38 410 läst · 18 svar
38k läst
18 svar
Viken längd på gipsskruv?
Sida 1 av 2
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
29 mm för enkelgips och 45 mm för dubbelgips.
Produkter som diskuteras: "träskruven"
Träskruv
Träskruvar är speciellt designade för att användas i trämaterial och har ofta en självborrande effekt som minskar risken för sprickor i träet under infästning. Denna självborrande funktion innebär att skruven skär genom träet när den
Läs mer
Jag tänkte köra med 41mm gipsskruv till mina innerväggar när jag drar dit gipsen ovanpå OSB skivorna. Men vad ska jag använda för skruv när jag drar in OSB i reglarna? (Jag kommer att köra med träreglar)
Kan jag använda samma skruv, alltså 41mm gipsskruv, eller bör jag köra med något annat?
Kan jag använda samma skruv, alltså 41mm gipsskruv, eller bör jag köra med något annat?
Gipsskruv med sin trumpetskalle försänker sig mycket dåligt i OSB och med tanke på att gängan går ända upp till skallen så diktar inte skruven skivan, så nej, gipsskruv fungerar inte ens som nödlösning för att skruva OSB.
Använd någon träfiberskiveskruv, 30mm. Ser ut ungefär som korta trallskruv. Kolla att sista biten uppåt skallen är ogängad, annars diktar inte skivan mot reglarna. En annan bra egenskap att titta efter är att det är små räfflor under skallen så försänker sig skruven lättare i skivan. HECO bland annat har det på sin skruv. Jag köpte nyss ESSEV, men de var släta under skallen och de är ibland lite svåra att få att försänka sig i skivan. OSB kan vara riktigt hårt ibland.
Använd någon träfiberskiveskruv, 30mm. Ser ut ungefär som korta trallskruv. Kolla att sista biten uppåt skallen är ogängad, annars diktar inte skivan mot reglarna. En annan bra egenskap att titta efter är att det är små räfflor under skallen så försänker sig skruven lättare i skivan. HECO bland annat har det på sin skruv. Jag köpte nyss ESSEV, men de var släta under skallen och de är ibland lite svåra att få att försänka sig i skivan. OSB kan vara riktigt hårt ibland.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Osb skruvar man med spånskiveskruv 25-32 mm
Spika fast den. Spikpistol, 50mm spik.Anna1984 skrev:
Jag körde gipsskruv till osbn i garaget, gick inte jättebra. Efter att ha läst lite innan inredningen av övervåningen har jag kört spånskiveskruv istället och det är så grymt mycket bättre. Stor skillnad på resultatet.
Ännu gladare vart jag när jag hittade skruv med torx-skalle. Essve har.
Ännu gladare vart jag när jag hittade skruv med torx-skalle. Essve har.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg