Status
Tråden går ej att kommentera.
nets skrev:
Ny Miimo-ägare sedan igår :) men några problem... Har bara "vågat" använda snabbinställning än så länge, men har ändå tre problem i "AutoQ" läget:

1) Miimon lämnar laddstationen innan fulladdad, exvis 18% laddning

2) När den lämnar åker den bara omkring UTAN att klippa. (Ändrar jag till MAN börjar den klippa direkt.)

3) Jag kan inte ställa in Timer 1 för nattklippning, exvis 23:00-08:00 (däremot funkar 08:00-23:00). Har inte heller lyckats med att få tid för Timer 2 att sparas.

Tips och ideér mottages tacksamt
:)
nets
Vad har du för inställning på AutoQ? Utgångsstart, vinkel för start och stopp. Vilken/vilka zoner?
 
  • Gilla
walle10
  • Laddar…
När det gäller tids inställningen 23:00 till 08:00 så tror jag inte detta går eftersom du då går över till en ny dag d.v.s. du går från måndag till tisdag. Och du ställer in tiden på måndag.
 
Precis du kan inte ha tid över dygnsskiftet! Sätt 23-23.59 & 00.00-08:00.
 
Tack för svar. Nu har jag rett ut detta med Hondas utmärkta support.

Timers 1/2 skall vara: 00.00-08:00 / 23:00-23.59 i denna ordning
Troligen var det "zon proportion" 0% som gjorde det. Gjorde bara en "snabb konfig" och trodde inte jag behövde detta för EN zon. Kanske också att jag satte "utgångstart" till 1 gjorde skillnad.

Tack igen!

nets
 
Har ni alla Honda-ägare fått nya knivar?

Jag har ägt min Miimo i ca tre veckor nu, men har inte fått några nya knivar.

Någon annan som fortfarande väntar?

För övrigt så är jag inte helt nöjd med hur den fixar hemkörningen... Har provat med återvändsslingan nu, och direkt efteråt testade jag en hemkörning (från ett av hållen) som fungerade, men nu är den helt knäpp... När den kommer från "fel" håll (vanliga vägen in mot dockan) och ska göra rundan runt dockan, hittar den (förstås!) återvändsslingan, och kör hela varvet igen! Monterade slingan ca 82 cm från kanten (ca10 cm isär närmast).

Hur har ni mätt 85 cm? I simulatorn är det ju olika instruktioner på hur måttet ska göras - i stora bilden (till vänster) så indikeras från kanten, men i själva kartan indikeras att man ska mäta från mitten.
 
Jag fick beskedet att det var en "kampanj", dvs en engångsaktivitet, när knivarna skickades ut och att min ÅF skulle lösa detta för mig eftersom jag köpte Miimon efter detta. En annan uppgift jag fick (för en vecka sedan) var att det skall komma ny programvara "om en månad".
nets
 
Ja den är inte alltid så klok när det gäller återgången. Jag laborerade med returgångens bredd igår vilket resulterade i att han trillade ner i ett hål tidigt imorse och att han gick sig trött eftersom han missade laddstationen.
 
Undra förresten om det räknas som garanti att få en ny mjukvara i den eller om den kostar.
 
Min ÅF lovade kostnadsfri uppgradering när jag köpte förra veckan.
nets
 
Jag har precis pratat med Honda support. Det stämmer det kommer att komma en ny programvara och detta kommer att meddelas till samtliga ÅF och registrerade Miimo ägare. Så vi som har fått nya knivar kommer att få brev när det är dags för ny program vara. Detta är enligt Honda support gratis.
 
OK, lite resultat från kvällens tester/justeringar angående återgångslingan:

Avståndet (85 cm) verkar ska vara till CENTRUM av dockningstationen. När jag hade ca 82 från KANTEN fungerade det nån enstaka gång. För det mesta så fortsatte den runt spetsen, så att säga.

Avståndet mellan trådarna har jag monterat strax under 10 cm. Jag hade först ca 15 cm, men då klippte den inte över slingan, utan vände.

Även med nu fungerande slinga så beter den sig lite märkligt vid återgång längs slingan. Den tar nåt varv extra runt själva slingan (i långsam båge) innan den till slut satsar hemåt.

Upplevde även en gång att när den gick in i dockan så kom den en aning snett, så den tryckte på kåpan i dockan. Normalt går den ju så "perfekt" in att endast laddningskilen tar i. Nu tog det lite i kåpan. OK, vad spelar det för roll, undrar ni. Joo, den larmade för hindergivare, vilket jag gissar är att den tog i kåpan.

För övrigt så har jag nog lyckats bocka av hälften av de felmeddelanden som är "Kontakta återförsäljare".... Fattar inte vad jag gör, en efter ett tag har de gått till sig. Generellt - ska man "kvittera" larm på nåt sätt? Eller bara låta dem vara? Manualen är ju som sagt inte speciellt bra. Jag tycker att det är närmast katastrof att det inte står i manualen att den kommer gå båda vägarna hem vid normal drift. Säkert fler än jag som slitit mitt hår för att förstå varför den väljer fel väg hemåt.... Vidare: inte ett ord om återgångslingan i manualen. Bedrövligt.
 
Hur tycker ni dom nya knivarna fungerar? Jag kan inte se någon skillnad, eller så har gräset inte växt tillräckligt.
 
Jag håller nog med dig MattisH har svårt att se att de skulle fungera bättre. Däremot blir knivarna inte så smutsiga och de fastnar inte som de gamla.
Jag vet inte men det känns som att Miimo:n går lite för fort fram och då hinner inte knivarna att klippa alla grässtrå och vissa blir klippta av den så kallade fläkt skåran.
 
Jag rengjorde min fläkt och där syns det skillnad för den blir inte skitig som innan.
 
MBygga skrev:
Du menar att den vobblar eller vinglar fram utefter tråden kanske. Det är ganska vanligt bland robotarna då de verkar känna efter linan med visst mellanrum och inte kontinuerligt. Vet inte om det är för att undvika spårbildning eller för att spara ström, eller kanske både och. Frågan är vad den gjorde när den vände ut från laddstationen innan den väl åkte in igen.
Shit låter de så mycket som i den videon? Jag skulle bli vansinnig både som ägare eller granne. Det finns några robotar av andra märken här i krokarna men jag har aldrig hört de låta så där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.