Som sagt...en del har hänt utan att jag orkat uppdatera sista tiden, men det har ändå hänt en del saker, so here goes: Förra veckans eskapader handlade om trappan...


En trappa ska byggas - "hjärtväggen" i mitten kommer vara bärande för de inre vangstyckena och för att trappan ska passa så måste hjärtväggen upp med milimeterprecision -det är den här typen av snickeri jag lever för (och min far med, som är skolad båtbyggare):

husupp33.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då övervåningen är det enda som är "klart" och den måttbeställda trappan delvis var en 40-årspresent till mig och sambon från mina föräldrar så har vi levt med stege i nästan två månader...det blir inte bättre av att ha vita väggar runt stegen som man kan smutsa ned väggarna, alltså...)...

husupp34.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delarna till trappan läggs ut kvällen innan och monteringen börjar kl 06:15 påföljande morgon då farsgubben anländer...

husupp35.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Yttre vangstyckena monteras först...


husupp36.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen monteras de inre vangstyckena så att de är absolut i våg -om inte alla vangstyckena sitter perfekt kommer trappan att knarra illa under lång tid.

husupp37.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

husupp38.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu börjar monteringen...jag valde att köra uppifrån av olika anledningar -enklast är att börja nedifrån:
husupp39.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ger noggrannheten i hur hjärtväggen placerades utdelning -en millimeter på var sida om stegen ger en perfekt passning:

husupp40.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

husupp41.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den färdiga trappan (den är ställd en bit upp från golvet eftersom ett Värmegolv om 6cm ska in, och jag vill att trappan ska vara friliggande från detta:

husupp42.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



' husupp43.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här trillar poletten till slut ned och jag ser plötsligt min sambos vision om trappan -att den bara "flyter sömlöst ned i undervåningen" icon_smile.gif

husupp44.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...åsså med räcke och ledstänger:
husupp45.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


....men det kommer mera ;)
 
  • Gilla
Härryda2015 och 6 till
  • Laddar…
Äckligt snygg trapp!
 
  • Gilla
Hubbe2 och 3 till
  • Laddar…
xdigger skrev:
Äckligt snygg trapp!
Kan inte annat än att hålla med 😃
 
  • Gilla
hevi
  • Laddar…
iSnobben skrev:
Kan inte annat än att hålla med 
Tack, ja den blev riktigt fin faktiskt. Visserligen var den gamla öppna "70-tals spaljestandardfurutrappen" extremt skabbig och nedsliten och dessutom behövde vi någon form av ytterligare förråd/skrubb då det är rätt skralt med lagringsutrymme i kåken, men hade jag inte varit så dum i huvet att gå loss med kofoten på den *innan* jag kollat upp vad en ny trappjävel kostar hade jag inte slängt ut den gamla, kan jag lova...

Sen hade jag ju så'n jäkla tur med passningen också -jag var egentligen helt emot att bygga väggen så tight, men farsan hetsade mig att bygga med minimala marginaler, och det blev verkligen klockren passning hela vägen. Hade det varit några millimeter åt andra hållet hade det inte varit lika kul...
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Jahaja... från att slöjda Harrypotterskrubb till att få ordning på golvet på markplan...

Vi konverterar ju från direktverkande el till bergvärme, så det blir ett lågtempererat golvvärmesystem även i undervåningen. Då plattan är isolerad enligt 1978 års praxis med 100mm cellplast så har vi valt att lägga in extra isolering mellan golvvärmesystemet och plattan. Systemet kommer från Flooré och består av spårade foliebelagda EPS-skivor. För att maximera golvvärmesystemet tänker vi lägga ett golv av natursten på undervåningen istället för parkett som brukligt är i Sverige. Trä leder nämligen inte värme speciellt bra jämfört med kliniker/sten. Med flooré's system kan man lägga stenen direkt på skivan vilket ger än bättre värmeöverföring, än om man måste lägga något emellan som med flera andra system:

Inbyret och klart för lägning -många karonger blire:
husupp46.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi börjar med att "konfektionera" så det går snabbare att få bitarna på plats när fixet rörts till:
husupp47.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nackdelen med Floorés system är att dom ska limmas mot platta på mark med diverse exotiska oorganiska limmer. Jag kör med Schönox produkter, så då måste det vara Schönox FS, ett fullständigt hutlöst dyrt skivlim -Centro skulle ha typ 1500 spänn för 20kg, och jag behöver 230kg. Ouch!?!

Det är sådana här gånger man tackar sin lyckliga stjärna att det råkar vara min far som är lite av pappa till Schönox -visserligen pensionerad sedan några år, men ett tysklandssamtal senare och ett par pallar med alla deras top-of-the-line-produkter som behövs för att knyta ihop säcken (pun intended) för golvet är på väg :).

