Jag undrar hur mycket ungefär det skulle kosta att måla om en bottenvåning på en villa på 100 kvm?
Det är alltså golvytan som är 100 kvm. Vet inte hur mycket kvm väggar det är. Men jag bifogar en planritning.
Huset som ska målas om är nybyggt. Det står att man får tapetsera själv och att tapeter inte ingår. Men jag antar att underarbetet redan är gjort.
Det är ett Hjältevadshus och mot att man får det 70.000 kr billigare så utgår golv, tapeter, golv och taklister samt innerdörrar och karmar.

Så frågan är hur mycket en målare skulle ta för att måla alla väggar. Någon som vet ungefär hur mycket det kommer att kosta?
Spira194-botten3.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Kanske 20.000?
70.000 låter som ett dåligt avdrag, men det kanske bara är arbetskostnaden?

Det brukar vara så att tillägg kostar mycket mer än de verkliga kostnaderna, medan avdragen är mycket mindre än besparingen.

Hade ni tänkt att det bara skulle målas direkt på gipset? Och ett tips är att inte bara anta att underarbetet är gjort, utan verkligen kolla vad som gäller. Det är en väldig skillnad om det är klart eller inte.

Ja vi tänkte måla direkt på gipset. Det finns väl inga fördelar med att tapetsera först och måla sen, eller?

35000:-kr

Hej
Storlekn på ett sånt hus skulle väl kosta ungefär mellan 25-35000 beoende på vad du väljer för tapeter.
Men som du själv skirver så är det rätt mycket mer som dem drar bort.
"70.000 kr billigare så utgår golv, tapeter, golv och taklister samt innerdörrar och karmar"
Golv Ekparket 14-15mm 18.000Kr Plus arbete
Dörrar 4släta Innerdörrar Jeld-wen 4000Kr plus Karmar 2800Kr Plus arbete
Foder och lister X antal tusen
Låter inte som en bra affär att välja bort dem 70.000Kr
och få allt det extra jobbet själv

Min oerhört ounderbyggda fundering kring det här är att om man tror sig kunna skaffa allt material själv till ett pris som såpass mycket understiger vad det skulle kosta att få det inbakat i bygget (i det här fallet 70.000kr) att det är värt att lägga ner jobbet själv, så visst, då kan man väl välja bort det. Man ska ju dock inse att man inte sparar 70.000kr på att göra det själv, man måste ju ändå köpa in materialet... Behöver man däremot leja bort arbetet till en hantverkare så har jag svårt att tro att man kan spara något på det, oavsett hur billigt man kan skaffa materialet...
Nu verkar det ju som kontrakt redan är skrivet och ni redan valt bort detta? Om inte hade jag nog valt in det...

Nu var ju ovanstående inget svar på TS fråga utan mer en reflektion...
Vad är anledningen till att ni funderar på att ta in målare? Tidsbrist, lustbrist eller kompetensbrist? De två första kan jag förstå som anledning till att leja ut jobbet men inte riktigt kompetensbrist. Är bara underarbetet gjort är ju själva målningen en barnlek. ;) Det fixar även de som har högertummen mitt i vänsternäven och tvärtom, blir bara kladdigare på en själv och allt annat. (y)

När jag byggde mitt hus så valde jag bort grejer utifrån att det var saker jag inte önskade, hur bra pris det än var på golvet så var det inte ett sånt golv jag ville ha tex.

Vad är det som dras bort, är verkligen väggarna spacklade, slipade och helt klara eller är det bara gipsat?
Hur är det med taket?

Själv gjorde jag som så med vissa saker att jag valde att behålla dem, fick hem dem och sålde dem på blocket, det gav i alla fall mer pengar än om jag valt bort det helt..

I detta fallet tycker jag prisavdraget låter på tok för litet för att det ska vara något man tjänar större pengar på.
Skulle nog gissa på att bara målningen tar hälften av de där 70 000kr.

Det är väl ingen som spacklar ett hus och sedan går vidare, för det tillhör ju målningsarbetet. Självklart är prisavdraget lägre en vad kostnaden för att få samma arbete utfört av målare och snickare som man själv skaffar fram. Det är dessutom så att virket ,färg,spackel ,mm kostar eftersom du troligtvis inte kan få lika bra rabatter på detta material och arbete som husleverantören. Dessutom har du verktygen och tiden? det handlar väl om boendekostnader också om du inte tänker dig att bo på en arbetsplats och sist men inte minst slutbesiktning och placering av huslånen, så det blir nog ingen förtjänst snarare ett betydande arbete och mer kostnader.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.