Sluta gagga nu. Se till å ta upp gräsklipparen från sandlådan & kom med i matchen på ett vuxet sätt, samt var lite trevliga. Det gynnar ingen att hålla på med blaj.
Är man inte nöjd, som några här bevisligen inte är, så reklamera, köp något annat & gå vidare. Men sluta tramsa här!

Min Indego kanske inte är perfekt & jag hade initiala karteringsproblem som jag fixade med en workaround, men efter det så funkar den för det mesta sketa bra. Visst finns det förbättringspotential på endel punkter. Så är det. Men då är det bättre att vara konkret än att hålla på med detta "kräkande" vissa nu har hållt på med ett tag, det leder ingen vart.
Här hjälper vi varandra, inte stjälper!

• Gilla
N_Fredriksson och 3 till
  • Laddar…
Så ja, nu lugnar vi ner oss här.......Nu e vi glada och goa.
Stridsyxor nergrävda så glömmer vi det här och fortsätter denna eminenta tråd.
Troll eller inte, bara vi e sakliga och bär ämnet framåt. Frågor får man ju alltid ställa.

Jag ställde frågan här först (fråga2) för här e vi ju som en enda stor go familj, o då känndes det ju rätt, o det va ju bara en fråga, o det e måndag morgon. o solen skiner.

Om jag vill grotta ner mig så frågar jag naturligtvis i någon annan tråd eller så. Fast några e ju där oxå, o det e ju trevligt. Som sagt det va bara en fråga

Finns här någon som kan svara på fråga 1? :surprised:

Redigerat:
MeanMike skrev:
...
Fråga 1
Någon som har haft samma problem som jag fått 3 gånger nu?

Maskinen backar ut helt rätt. vänder rakt in i väggen (över tråden) backar sen rakt in i dockan (ryckigt) kör sen ut o klipper men kör rakt över tråden ett par gånger ,rakt in i väggen/häcken. Verkar som om inte sensorerna känner tråden. efter 1 min funkar allt igen!!!!.
Dagen efter första karteringen (senaste versionen) så backade den ut ett par decimeter och körde sedan tillbaka rakt in i basstationen med en smäll. Jag funderade inte så mycket över det utan raderade kartan direkt och karterade om. Gick bra passet därefter. Inget nytt gräs har kommit upp sedan dess...

Eriksgatan skrev:
Citat från Boschs pressmeddelande från april 2012 och som fortfarande finns att ladda ned enligt inlägg #3453 här: Pressmeddelande

"Robotens mjukvara kan uppdateras med ett medföljande SD-kort via internet"

Japp, medföljande och Internet. Så om du köpte din första Indego efter att ha läst det pressmeddelandet kan du hänvisa också till det, dock inte om du köpte klipparen först. PM:a mig om du vill ha tillbaka detta pressmeddelande som du nu minns klart och tydligt att du hade läst men råkat förlägga, dock efter att ha varit förutseende nog att be mig förvara en digital säkerhetskopia åt dig.
Tackar Eriksgatan, det uppskattas. Ska lägga länken på minnet om jag behöver hänvisa till den.

Hur rullar det på för din del med din 6:e klippare; känner du dig nöjd med den och att den utför det jobb som du förväntar dig ?

MeanMike skrev:
..Finns här någon som kan svara på fråga 1? :surprised:
Du är inte ensam.Jag (med andra) har haft liknande problem efter ett skyfall. Inte direkt efter utan efter någon dag. Problemet blev värre efter någon dag så det inte alls gick att köra.
Min maskin fick åka på service. Tyvärr vet jag inte vad felet var eller hur det åtgärdades men jag gissar att det kan ha varit fukt som kommit in i någon sensor. Vi har blivit lovade lite regn nu framöver så jag är spänd på hur det ska gå.
En annan möjlig sak kan vara att laddstationen inte skickar ut sin signal direkt. Står maskinen i laddaren så skickas ingen signal och laddaren kollar inte heller om slingan är hel (jag har brutit och skarvat om slingan när klipparen har varit utanför sitt schema och då har laddstationen inte börjat blinka). Det du säger att det fixar sig efter någon minut kan indikera "ågon minut" kan tyda på att laddstationen inte hunnit koplla ut signalen. Det är kanske inte enbart klipparen som har ett långsamt intellekt ;-)

mortimer skrev:
Jag förstår inte riktigt hur du resonerar.

Så du tycker det är okej med en klippare som låter något fruktansvärt ett antal timmar lite då och då p.g.a dålig konstruktion så grannarna klagar ? Och att hjulet/hjulen hoppar av ibland är också okej, något man får leva med ? Det är inget att gnälla över ?

Nej, Indegon borde inte ha släppts med sin svaga konstruktion som det är idag. Klipptekniken i all sin ära men mekaniken duger inte.

