Hej!

Jag bor på Tjörn, där man har höga krav på skyddsnivå.
Tänkte välja FANN indrän. Fick då veta att den kostar ca 80 000, ca 15 000 kr billigare än Baga Easy.
Det är rätt dyrt för en plastmodul tycker jag. Dessutom ville företaget som gräver ha minst 30 000 kr, och helst ville han inte ge något fast pris alls. Då hade han redan räknat av RUT-avdraget. Det känns som att det här RUT-avdraget redan är förlorat. Hur skall jag kunna bedöma riktigheten i deras prissättning?
Tokdyrt blir det i vilket fall som helst, allt sammantaget.
Hörde att FANN har en fabrik i Polen. Borde man inte kunna köpa denna utrustning där så mycket billigare?
Då blev grävaren lite lack och tyckte att då kan han inte lämna någon garanti. Då kanske det är bättre att gräva själv, eller vad tycker ni som läser och skriver på denna sajt? Många av er har väl stött på samma problem?
Tacksam för all input!

samma skitsnack som man brukar höra. Det är tillverkaren som står för garantin på delen.

Redigerat:
Ja, de vill ju bara suga pengar. Men att köpa det från Polen eller Tyskland måste ju innebära halva priset. OK! Det är lite krångligare, men det kan väl vara värt 30 papp. Att det alltid skall vara så krångligt i det här landet.

M
Dock gäller att många kommuner kräver certifierat installatör av avlopp/infiltationsanläggningar. Det krävs även bygglov. Kolla upp det så att du inte åker på onödiga avgifter.

De skulle visst ha 6 000 för det s k bygglovet. Själv tycker jag att ett par plastburkar för avloppsrening inte borde kosta mer än max 20 000. Priserna verkar ju aldrig sjunka, utan stiger för varje år. Märkligt!

Har ni kunskap och tillgång till grävare så kolla med kommunen om ni får gräva själva!
Kolla även om markbädd med fosforfälla är godkänt. Vissa kommuner godkänner denna lösning även vid hög skyddsnivå.

Markbädd hade ju blivit en betydligt billigare lösning antar jag. Skall kolla upp detta med kommunen.

Hittade nu ett betydligt lägre pris på denna utrustning 72 000:- inkl moms, om jag t o m själv köper den i Sverige.
Nämnde detta för grävaren, som gav mig ett pris igår 86 000 plus moms. Dvs en skillnad på dryg 30 000:-.
Men då kan inte jag ansvara för slutresultatet sade han. Men det är ju samma produkt och artikelnr och allt inköp i Sverige.
Fick ett pris på grävandet på 25 000:- och dessutom så vill han bakvägen lura till sig ytterligare 30 000:-
Man måste ha hål i huvudet för att låta sig luras på detta vis. Fy f-n vad de alltid skall sko sig på en,
Funderar på att välja en bonde som har grävmaskin istället.

Köp en grävmaskin och sälj den när du är klar.
finns dock en risk att du vill behålla den ändå..

• Gilla
MTech
  • Laddar…
Har du trekammarbrunn idag eller finns det ingenting alls? Beroende på om du har en eller inte finns det flera olika vägar att gå. Tycker att samtliga priser på material låter dyrt...

Markentreprenören har skyldighet att anläggningen ska fungera i minst 10 år och det ät säkert det han avser när han pratar om garanti.

Idag finns bara en enkammarbrunn tydligen. Om jag tjänar på att köpa exakt samma utrustning själv, dvs 30 tusen, så varför skall jag då köpa den via honom för att få 5% rabatt, från grundpriset 90 500 + moms, som då istället blir 86 tusen + moms för mig som kund, när jag själv kan köpa samma utrustning via näthandlare av samma fabrikat till priset 72 tusen inkl moms. OBS! Inkl moms. Garantin hänger väl inte på vilket inköpsställe som levererar? Det handlar bara om att finna ytterligare en möjlighet för hantverkaren att sko sig på kunden. De är likadana allihop.

M
Garantin från FANN gäller bara om systemet är "rätt" installerat. Men det är ju Grävarens jobb, eller hur. Håller med om att det är rejält svin från hans sida.

Är det frågan om en certifierad installatör, eller att det ska vara fackmannamässigt utfört enligt tillverkarens instruktion?

M
Fackmannamässigt från FANN, men kommunen kan kräva någon som är certifierad (som i mitt fall)....

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Hej!

Har nu kollat upp området på tomten som var tänkt för placeringen. Bergigt område, där djupaste punkten närmast huset är 80cm och den punkt som biobädden kan placeras blir max 20 cm djup. Med FANN slamavskiljare och tillhörande biobädd som jag tänkte välja blir det nu problem att anlägga utan att först spränga.
Då tänkte jag att om man gräver så långt det går och sedan bygger ett enkelt isolerat hus med värmekabel, så kan jag t o m gräva det lilla själv och även bygga huset själv. Kan kommunen slå bakut över en sådan lösning tro?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.