Finns det någon som vet vad den här busken heter? Vi har den på ett par platser i trädgården o den är nästintill omöjlig att bli av med. Buskaget på bilden var helt kapat i början av maj, nu är det över 2 meter högt. Skulle säga att det lätt växer 20 cm per vecka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som parkslide (https://www.google.se/url?sa=t&rct=...=yIbivg4AbLc_m2RoJe1sMQ&bvm=bv.48572450,d.bGE)
Hoppas du tycker om den för det är ett elände att bli av med. Sök på internet så kommer du att få ett otal historier om hur svårt det är att bli av med. Jag har ett själv som jag kämpar med och det känns just nu som om jag håller på att förlora men det är bara att inte ge upp.
Det verkar som om det enda som hjälper är mekanisk bearbetning men otyget så skapt att när du kapar huvudstammen stimuleras rötterna att skjuta nya skott och det är då det börjar bli jobbigt..
Hoppas du tycker om den för det är ett elände att bli av med. Sök på internet så kommer du att få ett otal historier om hur svårt det är att bli av med. Jag har ett själv som jag kämpar med och det känns just nu som om jag håller på att förlora men det är bara att inte ge upp.
Det verkar som om det enda som hjälper är mekanisk bearbetning men otyget så skapt att när du kapar huvudstammen stimuleras rötterna att skjuta nya skott och det är då det börjar bli jobbigt..
Redigerat:
Klipp ner, kör över med gräsklippare och gör gräsmatta av platsen. Funkar på de besvärligaste ogräs. Denna typ av växter gillar inte att störas hela tiden, så ös på med gräsklipparen. Jag har kört metoden på flera ställen i min trädgård där det växt "snöbär/smällbär" eller vad de heter. De har gett upp och det är också ett riktigt jobbigt otyg att bli av med.
Parkslide har ju den fördelen att den inte blir förvedad vilket gör gräsklipparmetoden lite enklare. Underskatta inte gräsklipparen som markberedare ;-)
Parkslide har ju den fördelen att den inte blir förvedad vilket gör gräsklipparmetoden lite enklare. Underskatta inte gräsklipparen som markberedare ;-)
Visst är det så om den kommer upp i gräsmattan men det är ju sällan problemet. Problemet med parkslide (i alla fall hos mig) är att den är "stealth". Den smyger sig upp inne i häcken och längs stammen på träd - gärna på baksidan som inte syns. Jag ger mig fanken på att växten är intelligent och sniker sig undan så att den kan ställa till med största möjliga obehag.Ludwig skrev:
Sant, gömmer den sig i häcken blir det svårare. En bekant hade den stående i ett hörn, det var lite så jag tänkte utifrån bilden.
Annars är det bara att gräva upp och inte ge upp. Vet inte om kemisk bekämpning kan funka, dock inget jag egentligen tycker om.
Annars är det bara att gräva upp och inte ge upp. Vet inte om kemisk bekämpning kan funka, dock inget jag egentligen tycker om.
Tack så mycket för svaren! Det är garanterat parkslide eller möjligen jätteslide, verkar dock svårt att få bukt med även om det finns gräs - vilket jag ser då den skjuter skott utanför buskaget i gräsmattan. Fick ett tips att bespruta den med Roundup på höstkanten. Tydligen tar det bättre då och kan till och med utrota den totalt. Fram tills dess får man nog som ni säger hålla efter den med gräsklipparen.
Konstigt att hösten rekommenderas för Roundup. Det vanliga är annars att Roundup tar bäst när växter är i tillväxtfas, dvs på försommaren.
Har läst tipset att hälla koncentrerad R i slidens ihåliga stjälk. Kanske värt pröva?
Har läst tipset att hälla koncentrerad R i slidens ihåliga stjälk. Kanske värt pröva?
Tror inte det funkar, har provat att injicera i stammen på en strätta, det hade nästan ingen effekt och då körde jag i stammen och inte i håligheten.
Bäst effekt ges vid fin dimspridning i starkt solsken eftersom upptaget sker genom klyvöppningarna på bladens undersida där växten "andas" vilket den gör som bäst när solen skiner. Spruta inte när det blåser eftersom dimman lätt blåser iväg.
Bäst effekt ges vid fin dimspridning i starkt solsken eftersom upptaget sker genom klyvöppningarna på bladens undersida där växten "andas" vilket den gör som bäst när solen skiner. Spruta inte när det blåser eftersom dimman lätt blåser iväg.
Att det rekommenderas på hösten är nog för att då drar ju växten ner all näring i rötterna inför vintern, tillsammans med giftet.
Det finns en medlem på forumet som skrivit om sina försök att utrota just parkslide men det verkar inte gå särskilt bra.
Det finns en medlem på forumet som skrivit om sina försök att utrota just parkslide men det verkar inte gå särskilt bra.
Mjaa inte riktigt så, kör man när fotosyntesen går för fullt får man bäst effekt då går transporten i växten också som mest. Glyfosat (aktiva beståndsdelen i roundup) funkar genom att hindra vissa proteiner från att bildas vilka är nödvändiga för plantans överlevnad. Kör man på försommaren när tillväxten är som störst får man bäst effekt. Ta ett varv redan när de är späda skott och håll efter dem hela sommaren. Glyfosat lagras ju inte i bladen utan drabbar hela växten tämligen snabbt, och dödar den. Glyfosat är ett tämligen potent bekämpningsmedel som ska användas med måtta och förstånd. Det är inte ofarligt.
Jag sprutade en spirea jag hade skövlat som kom med nya skott på omkring 50m2 de tog jag med besprutning tidigt på året.. De blev rejält åtgångna men verkade inte dött. Men döm om min förvåning när de i våras var helt borta! :-D
Jag sprutade en spirea jag hade skövlat som kom med nya skott på omkring 50m2 de tog jag med besprutning tidigt på året.. De blev rejält åtgångna men verkade inte dött. Men döm om min förvåning när de i våras var helt borta! :-D
Det var en av kommentarerna på den här sidan: http://www.alltomtradgard.se/faktab...otsel/invasiva-vaxter-parkslide-etc-18008?p=2
Har tydligen något med att växterna drar ner saven i rötterna när det blir kallt. Han hade ju hållt på att gräva upp dem i 3-4 år innan det gav effekt... helt klart värt ett försök tycker jag!
Har tydligen något med att växterna drar ner saven i rötterna när det blir kallt. Han hade ju hållt på att gräva upp dem i 3-4 år innan det gav effekt... helt klart värt ett försök tycker jag!
Man kan ju alltid försöka så klart, men frågan är ju också vad det är som ger effekt? Är det brytandet eller medlet? Skulle man fått samma resultat med spruta eller pensel kanske? Besvärliga ogräs kräver helt klart uthållighet för att lyckas. Om man tänker sig hur en växt fungerar så klarar den ju oftast inte upprepad störning i form av borttagning av grönmassa eftersom den då hela tiden måste använda sina reserver i roten för att skjuta nytt. Återigen gäller uthållighet, tråkigt men sant. Trägen vinner, sedan om det är växten eller människan återstår att se :@