Utanför vår tomt finns en servitutväg vi ska dela med en granne och tomtsäljaren byggde vägen som alltså är på hans fastighet.

Från i september till nu har vi märkt stor skillnad på vägen eftersom gruset (eller vad det kallas) "flyter ut". Han garanterade att vägen håller för den tunga trafiken vid husbygget men jag tvivlade och vägrade att skriva på om detta inte skrevs in i kontraktet. Vägen är byggd högre än omgivande mark och jag har upptäckt att längs kanterna ligger betong, tegel, stenbumlingar och allt möjligt så jag antar att det är sånt han grundat vägen med. Hur borde vägen vara uppbyggd? Varför flyter gruset ut? Är det kanske fel topplager?

Kanske ett stickspår som hör till topic "juridik" men undrar också: Om vi gräver tvärs vägen och kan få styrkt av byggnadsing. att vägen inte är hållbar för byggtransporter visst får väl han bekosta hela ombyggnaden?

Svar mottages tacksamt.

Se till att ha rejäla bumlingar integrerat i underlagren. Det är hoppläöst annars att få topplagren att stanna kvar om inget "binder"... :-/

Tack för svar. Jag vet fortfarande inte riktigt vad jag ska tro om det här (vägen). Snart ska i a f markentreprenören åka ut till tomten och då får vi ett utlåtande om vägen. Hoppas han ska tycka den är farbar vid husbygget... Lite orolig är jag väl.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.