Hej,

Vill gärna ha synpunkter på denna planlösning! Vi har en smal tomt och behöver därför helst ha entrén på gaveln (mot norr). Vad tror ni om denna ritning? Verkar det bra eller är det något som känns koko? Vi är inte riktigt nöjda med placeringen av braskaminen men kan inte komma på något bättre alternativ.

Tacksam för all input!

Planritning
Entréplan
plan_undervåning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Övervåning
plan_övervåning.png
Skapa konto

3D
Entréplan
Skidstahus_Champinjon_exemplar_2_undervåning.png
Skapa konto

Övervåning
Skidstahus_Champinjon_exemplar_2_övervåning.png
Skapa konto

Jag skulle sätta braskaminen mer centralt, kanske vid trappen?

Nu vet jag inte vem som har ritat den här planlösningen, så jag vill egentligen inte vara kritisk och elak.

Men för att ta saker i rätt ordning:
Tomten är smal skriver du Muddiz, och vill därför ha entrén på gaveln mot norr.
Jag tolkar det som att gatan ligger åt norr. Rätt eller fel?

Och i så fall ser utbyggnaden mot väster, med stora fönster som rimligen vetter mot granntomten, märklig ut.
Skall man sitta och titta in mot grannens tvättstuga när man dinerar?

Det måste vara något jag inte förstår :confused:

Kanske bäst att du visar en situationsplan så vi ser hur tomter och byggnader är placerade.

Bortsett från detta tycker jag att bottenplanet ser plottrigt ut.
Vad betyder förresten cirkelkvadranterna i köksdelen?

Vem har ritat det?

Knock on wood, tack för dina synpunkter! Det är vi själva som har ritat och vi är sannerligen inga proffs så alla kommentarer uppskattas, jag tar inte illa upp :).

Vi har inte någon situationsplan ännu så det kan jag inte bifoga men för att försöka räta ut en del frågetecken så är det så här: Tomten är en skafttomt och ja, vägen är åt norr. Åt öster finns en i dagsläget obebyggd tomt och mot väster finns ett (i våra ögon) vackert berg som går i flera nivåer och skymmer grannhuset helt så någon tvättstuga behöver vi inte titta in i;).

Med cirkelkvadranter antar jag att du syftar på barstolarna kring köksön som vi ritat ut? Jag förstår att det ser lite plottrigt ut med alla möbler inritade men man vill ju få en uppfattning om hur det ser ut i verkligheten.

Hoppas det blev lite klarare nu. Vad tyckte du annars om planlösningen då?

Jag förstår inte riktigt. Tomten är smal och ingången behöver därför vara på gaveln? Men huset har nästan samma bredd som längd så varför inte vända på det och ha ingången på långsidan?

Mikael_L
Utåtgående sidhängda fönster på övervåningen är inte särskilt praktiskt.

Ska ni hyra skylift när det ska putsas fönster?

På skisserna är norrpilen åt motsatta håll på övre resp nedre plan.

Pilen på nedervåningen vid gaveln är felvänd. Gaveln vetter mot norr. Placering och utformning av fönstren har vi inte funderat färdigt på ännu, vi kommer ta det några varv till. Tar gärna emot synpunkter på själva planeringen av huset i övrigt.

Entrén måste inte nödvändigtvis vara på gaveln men vi vill gärna försöka få till en sådan lösning för att det inte ska bli för långt att gå från garaget till entrén.

Jag förstår att ni vill ha ingången mot norr men varför måste gaveln vara åt samma håll? Huset är nästan kvadratiskt och då kan lika gärna långsidan placeras i den riktningen istället.

Tomten, eller snarare den byggbara delen av tomten, är som sagt väldigt smal och det får inte plats att vända på huset. Den form som huset har är den som passar bäst. Eventuellt kan man förlänga det men inte bredda det.

Eftersom ni har ett rejält "burspråk" eller vad man ska kalla det är ju som flera påpekat huset faktiskt i princip kvadratiskt. Entrén känns väldigt ovälkomnande, som en trång köksingång. Vrid på köksön så kan du bredda halldelen betydligt och kanske göra om hela den delen så att badrumdörren hamnar i hallen istället för i köket.

Längd och bredd på hus är tänjbara begrepp.

Jag har haft ett hus som var 8 meter långt och tio meter brett.
Taknocken var alltså 8 meter lång från gavel till gavel.
Och bredden var alltså 10 meter.

Tvärt om normala proportioner, men det var så de (SIAB) hade löst problemet med de smala tomterna då.
Alla varianter finns och har prövats!

Skaffa hjälp! Detta var en av de sämsta planlösningar som jag har sett. Trång hall där ni ramlar direkt in i köket, har ni otur hamnar ni inne på toaletten. En tredjedel av köket/matsalen är helt oanvändbar. Tv- och vardagsrummet är också svåra att använda då mycket yta går till passager. Trappen ser väldigt brant ut. Det finns fler saker men det får räcka nu.

Börja om från början och se till att ni får hjälp.

Mikael_L
Muddiz, vad har du ritat med för program?

Tycker det ser ut som sweethome 3D

Det är sweet home 3D.

Många har kommenterat den trånga hallen och jag kan förstå vad ni menar. Det vi vill få till är ett separat rum (kapprum eller förhall) där man kan gömma undan alla ytterkläder. Det är tyvärr ofta dåligt med sådant utrymme på de planritningar jag sett.

Självklart kommer vi ta hjälp av husleverantören med planritningen men vi vill försöka få fram ungefär hur vi vill ha det själva först. Det här var det första (av antagligen många) försöket och det har väl i princip sågats med fotknölarna här :). Vi håller på och skissar på en ny lösning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.