11 905 läst · 22 svar
12k läst
22 svar
Ojordade element i gammalt torp
Fi-märkt=extraisolerad, behöver/skall ej jordas
genomströmningsradiator=luften strömmar genom radiatorn och tar sas med sig värmen ut. I praktiken ger det en högre verkningsgrad jämfört med slutna "panelradiatorer" där spalten mellan väggen och radiatorn blir varm, värme smiter rakt ut genom väggen, naturligvis mer ju sämre isoleringen är...
Nobö är utmärka element, bland de bästa.
genomströmningsradiator=luften strömmar genom radiatorn och tar sas med sig värmen ut. I praktiken ger det en högre verkningsgrad jämfört med slutna "panelradiatorer" där spalten mellan väggen och radiatorn blir varm, värme smiter rakt ut genom väggen, naturligvis mer ju sämre isoleringen är...
Nobö är utmärka element, bland de bästa.
Har nu kollat med Nobö. Det får bli el-konvektorelement. Det är de enda som fungerar med hänsyn till storlek (avstånd till golv och fönsterbräda) och att det kan vara ojordade. OBS: Det är bara viss Noböelement som är ojordade (två av de tre sparpanelerna är ojordade, en skall jordas).elmont skrev:
Du ska INTE jorda ett element i en i övrigt ojordad miljö, ska du jorda elementet ska du även ha jordade vägg och lamputtag. Det är (i äldre anläggningar) rummet som styr om det ska jordas eller ej INTE "apparaten".
Så anslut INTE jorden, i det element som man kan jorda, till jord om inte allt annat i rummet är jordat.
Så anslut INTE jorden, i det element som man kan jorda, till jord om inte allt annat i rummet är jordat.
Tack för att du svarar. Men jag har i hela tråden just försökt få reda på vilka OJORDADE radiatorer som finns tillgängliga eftersom torpet inte är jordat. Jag vill inte ha radiatorer som måste jordas eftersom de då troligen inte är dubbelisolerade.elmont skrev:Du ska INTE jorda ett element i en i övrigt ojordad miljö, ska du jorda elementet ska du även ha jordade vägg och lamputtag. Det är (i äldre anläggningar) rummet som styr om det ska jordas eller ej INTE "apparaten".
Det har ALDRIG varit "apparaten" som bestämt om den ska jordas eller inte jordas utan RUMMET. Det är nått som gemene man ofta har svårt att riktigt förstå, så om rummet är ojordat är det helt OK att använda "apparater" som är jordade. Däremot får man INTE använda ojordade "apparater" i jordade miljöer. Det är därför som en jordad stickpropp passar i ett ojordat uttag men inte en ojordad stickpropp i ett jordat uttag.
Ja som lekman kan jag tycka att det känns tveksamt att fast installera ett element som ej är dubbelisolerat utan är avsett att skyddsjordas, utan att ansluta skyddsjord. Det brukar ju heta att tillverkarens anvisningar ska följas och jag skulle tro att de anvisningarna säger att skyddsjord ska anslutas.elmont skrev:
Men, men, det kanske är mindre fel att ansluta det utan skyddsjord än med, i ett rum som i övrigt saknar skyddsjord.
Hur som helst skulle det nog kännas bäst för mig med ett dubbelisolerat element i detta fall.
Att tillverkarens anvisningar ska är helt rätt men som alltid fins det undantag när andra "regler" väger tyngre, men det är inte helt lätt att veta när och hur man måste frångå anvisningarna. Så det är nått som en lekman knappast har "koll" på och det är inte ens säkert att alla yrkesmän har full koll.
Produkter som diskuteras i tråden