Typ 500kr FS utsmetat på golvet... :)
husupp48.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Job half done:
husupp49.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klart! 80 kvm tog ca 1 dag (och lite till):
husupp50.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fräste spåren kring fördelaren och alla andra ställen där det behövs för att få ut alla slingor. Kanske inte snyggaste fräsningarna jag gjort, men i det här fallet sätter jag funktion före form...
husupp51.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slangar färdigringlade:
husupp52.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inför den stundande plattsättningen har jag införskaffat ett "nivåsystem", eller "tile levelling system", då plattorna är rätt stora och sågade/kantskurna, och jag vill undvika fogsprång. I Sverige skulle bara tången på bilden kostat 850-900kr plus moms. Jag beställer från UK och pröjsar 22 pund för tången... Alles som alles betalar jag i storleksordningen ca en femtedel för Raimondis system mot vad jag fått offererat från svenska leverantörer. WTF?!?
-Jag pyntade strax under tre tusen spänn för en tång, 2000(!) straps, 500 kilar ink expressshipping och i paketet låg även en hel del "freebees" -Någonting är jävligt fel med Svensk byggvarhandel (det tycker även min far, som höll på att få psykbryt när han hörde vad svenska detaljister tar betalt för Schönox produkter :). I alla fall, så här ser nivåsystemet jag toner använda för att minimera fogsprången ut:
husupp53.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Buuzzz och 1 till
  • Laddar…
Härlig dag idag -lyckades fälla långpasset över den omsorgsfullt ingjutna brunnen när jag skulle sätta ut nivåpinnarna för flytspacklingen i tvättstugan.

Brunnjäveln har överlevt sedan i februari, då jag efter rigorösa förberedelser omsorgsfullt gjöt in den för att hamna på exakt rätt nivå när väl golvvärmeskivorna kommit på plats. Höjden på gollvärmeskivorna och den beräknade flytapackelmängden gjorde att den stack upp otrevligt mycket ur golvet, så största möjliga försiktighet har iakttagits för att inte förstöra brunnen sedan februari.

Självklart spräcker det fallande långpasset kanten på brunnen dagen innan flytspacklingen! Bara att bila ur och börja om -och vilken skön dag för betongbilning det var!?! Enda fördelen med att bila upp golv på sommarens hittills varmaste dag var väl att det inte dammade så mycket då golvet efter några minuters bilning låg under en mindre sjö av svett...
 
Usch vad trist det låter :( Kämpa på!
 
tlundberg skrev:
Usch vad trist det låter :( Kämpa på!
Jo, det kändes lite sådär, kan jag meddela. Tur i oturen var att jag klarade mig med min lilla Jula-införskaffade sunkbilhammare för att få loss brunnen, och så hade jag en likadan brunn över då det i lilla badrummet var tvungen att byta brunnmodell då det inte gick att få den att passa där...
 
Insåg att jag missat lite av vad jag gjort senaste tiden så jag tänkte börja med att stargejta tillbaks till innan trappen och visa ett par bilder på flytspacklingen av hallen och köket:

I samband med saneringen så fräste försäkringsbolagets entreprenör bort allt plastgolv i kök och hall så dels är golvnivån i vardagsrummet en smula högre än i hallen och köket, och dessutom är det sjukt ojämt i hallen och köket. Då jag skulle in med ett cellplastbaserat golvvärmesystem så måste det vara full täckning på limmet under skivorna, för om det blir en lite större luftficka under skivan kommer skivan svikta och då vi ska lägga sten ovanpå så kommer stenen då att spricka vid nästan ingen belastning. Är cellplasten däremot ordentligt limmad mot plattan så tål den 300kPa dvs ca 30 ton per kvadratmeter...En annan stor anledning till att jämna av kök och hall mot vardagsrummet (som blir en enda stor golvyta) är att stenplattorna är rätt stora och med sågad kant, så fogsprång är ett reellt problem tom med extremt jämnt undergolv. Problemet är att det rör sig om ca 3-5mm nivåskillnad som ska jämnas av och det är extremt svårt med vanlig avämningsmassa...

Återigen blev jag räddad av farsgubben som på eget initiativ konsulterade Schönox tyska überplattsättarguru som rekommenderade Schönox FA -en extrem avämningsmassa som är gjord för att läggas i skikt om max 5mm(!). Visste inte riktigt vad jag skulle tro, men då en pall med sagda avjämning materialiserde sig på uppfarten några dagar senare så tänkte jag att det var värt ett försök i alla fall...