Får känslan av att vi har ett troll här som sympatiserar med Bosch
Har inga sympatier med Bosch och försvarar heller inte konstruktionen som brölar, detta måste naturligtvis Bosch se till att fixa.
Dock kan jag inte förstå de som skickar in en klippare mitt i säsong enbart för brölandet så länge inte Bosch har någon modifiering att komma med, det är liksom ingen ide att krångla och skicka in den för att få en exakt likadan tillbaka...
Just brölandet kan man ju också tämligen enkelt undvika genom att se till att robotförbereda gräsmattan tillräckligt samt att inte köra med lägre höjd än vad jämnheten på din gräsmatta tillåter.
Det jag menade var att du inte verkar vilja ta åt dig de tips som finns för att undvika brölandet.
Stöter den inte på ökat motstånd p.g.a tuvor/kullar/högt gräs så ökar den heller inte varvtalet och inget bröl uppstår.
Jag har sprutat på lite litiumfett på min upphängning och då försvann en stor del av brölandet, ibland varvar den då upp utan de extra vibrationerna i karossen som gör att de brölar.
Jag är övertygad om att om man delade på upphängningen och la på entreprenadfett eller liknande överallt där plast löper mot plast i upphängningen så skulle den nog bli bröl-fri, detta borde ju dock vara något som Bosch kunde göra vid service, är inte meningen att vi som kunder ska plocka isär klipparen för att modifiera något.
Verkar ju också som brölandet är värst på dem klippare som har 2 olika varvtalslägen, är det någon här som har en äldre klippare/mjukvara med 1 fast varvtal som också har problem med brölandet?
Om inte så kan det ju räcka med att Bosch i nästkommande mjukvara sänker maxvarvet något.

Så "fruktansvärd" kan du väl ändå inte påstå att ljudnivån är, både en bensinklippare och trimmer låter mer än Indegon gör när den brölar som värst.

Att hjulen lossnar p.g.a att låsvätskan på skruven är för långt in på gängan är naturligtvis en kvalitetsbrist men jag tycker ändå att man själv lägger på lite låsvätska på skruven och sätter tillbaka den istället för att skicka in den och vara utan klippare 1-2 veckor.
Har den däremot dragit sönder hjulet är det lite värre, man kan dock medan det ännu sitter fast prova att vicka på hjulet och se om något av dem sitter löst, jag har själv lagt ny låsvätska på båda hjulskruvarna i förebyggande syfte.

Vad menar du med "svaga konstruktion"?
Vet inte att jag läst att något gått sönder under drift annat än hjulen som varit dåligt fastdragna+ tornen vid transport.

Ska vi prata klen konstruktion, då pratar vi Kinaklippare typ Tian Chen/CayRobot och liknande där både hjulmotorer och växellådor havererar om framhjulen rullar för tungt p.g.a lite gräs i dem eller klippmotorerna brinner om man kör i för högt gräs samt att de 6mm tunna motoraxlarna till de fast monterade knivarna kröks när den kör på kottar och liknande.

Som sammanfattning vill jag nog påstå att i prisklassen finns det ingen bättre klippare för 1000m2
(Jag har inget samröre med Bosch och jag säljer inte Boschklippare..detta är bara min personliga åsikt)

MeanMike skrev:
T

Fråga 1
Någon som har haft samma problem som jag fått 3 gånger nu?

Maskinen backar ut helt rätt. vänder rakt in i väggen (över tråden) backar sen rakt in i dockan (ryckigt) kör sen ut o klipper men kör rakt över tråden ett par gånger ,rakt in i väggen/häcken. Verkar som om inte sensorerna känner tråden. efter 1 min funkar allt igen!!!!.

Nån som känner igen? Sensorfel? Värmeslag? Försöker den rymma?
Kolla så att karossen kan röra sig fritt åt alla håll, kärvar den åt något håll kan den tro att den småkrockar när den rör på sig, krocksensorn står vad jag kan förstå över slingsensorn i prioritet och då kan den åka lite längre över linan än normalt.

windy23 skrev:
Jag har sprutat på lite litiumfett på min upphängning och då försvann en stor del av brölandet, ibland varvar den då upp utan de extra vibrationerna i karossen som gör att de brölar.
Jag är övertygad om att om man delade på upphängningen och la på entreprenadfett eller liknande överallt där plast löper mot plast i upphängningen så skulle den nog bli bröl-fri, detta borde ju dock vara något som Bosch kunde göra vid service, är inte meningen att vi som kunder ska plocka isär klipparen för att modifiera något.
Verkar ju också som brölandet är värst på dem klippare som har 2 olika varvtalslägen, är det någon här som har en äldre klippare/mjukvara med 1 fast varvtal som också har problem med brölandet?
Om inte så kan det ju räcka med att Bosch i nästkommande mjukvara sänker maxvarvet något.
Ovan del av ditt inlägg instämmer jag i. Någonstans tidigare i denna tråden står det omnämnt om att HQ haft samma problem med "brölande" och även tagit fram en åtgärd för det.

