppstår? Skulle du våga dig på att lägga slang på nämnda sätt?

Vänligen en tusenfrågare 😀

Ingen som vill råda eller tycka till... Då tar jag mig kväll, cyklar hem tar en starköl och slöar lite 😀

Du kommer att känna dig oändligt dum om det visar sig läcka efteråt. Men det måste ju gå att provtrycka själv för att övertyga sig om att det är tätt? Lite fiffiga kopplingar, fyll med vatten, anslut manometer och pumpa upp med cykelpump, vänta över natt? Amatörmässigt ja, men om utläggningen av slangen gick bra och en sådan provtryckning inte visar på minsta läcka, då skulle jag våga flytspackla.

Här är en annan tråd med fin bild:
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/71306-hur-provtrycka-golvvarme.html#post486308

svartöra skrev:
Du kommer att känna dig oändligt dum om det visar sig läcka efteråt. Men det måste ju gå att provtrycka själv för att övertyga sig om att det är tätt? Lite fiffiga kopplingar, fyll med vatten, anslut manometer och pumpa upp med cykelpump, vänta över natt? Amatörmässigt ja, men om utläggningen av slangen gick bra och en sådan provtryckning inte visar på minsta läcka, då skulle jag våga flytspackla.

Här är en annan tråd med fin bild:
[länk]
Tack Svartöra... Jag nog skulle jag känna mig dum, jag får nog försöka få tag i en röris som kan avvara lite tid så snart som möjligt.

Att lägga slangen är ju busenkelt. Om det är provtryckningen du grubblar på så köp den tjänsten då.

jensaro skrev:
Att lägga slangen är ju busenkelt. Om det är provtryckningen du grubblar på så köp den tjänsten då.
Ja slangen är inga problem däremot allt däromkring😕

Som exempel så önskar jag bygga ett VA skåp... Ett skåp med det invändigt måttet 60*58 önskar jag placera följande:

Värmeväxlare (fjärrvärme)
Fördelarskåp
LK minishunt
Värmekretsfördelare

Trångt men möjligt😜

Vad tror ni om att placera värmekretsfördelaren under shunten? ( se exempelbild)

ImageUploadedByByggahus.se1375900174.087784.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det jag ritat med svart ska utgöra rördragningen. Kan jag köra ut via vänster och in via höger? Det kan väll i te finnas några tekniska hinder?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.