Status
Tråden går ej att kommentera.
PTegard
Var har du köpt din Miimmo
När jag köpte min så skrevs jag in direkt i något system för registrering, adress, mail osv, och så fick jag ett garantibevis, där det stod serienummer osv på den.
Vad jag fattat så var det iaf först registrerade kunder som fick knivarna och bultar hemskickade
Har du inte fått några så kontakta dom, där skulle ju komma ytterligare nya knivar hemskickade nu i Juli.

För övrigt har min klippt bättre, iallafall i början, nu har den klippt rätt många timmar, så jag kanske får byta sida på kniven.
Hur länge klipper ni med den, jag klippte 1 gång i veckan innan med min motorklippare och i början var den igång alla dagar hela dygnet ;) men jag tycker mer att mitt gräs ligger ner än topparna är slitna haha
Jag får nog ställa ner den på några timmar om dygnet och varannan dag kanske, jag har 3,5 i inställnings höjd, kanske skall sänka den med.
En tanke var att låta mattan vila en vecka när dom nya knivarna kommer så gräset fått växa till sig och sen börja om för att se vad som blir bättre.
 
Tycker klippresultatet beror mer eller mindre på vad det är för gräs som klipps. På min nysådda gräsmatta är det nästan inga gula toppar medans på min gamla gräsmatta, som är mycket tätare, finns det lite gula toppar. Men det stör mig inte så mycket eftersom gräsmattan ser bättre ut nu än vad den gjorde innan robot.

Något jag däremot stör mig på är att miimo stannar ganska ofta. Ibland flyr den slingan. Vid 90 böj så åker den över slingan, vänder tillbaka, men hinner inte tillbaka efterssom den då larmar "ingen slingsignal". En annan sak är att när den går in för laddning så kan den ibland vrida sig 90 grader och åka rakt fram istället för att åka tillbaka i en halvcirkel och docka. Detta resulterar i att den åker ett varv till.
Hoppas att detta löser sig i kommande firmware.
 
Jag köpte den på Pamo i Malmö. De missade den biten med registrering så det blev löst i mitten av Juni. Jag fick hemskickat en ny typ av knivar den 2/7 och vi byte till dem och skickade sedan ut gräsklipparen till att klippa. Senaste två-tre veckorna innan vi mottog de nya knivarna så har vi klippt med en vanlig handjagare. Detta för att bli av med de söndertrassade topparna. Så nu innan vi testade de nya knivarna så var gräset okej igen och inga tofsade grässtrån. Efter ett pass med de nya knivarna så är grässet tofsigt igen...
 
Jag håller själv på att låta gräset växa upp lite just nu. Ska sen klippa med manuell klippare så den ser schysst ut igen, och sedan testa de nya knivarna på Miimon. Hade en tanke om att testa gardena/HQ knivar så jag köpte några. Hålet på knivarna är mindre än Hondas, så jag försökte borra upp dem. Försöka kan man ju alltid göra, hände dessvärre inte ett skit! Får se hur resultatet blir med de senaste hondaknivarna (har monterat på en helt ny uppsättning av generation 2 knivarna). Blir det inte bra ger jag upp, då blir det till att lämna tillbaka miimon.

Thompa
 
Lyckades du montera HQ knivarna? Om hålet är mindre så birde det väl gå montera dem med enbart en vanlig skruv, eller är hålet ännu mindre så att det ej är möjligt?
Vi står nu i läget att också prova med HQs knivar och annars ge upp Hondan. Med de uppdaterade knivarna så var resultatet i princip lika dåligt som med de första.
Hur stor skillnad är det mot HQs knivar i tjocklek och skärpa?

Många frågor :)
 
Hej!

Jag lyckades aldrig montera dem, har inte rätt borr för stålet. Jag diskuterade med min ÅF och vi kom fram till att man skulle kunna prova med vanlig skruv som man inte drar åt hela vägen utan lämnar ett glapp. Då får man nog köra lite lock tight för att den ska sitta.

HQ bladen är mycket tunnare och borde kunna ge ett bättre skär. Köpte även landroid knivar då jag läste på forumet att de hade 8mm hål. Märkte att de bara hade 7mm hål :( Dessa knivar är dock inte mycket tunnare än Honda knivarna men jag har ändå inte hört att landroid ägare ska ha problem med trasiga toppar så jag vet inte om det hjälper att prova med de tunnare HQ knivarna.

//Thompa
 
ThompaL skrev:
Hej!

Jag lyckades aldrig montera dem, har inte rätt borr för stålet. Jag diskuterade med min ÅF och vi kom fram till att man skulle kunna prova med vanlig skruv som man inte drar åt hela vägen utan lämnar ett glapp. Då får man nog köra lite lock tight för att den ska sitta.

HQ bladen är mycket tunnare och borde kunna ge ett bättre skär. Köpte även landroid knivar då jag läste på forumet att de hade 8mm hål. Märkte att de bara hade 7mm hål :( Dessa knivar är dock inte mycket tunnare än Honda knivarna men jag har ändå inte hört att landroid ägare ska ha problem med trasiga toppar så jag vet inte om det hjälper att prova med de tunnare HQ knivarna.

//Thompa
Nej, som jag skrev tidigare har i alla fall inte jag detta problem med min Landroid v.1.0 från förra året. Förstår inte varför Hondan skall få detta problem när det inte verkar som varken HQ, Bosch eller Landroid med skärande knivar verkar ha det :confused:.
 
Nu sitter HQ knivarna på! Bytte skruvar, så det funkade att sätta fast dem. Dock har inte gräsmattan hunnit växa till sig än så resultatet får ni vänta på!

//Thompa
 
Är det någon som vet ifall Gardenas knivar och HQ är identiska eller inte?

Jag fick tag i ett par Gardena knivar som jag fräste upp hålet på. Men jag upptäckte att knivarna är mindre än Hondas d.v.s. Hondas knivar är längre.
 
Vet ej, jag utgick från att det var samma men är inte säker.

//Thompa
 
ImageUploadedByByggahus.se1373655746.117599.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fd grannen trodde jag var tokig när jag fotograferade hans gräsmatta som är klippt med rotorklippare. Inte ett dugg bättre än min Honda.
 
Ta det lungt o sätt er ner i båten:) De kommer nya knivblad och programuppdatering när som helst.Och om vi jämför våran gräsmatta med grannens som är klippt med en nyare modell av åkgräsklippare så är den heller inte ett dugg bättre,skillnaden är att våren matta är "nyklippt" varje dag:).
I den nya uppdateringen ska den tydligen känna av områdesslingan pulserande (låg,medel,hög) o på så vis alltid gå den kortaste vägen till laddstationen.
 
Hej hej, jag har fått de allra senaste knivarna monterade, av Honda själva. Dessa knivar är mer som rakblad och riktigt vassa. Efter bara en klippning så är det stor skillnad och de flesta tofsarna är borta.
 
Kan de nya knivarna brytas? En av anledningarna att jag valde Honda före HQ var just att knivarna inte bryts. Vill inte ha knivrester i gräsmattan där barnen springer runt och leker!

Jag har problem med att min klippare stannar under studsmattan på grund av låg slingsignal. Det verkar som att studsmattans stålram skärmar av signalen. Har någon annan problem med detta?
 
Min stannar också under studsmattan! Men installatören sa att de kunde bli problem där under, men jag körde min inatt och då fick jag problem med att den inte hittade slingan och gick ner i fart, är de någon annan som kör den på natten???? Misstänker att de är elstängslet runt gården som stör ut den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.