Har tänkt köpa ett par nätverkskameror för utomhusbruk på fasaden.

Har ingen lust att lägga 7k/styck på Axis eller liknande så jag har kollat det billigare utbudet. Det finns massor av olika märken typ Foscam, Vanscam, Tenvis osv som alla verkar komma från samma kinesiska fabriker.

Runt en tusenlapp för en "hängande" domkamera med pan/tilt/zoom verkar vara dagspriset.

Är dessa bara skräp eller OK köp? Vilket/vilka märken är isf bäst eller minst dåligt/a?

Finns lite tips i denna tråd - Kan inte uttala mig om kvaliteten på någon av dessa då jag inte provat men känner att jag vill ha en ned mot infarten för bilar, cyklar, släpvagn och annat som kan intressera klåfingriga personer.

Vad är syftet med kameran?
Skall den fungera som bevis vid eventuell stöld?

Finns det verkligen PTZ för utomhusbruk runt tusenlappen? Inomhus PT (möjligen digital zoom) finns det ju däremot gott om, är det sådana du tänker på?

Kass upplösning på den.

el_richard skrev:
Kass upplösning på den.
VGA räcker gott för mitt ändamål om optiken är OK. Det jag vill undvika är Kinaskräp som går sönder första dan.

Köpte du kameran?

vespaman skrev:
Köpte du kameran?
Nix
Annat kom emellan

Det tog nästan ett år att komma till skott :surprised: men nu har jag köpt 4 st Hikvision (2 mini-bullet, 2 turret) 3Mpix-kameror för under tusenlappen styck från två olika säljare på aliexpress, inklusive expressfrakt med DHL.
Mycket positivt överraskad av såväl köpupplevelsen som kamerornas kvalitet.

Kan annars rek att man köper en Raspberry Pi, koppla den till en HD webcamera eller annars deras inbyggda femonabla PiCam och sedan använda ett attrapp kameras hus att sätta den i :)

politby skrev:
Det tog nästan ett år att komma till skott :surprised: men nu har jag köpt 4 st Hikvision (2 mini-bullet, 2 turret) 3Mpix-kameror för under tusenlappen styck från två olika säljare på aliexpress, inklusive expressfrakt med DHL.
Mycket positivt överraskad av såväl köpupplevelsen som kamerornas kvalitet.
Hikvision har jag sett, och de ser trevliga ut. Har du lust att länka till de du köpte?

Hikvision är en av dom största tillverkarna, jag köpte mina från kina för ett år sedan och det har fungerat i stort sett problemfritt.
http://m.aliexpress.com/item/1849825692.html?tracelog=wwwdetail2mobilesitedetail
Väldigt robust kamera i alu och kraftigt plexiglas.
Det som stör mig ibland och det vet jag inte om det är specifikt för hikvision
är att den reagerar för minsta förändring i bilden.
Gårdagens åskoväder genererade ett femtiotal mejl.

Kan tillägga att Hikvisions NVR-mjukvara (server för Windows och iOS/Android-appar) fungerar mycket bra trots att den är gratis.

Jag kör servern i en virtuell Server 2012-maskin i ESXi på en gammal Proliant-server och det fungerar utmärkt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.