2 619 läst · 8 svar
3k läst
8 svar
En brunn två hydropresser?
Hej,
Har en egen borrad brunn som är dragen till en hydropress i tvättstugan. Jag behöver vatten på utsidan och vill undvika att göra hål i fasaden samt att läget är fel.
Jag vill ha utkastet vid brunnen. Hur gör jag detta på bästa och enklaste sätt?
Har en egen borrad brunn som är dragen till en hydropress i tvättstugan. Jag behöver vatten på utsidan och vill undvika att göra hål i fasaden samt att läget är fel.
Jag vill ha utkastet vid brunnen. Hur gör jag detta på bästa och enklaste sätt?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Hydropress i tvättstugan men pumpen i brunnen? I så fall borde du väl kunna koppla på dig direkt på utgående ledning på trycksidan från pumpen och dra denna upp ur brunnen. Det innebär väl att vattnet tidvis kommer att flöda baklänges i inkommande huvudledning, men det reverseras ju när pumpen startar. Du bör ju dock kunna vintertömma ett sådant system, så att det inte fryser sönder.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Borde inte bli värre än att ta vatten i annat tappställe, men det är klart att vattentrycket varierar (det gör det ju alltid med hydrofor eller hydropressystem). Men du kanske får ett kort ledning i vilket motttrycket vid vattenuttag blir litet och ja, då får du ett bra flöde, men det är väl snarare önskvärt, eller?
Men för högt tryck/flöden är väl sällan ett probem, bara att strypa ned om så behövs.
Men för högt tryck/flöden är väl sällan ett probem, bara att strypa ned om så behövs.
Produkter som diskuteras: "vattenspridare"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
Du kan bygga ett pumphus ovan borrhålet och flytta tryckkärlet dit, då kan du isolera och sätta en frostvakt på vintern. Det finns färdiga sådana men dom kostar runt 15000:- har jag för mig vilket kanske är lite saftigt.
Pumphus blir nästa projekt, vill då även flytta ut avhärdare, järn och uranfilter...
Men men. Åter till tråden. Har nu grävt fram ledningen (32 mm PEM). 80 cm ner i lerjord... Galet varmt. Har köpt T-skarv med förminskning till 12 mm.
Kan jag gräva över kopplingen eller bör jag ha någon typ av inspektionslucka? Det blir en ganska stor lucka om man ska komma åt...
Men men. Åter till tråden. Har nu grävt fram ledningen (32 mm PEM). 80 cm ner i lerjord... Galet varmt. Har köpt T-skarv med förminskning till 12 mm.
Kan jag gräva över kopplingen eller bör jag ha någon typ av inspektionslucka? Det blir en ganska stor lucka om man ska komma åt...
12mm? Ska du dra koppar?
Isf är det lite mer att tänka på eftersom det är känsligare för korrosion.
PEM är lättare att hantera under jord. Behöver ingen inspektionslucka då.
Dock måste du kunna vinterställa detta om uttaget ska vara utomhus, och då behöver du en grop med lock, tex en kopplingsbrunn så du kan stänga och dränera vatten från utkastaren.
Isf är det lite mer att tänka på eftersom det är känsligare för korrosion.
PEM är lättare att hantera under jord. Behöver ingen inspektionslucka då.
Dock måste du kunna vinterställa detta om uttaget ska vara utomhus, och då behöver du en grop med lock, tex en kopplingsbrunn så du kan stänga och dränera vatten från utkastaren.
Produkter som diskuteras i tråden