Hej,

Undrar om underlagspappen (råspont under)kommer att hålla över vintern, funderar på att vänta med att täcka taket med plåt tills våren kommer (ekonomisk fråga). Underlagspappen är av kvaliteten YAM 2000.

Tacksam för svar.

HAde jag varit som dig hade jag lagt på lättvikt pressar ovanpå för att vara på säkra sidan.
Pappen lär inte tåla värst många höst/vinter stormar.

Jag hade bara papp i vintras och den blåste sönder.
Nästa gång kommer jag åtminstone att spika läkt på den.
Problemet är att får vinden lite fäste i pappen så åker en hel våd.

Skall pappen hålla måste du åtminstonde läkta på och upp med (provisoriska) vindskivor. Det kan fungera men försök att få på yttertaket!

Taket är läktat och så, fattas bara plåten. men efterssom det är förknippat med en relativt hög kostnad att köpa den hade jag tänkt att vänta tills efter vintern att köpa den, på så sett slipper jag leva på skorpor och vatten över vintern. Tror inte den ska blåsa av, här var rätt så kraftiga vindar för ett tag sen och pappen låg snällt kvar...Så jag tror inte det ska vara nåt problem. Det jag är lite orolig för att att pappen skulle försvagas så pass mycket så att den börjar läcka igenom.

MVH

Kenny

Ingen fara alls om det är tätt. Se till att ha spikade och limmade skarvar och vid vindskena så kan inte vinden få fäste. Jag har enbart underlagspapp på min vedskjul (hade över och det blev billigast så) inga som helst problem.
/CC

Är det klisterkant eller ? .....om inte så kommer vatten att kapillärsuga i skarven så råsponten blir blå, sur och vågig....har jag märkt :-[

YAM2000 ska man helst täcka snarast

Hade du däremot köpt YAP2200 hade det inte varit
nå problem

UNDERLAGSPAPP betyder underlagspapp... tänk vilka värden ni har på husen under pappen... vad kostar ett läckage?

Har jag fel som påstår att om man ska lägga plåt eller pannor skall man ha YAP 2200, YAM 2000 är ok om man skall ha ytpapp ovan denna ?

/ Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.