Golvet före spackling -det mesta av det gamla flytspacklat är avlägsnat, men små "öar" är kvar...
husupp54.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har "superspacklet" hällts ut -då skiktet är extremt tunt 2-5mm) så härdar det extremt snabbt, så man har inte mycket tid att släta av. Även om spacklat flyter ut *extremt* lätt så måste man stryka ut det till hyffsat rätt nivå och sedan piggrolla utav bara hel**ete -jag piggrollade nog lite för länge för det syns på den härdade spackelbädden att det piggrollats, dock blev resultatet ändå kanonbra, IMHO.
husupp55.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så åter till nutid... i våtutrymmena använder jag en tunnare variant av cellplastisolering för inte förlora för mycket takhöjd efter fallspacklingen. Brunnen är bytt och nivåpinnarna klipps till rätt nivå mha långpasset:
husupp56.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


225kg flytspackel senare ser det ut såhär:
husupp57.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tycker det har gått rätt bra med det mesta jag satt mig för att göra, så jag bestämde mig för att skapa golvets fall på "det svåraste sättet" mha att lägga på spacklet längs väggarna, flytta runt spacklet mha tandspackel och piggroller, samt "skrapa" fram det lite brantare fallet kring brunnen.

Vet inte om det var nybörjartur, men fallet i tvättstugan blev fan klockrent! Precis lagom mycket fall överallt, och nivån mot anslutande rum blev på milimetern när *klappar mig självnöjd på axeln* :)
husupp58.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


husupp59.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Twixer och 2 till
  • Laddar…
T
Redigerat:
tank77 skrev:
Blir kul att se fortsättningen, mycket bilder tack(y)

Edit: Om man tittar på youtube så använder dom vanligt mattlim när dom lägger skivorna, hade du inte kunnat använda det istället?

[länk]
Mattlim är ok om det är tex träbjälklag under -är det platta på mark eller källare då det finns en teoretisk risk för fuktuppträngning, så då "måste" man köra med oorganiskt snordyr fix istället för mattlim...
 
T
Fast på videon ser det ut som betongbjälklag och du hade som sagt redan en isolering på 10 cm vilket gör att du inte har en fuktuppträngning.

Nåja, nu fick du ju grejorna billigt genom farsan så det kan kvitta men om man nu inte har dina kontakter så.........
 
tank77 skrev:
Fast på videon ser det ut som betongbjälklag och du hade som sagt redan en isolering på 10 cm vilket gör att du inte har en fuktuppträngning.

Nåja, nu fick du ju grejorna billigt genom farsan så det kan kvitta men om man nu inte har dina kontakter så.........
Ja, jag kollade på klippet innan jag slog till på systemet och tänkte precis som du att det bara är att limma med vanligt, billigt golvlim, men när jag sedan kollade upp lite närmare så var det inte riktigt hela sanningen... Det verkar bara vara Bostik som tycker att det är OK att köra med vanligt golvlim, och då med brasklappen att golvet skall vara jämnt. Efter lite samtal med floore och Bostik om vad som menas med "jämnt" så blev svaret ganska svävande, och att det nog var bäst att använda fix under ändå -speciellt om man ska lägga ett stengolv ovanpå.

Flooré har ju ett antal olika tjocklekar att välja bland det som syns på klippet är det tunnaste och det jag kör med är 50mm tjockt, dvs det är rätt stora skivor och dom är förvånansvärt styva. Enligt farsans kontakt så är anledningen att t ex Casco och Schönox (och alla andra utom Bostik) enbart rekommenderar fix är att golvlim läggs på ganska tunt och är ju också ganska mycket mer lättflytande än fix och är då golvet (eller skivan för den delen) lite ojämnt så finns risken att skivan innan limmet hunnit härda släpper lokalt kring ojämnheten -typ att du trycker fast skivan i golvet som råkar ha en liten svacka, och efter ett tag så reser sig plattan från svackan). Detta är inte ett jätteproblem om man slänger på ett trägolv ovanpå som kan ta upp svikten, men sätter man ett stengolv ovanpå så spricker golvet väldigt lätt om underlaget lokalt sviktar ens bråkdelar av milimetrar.
 
T
Ok då vet jag:)

Nästa fråga, på denna bild så verkar det risk att klinkern kommar att komma över tröskelkanten på dörren?
 
tank77 skrev:
Ok då vet jag:)

Nästa fråga, på denna bild så verkar det risk att klinkern kommar att komma över tröskelkanten på dörren?
Nu saknas ju bilden du refererar till i ditt inlägg, men trots det är jag rätt säker på att dina farhågor är obefogade. -----Kanske mestadels beroende på att det inte finns några trösklar monterade runt det som ska bli våtrum ännu (att jag är säker på att så är fallet beror på att jag vet att jag inte ens beställt dem ännu)...

-Dina underförstådda farhågor är således obefogade.;)

-Vad gäller trösklars höjd, fallspackling, tätskikt och annat som hör våtrum till räknar jag ( måhända lite kaxigt) att jag kan reda ut då både mamma och min grundskolelärare sagt att jag är läskunnig...:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.