pgerts skrev:
Du är inte ensam.Jag (med andra) har haft liknande problem efter ett skyfall. Inte direkt efter utan efter någon dag. Problemet blev värre efter någon dag så det inte alls gick att köra.
Min maskin fick åka på service. Tyvärr vet jag inte vad felet var eller hur det åtgärdades men jag gissar att det kan ha varit fukt som kommit in i någon sensor. Vi har blivit lovade lite regn nu framöver så jag är spänd på hur det ska gå.
En annan möjlig sak kan vara att laddstationen inte skickar ut sin signal direkt. Står maskinen i laddaren så skickas ingen signal och laddaren kollar inte heller om slingan är hel (jag har brutit och skarvat om slingan när klipparen har varit utanför sitt schema och då har laddstationen inte börjat blinka). Det du säger att det fixar sig efter någon minut kan indikera "ågon minut" kan tyda på att laddstationen inte hunnit koplla ut signalen. Det är kanske inte enbart klipparen som har ett långsamt intellekt ;-)
Jo jag har tänkt samma som du. Om det inte finns nån signal i tråden så skulle den bete sig så här. Frågan är då varför detta bara händer ibland?

windy23 skrev:
Kolla så att karossen kan röra sig fritt åt alla håll, kärvar den åt något håll kan den tro att den småkrockar när den rör på sig, krocksensorn står vad jag kan förstå över slingsensorn i prioritet och då kan den åka lite längre över linan än normalt.
Ska kika på detta oxå. Ett tag trodde jag hadee varit för elak mot Indy, så han ville flytta hemifrån :surprised:

Noen som har erfaring med at klipperen ikke klarer 18 graders skråning mot kantledningen?, min glir over og sier at den må plasseres innenfor igjen, den bruker og stort sett hele tiden på å gå langs kantledningen den lengste veien tilbake til ladestasjonen med den følge at etter tre uker er det blitt hjulspor/åker langs kantene.
Den husker heller ikke trær og annet som den kolliderer i selv etter lang tid/mange forsøk....
mesteparten av tiden bruker den på å kjøre rundt og "kallibrere" hadde den i det minste hatt klippemotoren på så hadde den nok fungert som randomklipper men det gjør den jo heller ikke..
Noen som har erfaringer med disse tingene?

Jaha. nu har jag fått ringa supporten. Som jag skriver längre upp så hittar den inte tråden, den första halvminuten. fick också felkod 45 en gång. Nån som vet vad det betyder?
Skulle bli uppringd i morgon av en expert på bosch kundservice. Får se om dom håller det.
Nu går den runt o klipper fint. efter man har hjälpt han igång.
Har också filmat lite i "glappområdet" vid motorinfästningen. ska se om jag kan mixa ihop det till nått tittbart o lägga upp här

Eriksgatan
Landsbyidioten skrev:
Noen som har erfaring med at klipperen ikke klarer 18 graders skråning mot kantledningen?, min glir over og sier at den må plasseres innenfor igjen, den bruker og stort sett hele tiden på å gå langs kantledningen den lengste veien tilbake til ladestasjonen med den følge at etter tre uker er det blitt hjulspor/åker langs kantene.
Den husker heller ikke trær og annet som den kolliderer i selv etter lang tid/mange forsøk....
mesteparten av tiden bruker den på å kjøre rundt og "kallibrere" hadde den i det minste hatt klippemotoren på så hadde den nok fungert som randomklipper men det gjør den jo heller ikke..
Noen som har erfaringer med disse tingene?
Ja! Finns cirka 500 inlägg i tråden om detta. Är avhandlat. Försök att avvända sökfunktionen först som du finner under "Sök i ämnet" ovan och läs lite på de träffar du får. Där finner du mycket kunskap. Det viktigaste som du bör tala om är vilken version din klippare har på både hård- och mjukvara (se min signatur). Skulle vi ta om allting om igen så blir tråden exponentiellt större i förhållande till hur lite ny kunskap som tillförs och de med mest erfarenhet att dela med sig av tröttnar kanske och lämnar tråden.
(Och ja, jag är medveten om även detta inlägg är en repris på vad jag själv skrivit tidigare och att jag kastar sten i glashus).

Eriksgatan skrev:
Ja! Finns cirka 500 inlägg i tråden om detta. Är avhandlat. Försök att avvända sökfunktionen först som du finner under "Sök i ämnet" ovan och läs lite på de träffar du får. Där finner du mycket kunskap. ..
Och hur ska man definiera sökbegrepp för att få fram svar på varför klipparen inte klarar liten vinkel (18 grader) mot kanttråden?
Provade att söka på "45" eftersom det borde finnas svar på I stort sett alla felkoder I detta forum kan man gissa - bidde inget.

pgerts skrev:
Och hur ska man definiera sökbegrepp för att få fram svar på varför klipparen inte klarar liten vinkel (18 grader) mot kanttråden?
Provade att söka på "45" eftersom det borde finnas svar på I stort sett alla felkoder I detta forum kan man gissa - bidde inget.
Jag sökte innan jag med men hittade inget. Därför frågade jag.
Har nu fabriksåterställt indy. Livrädd för det då jag trodde att vid ny kartering skulle han inte hitta tråden o då blir det ju moment 22.
Men fasen han karterade precis klart, o nu ska jag skicka ut honom på klipp. Får se om det går bättre nu.
Återkommer......

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.