Status
Tråden går ej att kommentera.
Avhandlat tidigare att mic på kameran fångar mer ljud än det låter i verkligheten. Jag hör den endast när den går förbi sovrumsfönstret. Ljudet försvinner väldigt fort när den passerat.
 
Upptäckte nyss att klipparen saktar ner och kör långsammare när den får för mkt gräs att klippa.

Och att fläktbladen fortfarande blir skitiga när den klipper. Dom får nog utveckla lite till kanske.
 
Förtydligar det ovan lite. Skruvade ner klipphöjden till 2an och när klipparen kommer till ett parti med tjockare gräs saktar den ner för att orka klippa den.
 
Hej, jag har fortfarande inte fått några nya knivar och jag klagade hos ÅF för ett bra tag sedan. Har ni som fått nya knivar kontaktat Honda direkt och isåfall hur? Mail eller telefonnr, mottages tacksamt =).

Har ni som fortfarande har problem med söndertrassade toppar erfarenhet av andra robotgräsklipppare? Det jag mest tänker på är om det är ett standard problem för robotgräsklippare generellt eller bara för Honda.

I mitt fall så får jag se hur det blir om/när jag får nya knivar...annars blir det till att starta processen med att häva köpet pga fel i produkten om de inte kan åtgärda problemet. Jag hoppas dock att det inte skall gå dit, vi gillar maskinen i alla andra avseende men det är trots allt klippa gräs den skall vara bra på...och det har de tagit bra betalt för så det gäller också att de kan leverera.

Det som dock förbryllar mig och säkert er andra också, har de inte ens provat maskinen och hur såg testresultatet ut när de sa ok för produktion och försäljning till slutkonsument??
 
Jag behövde inte göra något alls för att få hem knivarna!
Är du säker på att du är registrerad ägare på klipparen? Det har kanske blivit något fel där eftersom alla registrerade ägare fick hem knivarna automatiskt.
 
Jag tycker förövrigt att gräset ser lite gladare ut än vad det gjorde tidigare. Men helt borta är nog inte problemet, tycker dock det är svårt att avgöra på min ogräsmatta.
 
Jag har bytt till nya knivar och tycker precis som MattisH att det ser bättre ut, men problemet är inte helt borta. Jag misstänker som flera andra att det är fläktskivan som är problemet alternativt att klipparen går väldigt fort framåt(?). Någon som har erfarenheter av att täcka för fläktskivan?

Jag tycker också att problemet måste åtgärdas helt, maskinen var trots allt inte gratis. Någon nämnde mjukvaruuppdatering, får väl se om det gör susen.

//Thompa
 
Är det någon som jämfört klippresultatet med en annan robot? Jag har gått runt och tittat lite på gräsmattor runt omkring där jag bor och tycker att de flesta har gula grästoppar lite här och där. Och de klipper med vanliga klippare.

På min gräsmatta har jag märkt att, där det gula trasiga topparna är, ser gräset annorlunda ut. Gräset är mycket tätare på dessa ställen. Som om det vore tovor, typ.

Om jag kollar hela gräsmattan, tycker jag inte att set är hula toppar över allt. Kanske blev bättre med de nya knivarna. Men jag tror det är för tidigt att säga.
 
Grannen har en HQ och jag tycker mig inte se några gula toppar där, men det kan bero på att hon har mycket mer mossa och ser till att den klipper väldigt kort, dvs att gräset knappt syns. En annan med HQ på gatan har väldigt grön matta, men topparna är ju trots allt något man inte ser förrän man är ganska nära och granskar.

Min gräsmatta har blivit riktigt bra sen Hondan började gå om man bortser från det lilla problemet med kluvna toppar. Jag har testat med rotorklipparen också och det blir inte bättre, men är jag tar fram handjagaren med cylinder så blir det finare!
 
Jag vet inte riktigt hur jag ska göra, om jag ska reklamera klipparen eller inte. Måste nog ta mig förbi en kompis som har en HQ och kolla hur hans matta ser ut.

Någon som hört vad mjukvaruuppdateringen kommer att innebära?

//Thompa
 
MattisH skrev:
Grannen har en HQ och jag tycker mig inte se några gula toppar där, men det kan bero på att hon har mycket mer mossa och ser till att den klipper väldigt kort, dvs att gräset knappt syns. En annan med HQ på gatan har väldigt grön matta, men topparna är ju trots allt något man inte ser förrän man är ganska nära och granskar.

Min gräsmatta har blivit riktigt bra sen Hondan började gå om man bortser från det lilla problemet med kluvna toppar. Jag har testat med rotorklipparen också och det blir inte bättre, men är jag tar fram handjagaren med cylinder så blir det finare!
Jag har en Landroid ver 1.0 som klippt över ett år nu och några kluvna eller gula toppar finns inte tillstymelse till. Jag har vänner med HQ också men inte heller de har problemet så förmodligen är detta ett Hondaproblem då jag bara har läst om det på denna tråd.
 
Det enda som skiljer Honda från HQ är ju knivtallriken som är med fläktblad och det borde vara det som är skillnaden anser jag. Hur går det för er som satt en tunn skiva på tallriken?

Som jag skrev innan är det inte ett livsavgörande fel men roboten är så pass dyr så att det ska fungera som tänkt.
 
MattisH skrev:
Det enda som skiljer Honda från HQ är ju knivtallriken som är med fläktblad och det borde vara det som är skillnaden anser jag. Hur går det för er som satt en tunn skiva på tallriken?

Som jag skrev innan är det inte ett livsavgörande fel men roboten är så pass dyr så att det ska fungera som tänkt.
Nja, HQ har ju sin hasplåt på de flesta modellerna som täcker knivarna när de är infällda. Dessutom skiljer ju knivarna sig åt.
 
Testade för ett tag sedan att sätta en tunn lexanskiva under klipptallriken som täckte "vingarna".
jag hade den ganska kort tid, några dagar, och tog bort den i samband med att jag monterade de nya knivarna. Kan inte säga att jag märkte någon skillnad med skivan, däremot tycker jag det blev lite bättre med de nya knivarna, men det är fortfarande inte bra.

Nu har jag dessutom fått ett nytt problem. Klipparen har börjat gå "hackigt" precis som att det är något som är glapp. Den går någon meter, tvärstannar någon halvsekund, går en bit, stannar igen osv...

Försöka häva köpet som någon var inne på har slagit mig också...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.