Hur ska man fästa takstolarna i hammarnbandet? skråspika/skruva eller genom fästplåtar?
tack för ett svar...

Körde 4 90X90 vinkeljärn per stol

tackar för det :) har aldrig byggt förr, men ska nu försöka bygga ett fridtidshus ..

Jag hade vinkeljärn, som jag spikade upp (ankarspik) i förväg c/c 1200 sen så sköt jag bara mot takstolen och skråspikade samt fäste vinkeljärnet i takstolen.

..//N

• Gilla
Jenseo
  • Laddar…
Satte också ena järnparet först så jag hadde nåt att sätta stolen mot. Sen topstagades det hela (tyvärr inte helt rätt har det senare visat sig) och de andra paret järn monterades. Jag skruvade istället för att spika men det beror bara på att jag räknade med att behöva justera alltihopa..

Är man nybörjare så är man

Jag tänker skråspika mina stolar, och sedan dra ett hålband runt dom som fästes i hammarband och väggreglar.

Jag köpte fackverkstakstolar till mitt garage och spikplåtarna på takstolarna hamnade lite olyckligt, precis där vinkeljärnen skall sitta mot hammarbandet. Där är det lite svårt att få till det med skruvar men efter en lite borrande här och där gick det att få in minst 4 ankarskruv i varje vinkel, alltså 8 per vinkeljärn. Endast två vinkelbreslag per takstol. Räcker det? Hoppas jag inte försämrat hållfastigheten i takstolarna med borrningen. Det rör sig mara om någon enstaka borrhål i varje takstol. Jag kanske skulle ha använt hålband istället?

/Håkan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.