Till vårt källarbadrum har vi beställt PVC-fönster. Vi har köpt mosaik att sätta runt fönstret, den skulle då sättas direkt på den putsade ytan. Men nu blir jag fundersam över de beslag som fönsterna ska monteras med. Se bilden ur monteringsanvisningen:
Hur döljer jag dessa?
Har sett att några monterat sina PVC-fönster med fogskum, detta stod inte med i monteringsanvisningen men bör fungera men läste också att det var relativt enkelt att såga bort fönstret utan dessa beslag (inbrottsrisk?).
Det är fasta fönsterna så det går inte att sätta karmskruv utan att montera ur glasen, men då gällde inte nån garanti ifall man gjorde detta själv plus att det verkar rätt svårt och tidskrävande.
Någon som har erfarenheter och/eller bra förslag?
Hur döljer jag dessa?
Har sett att några monterat sina PVC-fönster med fogskum, detta stod inte med i monteringsanvisningen men bör fungera men läste också att det var relativt enkelt att såga bort fönstret utan dessa beslag (inbrottsrisk?).
Det är fasta fönsterna så det går inte att sätta karmskruv utan att montera ur glasen, men då gällde inte nån garanti ifall man gjorde detta själv plus att det verkar rätt svårt och tidskrävande.
Någon som har erfarenheter och/eller bra förslag?
Produkter som diskuteras: "karmskruv"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Jag har gjort det dära i stugan i vintras, dock inte mosaik men vanliga kakelplattor, jag la lite extra fix bakom plattorna i smygen. Vill du vara extra seriös så kan du sätta en smyg ovanpå det dära som fräser ur spår för beslagen.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Till exempel genom att sätta en bit gipsskiva (13 mm eller bara 6 mm renoveringsgips) på fönstersmygarnas sidor.sukke2k skrev:
Med, som Sukke2K skriver, urtag för fästbeslagen.
Dagens ordspråk: Man kan inte göra omelett utan att knäcka ägg
Kan du inte hacka in lite i putsen och försänka infästningarna lite i putsen. Spackla sen över med fix tills du får ytan jäms med putsen så blir det mindre risk att det ser ojämnt ut med mosaik som inte ligger plant med dom andra.mosaikbitarna.
Jo det funkar med extra fix, iaf så länge du inte ska ha tätskickt i smygen. Är du osäker på att sätta mosaiken i så tjockt med fix kan du först spackla upp det plant med fix och sedan låta det torka, sen lägga mosaiken. Eller putsa, det spelar egenligen ingen roll men det blir väl smidigare med fix när du förmodligen redan har en färdigblandad hinkLane skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Det var ett bra förslag, varför tänker man oftare lägga till än ta bort...?oceanis skrev:
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Produkter som diskuteras i tråden