nino skrev:
lite off topic, om jag vill räkna ut vilka grader jag har på taket hur gör jag då?
Dividera skillnaden i höjd med den vågräta längden. Sedan tar du arctan (vilket du förmodligen får genom att trycka först INV och sedan TAN på räknaren) på kvoten.

T.ex. genom att du tar ett vattenpass som är 1200 mm långt, håller det i våg med ena änden mot taket och mäter höjden över taket i den andra. Får du då fram att att höjden är 500 mm blir beräkningen arctan(500/1200) = 22,6 grader.

Appen TrigSolver (finns för iPhone) är min hjälp i trigonometridjungeln.

Ännu enklare är att ladda hem appen
WaterLevel, ett digitalt vattenpass så slipper man räkna.

det "kan" vara enkelt att lägga papptak, det "kan" oxå misslyckas, men för att lägga ett svetsat papptak så att det blir bra krävs lång erfarenhet, t o m många som jobbar med det misslyckas, men de anstränger sig väl inte :)

Mikael_L
cust3000 skrev:
Nu kommer jag få skäll ;)
tan 3,1° är 0,0541580
Nope. det är 0,054.

Två värdesiffror i indata -> två värdesiffror i resultatet ... :cool:

Och sen finns det jättefarliga avrundningsfel också. När man dividerar med någon produkt eller summa som närmar sig noll så blir det lätt håriga fel.

Redigerat:
Mikael_L skrev:
Nope. det är 0,054.

Två värdesiffror i indata -> två värdesiffror i resultatet ... :cool:

Och sen finns det jättefarliga avrundningsfel också. När man dividerar med någon produkt eller summa som närmar sig noll så blir det lätt håriga fel.
Det beror nog på vilken skola...:screwy:

Mikael_L
Jadu, det är en bra fråga.

Jag har "slagits" mot projektledare om skrivningar i tekniska specar.

Om det typ står så här i specen som konstruerar mot:
"Läckage, max 1ml/h"
Och när jag har mätt upp 1,2 ml/h och vill underkänna konstruktionen så kan dom komma och säga:
"Nä men det är väl godkänt, allt upp till 1,49ml/h är ju godkänt!?" ;)

Och visst har dom rätt, rent tekniskt/matematiskt. Men då kan man nog tycka att andemeningen i den tekniska specen väl var lite annan ... ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.