Status
Tråden går ej att kommentera.
Nu är min inne för programuppdatering,återkommer till helgen med mer info om inte någon annan hinner före:)
 
Fick du papper på att den var tillgänglig??
 
  • Gilla
Chappe 4
  • Laddar…
Inget papper från Honda,utan det är återförsäljarn som installera den faktiskt idag.Mer info kan jag inte ge just nu då vi är i Danmark (legoland) just nu.
 
Nu är han hemma med uppdaterad mjukvara och som ett brev på posten anlände även nya knivar med infoblad från Honda idag.Bladen är tunnare och rakbladsvassa,så nu bör nog dom flesta bli nöjda med klippresultatet.Om mjukvaran vet jag inte så mycket men givarna ska vara mindre känsliga för ojämnheter i gräsmattan.
 
Jag har kört med de nya knivarna, och programvara, i snart två veckor och klippresultatet är perfekt. Jag har haft stora problem med fransiga tofsar och tillslut så växte gräset inte som det borde. Nu gräset ser ut att må mycket bättre och det finns inga fransar alls, nu är det ett rent nöje att låta den klippa gräset.
 
  • Gilla
Chappe 4
  • Laddar…
Även jag fick brevet hem när vi var iväg på semester.
Är det någon som bokat tid för uppgraderingen och fått tid innan mitten på aug? (Förutom ni som redan fått er uppdaterad)

Edit; Ringde nyss närmaste ÅF och dom hade inte fått några grejjor för uppdateringen. Kanske ska man vänta med den till det är dags för service?
 
Redigerat:
Åskan tog min ladstation för en dryg vecka sedan. Detta trots att jag slagit från huvudbrytaren. Kretskortet i stationen brann upp. Ett sådant kort har ett listpris på 3500:- men jag fick det något billigare tack och lov. Att byta kortet själv var inga större svårigheter. Men nu till det roliga. Miimo missar dockningskontakten med ca 20 cm. Så den studsar liksom tillbaka hela tiden. Den går ut som vanligt, klipper och återgår till laddstationen. Men den dockar inte. Så det jag letar efter är någon form av kalibrering.

Någon? :)
 
Och vad ska man göra för att den inte ska tas av åskan? Ta bort alla sladdar från den, ink. el och slingan?

Dessutom så borde det gå på hemförsäkringen väl?
 
Ja det gick på försäkringen. Jag tror att man måste dra ut sladden. Det ska nog räcka. Antingen det, eller så får man ha en tre-polig brytare som bryter fas, nolla och jord. När jag bröt på brytaren skildes bara fasen. Jag trodde det skulle räcka i och med den har en transformator.
Men jag hade fel den här gången.
 
Jag har funderat på att sätta in ett överspänningsskydd i huvudcentralen. Bra för allt man har hemma och kanske i långa loppet så lönar det sig?
 
Husqvarna rekomenderar att man även drar ut slingan från basstationen vid åska (iaf från Automower 308)
 
mortimer skrev:
Husqvarna rekomenderar att man även drar ut slingan från basstationen vid åska (iaf från Automower 308)
Även Worx skriver i sin manual att både kontakt och slinga skall dras ur vid åska.
 
Känns som slingan kan bli en fin åskledare rakt in i basstationen.
 
mortimer skrev:
Känns som slingan kan bli en fin åskledare rakt in i basstationen.
Borde finnas automatisk brytare i basstationen. Finns ju för 220V till låg kostnad så det borde inte vara så svårt. Vi får väl se vem som blir först med den rätt viktiga funktionen så vi slipper att oroa oss så for det blir oväder när vi inte är hemma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.