24 897 läst · 51 svar
25k läst
51 svar
Känner mig lurad av takläggaren
Dividera skillnaden i höjd med den vågräta längden. Sedan tar du arctan (vilket du förmodligen får genom att trycka först INV och sedan TAN på räknaren) på kvoten.nino skrev:
T.ex. genom att du tar ett vattenpass som är 1200 mm långt, håller det i våg med ena änden mot taket och mäter höjden över taket i den andra. Får du då fram att att höjden är 500 mm blir beräkningen arctan(500/1200) = 22,6 grader.
det "kan" vara enkelt att lägga papptak, det "kan" oxå misslyckas, men för att lägga ett svetsat papptak så att det blir bra krävs lång erfarenhet, t o m många som jobbar med det misslyckas, men de anstränger sig väl inte
Nope. det är 0,054.cust3000 skrev:
Två värdesiffror i indata -> två värdesiffror i resultatet ...
Och sen finns det jättefarliga avrundningsfel också. När man dividerar med någon produkt eller summa som närmar sig noll så blir det lätt håriga fel.
Redigerat:
Jadu, det är en bra fråga.
Jag har "slagits" mot projektledare om skrivningar i tekniska specar.
Om det typ står så här i specen som konstruerar mot:
"Läckage, max 1ml/h"
Och när jag har mätt upp 1,2 ml/h och vill underkänna konstruktionen så kan dom komma och säga:
"Nä men det är väl godkänt, allt upp till 1,49ml/h är ju godkänt!?"
Och visst har dom rätt, rent tekniskt/matematiskt. Men då kan man nog tycka att andemeningen i den tekniska specen väl var lite annan ...
Jag har "slagits" mot projektledare om skrivningar i tekniska specar.
Om det typ står så här i specen som konstruerar mot:
"Läckage, max 1ml/h"
Och när jag har mätt upp 1,2 ml/h och vill underkänna konstruktionen så kan dom komma och säga:
"Nä men det är väl godkänt, allt upp till 1,49ml/h är ju godkänt!?"
Och visst har dom rätt, rent tekniskt/matematiskt. Men då kan man nog tycka att andemeningen i den tekniska specen väl var lite annan ...