Hejsan!

Jag har köpt ett fritidahus ett äldre boningshus(timmring) från 1920-talet.
Golvet är dåligt i huset pga för dålig luftspalt under, så jag måste gräva ut under huset oxå. Huset står på en stengrund och jag undrar hur man ska göra när man ska gräva mot den! jag kan ju inte gräva jäms med grunden pga rasrisken, vad finns det för altenativ?

Sen har jag en fråga till, det är påslagen en panel på utsidan som går ner mot grunden där dom har putsat utsidan, hur får timmringen lufting!? är det enbart genom ventilationen under huset(finns ventilationshål i grunden). Hoppas ni förstår vad jag menar!

Det står en murstock mitt i huset och timmringen har "satts sig" med årens tand, den har satt sig ca 7-10cm på 4m är det en vanlig siffra eller bör man vara orolig för murstocken?

Hoppas på svar/Patrik

Låter som mycket jobb patrik!
Men, härligt med fler som pysslar med timmerhus.

Först, Är det huset eller murstocken som har satt sig? Om det är huset; Är det grunden som har satt sig eller är det så att du har röta i ngn vägg och timmret ger med sig?
Finns det ngn som vet när sättningarna har blivit. Det kan ju ha skett för 50 år sedan och sedan har det stått blickstilla.

Ang grunden så gissar jag att du har en gammal mullbänk. Den fungerar ung som dagens varmgrunder. Hur du är gör så ta och köp på dig några böcker i ämnet; Värme i gamla hus osv. Jag tror att de finns i boklistan på byggahus.se.

Hur stort är huset? Det kan kanske gå att lyfta hela rasket, göra om grunden och ställa tillbaka huset. Bara en tanke...

/Jögga

Grattis!
Vi började precis som du.
"Skall bara...lite..."
Och nu är nästan allt utbytt ;)
Dock inte för att allt material var slut.

Jag gissar också på mullbänksgrund. Men blir lite misstänksam när du säger ventilationshål.
Men i vilket fall så gäller nog att det enda som inte får rasa är stenarna under hörnen, och ev andra nedföringspunkter, som där innerväggar är skarvade med yttervägg.
Resten är mest att betrakta som kosmetika...
Om man har sådan otur att en av dessa stenar ger sig så borde det ändå inte rasa. Vi tog bort en av hörnstenarna och huset hängde i luften i det hörnet under flera månader...

"Luftningen" av stockarna behöver du nog inte oroa dig för. Dels är det ju "springor" under panelen där stockarna ligger mot varandra.
Dessutom är den konstruktionen ganska vanlig, milt sagt. Och jag har du aldrig sett en panel eller stockvägg som skadats av detta. Däremot kan de ruttna runt fönster med otäta bleck. Och offerbrädan mot muren förstås. (Den vinklade, horisontellt sittande brädan).

Fortsätt fråga. Jag svara gärna. Och säkert många andra med mig.
Ju bättre specificerade frågor, desto bättre svar.

Tack för svaren...:)

Jag har tänkt riva upp golvet i hela nedervåningen, samt att gräva ut ca 17m2 jord. Stugan/huset är på ca 60m2 nere för det är en 1 1/2 planare. Så jag kommer att lägga nytt hela golvet från bjälkar till golv. Köket är på 40m2 så det är ett gammalmodigt kök(som jag tycker är underabara). Själva huset innvändigt är underhållet, så det är fint å fräsht, det dumma är att dom har gjort ny toalett(liten under trappen ca 2m2) , känns lite dumt att riva upp golvet där. Funderade på att ta det underifrån(om golvet ser fräsht ut i toan) vad tro ni?

Det är väggarna som satt sig, jag tro inte dom har rört sig på 30 år, problemet är ju att dom byggde murstock så stabil för att den inte skulle röra sig å gå sönder. Så det lutar från mitten av huset(där murstocken står) till väggarna, så det kommer se lite dumt ut nu när jag bygger ett nytt rakt golv. Hur gjorde ni räta ni upp innertaket oxå? Sen fundera jag på att INTE ta bort inredningarna i köket typ; 4 fasta garderober å köksintredningen utan enbart kapa nere å sen sätta sockel, vad tror ni om det? Vilka fördelar nackdelar finns det med att ha kvar inredningen alt rensa helt!?

Grunden är putsad utvändigt så jag vet inte om det är en stengrund men tror det, samt att dom har gjort en avriningsklack längst ner, sen har dom gjort vanliga ventiler i grunden.

Jag har nyss köpt stället så jag planerar kostnader och olika sätt man kan göra.
Tanken är att jag skall ha renoverat huset/gjort om det till året runt bostad till min pension om 35 år...:D

/Patrik

Låter som om du har en plan, det är alltid bra.

Har ännu inte fattat det här med sättningen; Är det grunden som satt sig eller är det timmret som sätter sig pga syllstocken är i upplösningstillstånd?

Gör ett prov och mät mellan grundstenen och övre mellanbjälklag. Om det måttet inte är detsamma på alla väggar har du problem.

Eller är det så att hela huset sjunkit en aning men murstock står pall.

/Jögga

syns det på innerväggarna att huset har sjunkit????
är dörrarna nedhyvlade???
sitter fönstren rakt???
kan det vara så att huset bara har tryckts ihop och att murstocken monterades med för lite spel från början.
annars lär du se det på nocken... om grunden sjunker så syns det på nocken

Jag vet inte riktigt om det är murstocken som stått still och väggarna satt sig?
Men på nedre plan så lutar det ca -7cm från murstocken till ytterväggen! Brukar man gjuta platta under murstocken? Har svårt att se det under eftersom luftspalten är för liten, det är därför jag skall byta hela golvet nere och gräva ut ca 17m2 jord. Men vad tro ni är orsaken till lutningen, kan det vara murstocken som lyft? Håller den för ett lyft på 7 cm? Borde ju synas på nocken som du sa norrlandshus_sthlm jag har aldrig tänkt på det. För den är fullt fungerande, jag eldar i en spis.
Fönsterna på ytterväggarn är inga problem att öppna och det är inte hyvlat på dom vad jag vet.
Vad gör man om det är murstocken som lyft? Gräver man ut under den? Gör om den?

Patrik

Murstocken står nog på ett jättemagasin av stora stenar, skulle jag tro.
Och den kan knappast ha lyft sig.

Är det golvet som lutar alltså???

Japp det är golvet som lutar

Hur ligger golvet fast, vet du det???

Vårt golv satt "fast" i stockar som bara låg fritt i jorden. Eller snarare på jorden med sågspån mellan.
Sågspånet var det vara någon centimeter kvar av, resten hade blivit jord.

Med en sådan konstruktion är det inte konstigt om golvet rör sig en smula.

Skorstenstocken kan som sagt knappast ha rört sig.
Och att hela grunden skulle satt sig 7 centimeter runt om känns inte så troligt heller...

Lutar det lika mycket mot alla väggarna?

Kan du se om det s.a.s. faller i "en riktning".
Det stödjer ju i så fall min teori...

Det lutar åt samma riktning, fallande åt alla håll från murstocken. kan det vara så att åsarna ligger på jorden vid murstocken och där har det inte satt sig och vid ytterväggarna har det satt och det är därför allt faller från murstocken!?
Var det vanligt förr att man hade liten luftning under huset? Är det så att man la golvåsarna direkt på jorden, eller pallade man upp golvåsarna med plankbitar som ligger direkt mot marken?

Det som jag funderar mest på är varför det lutar, för om man kommer på vad som lyft eller satt sig så kan man ju åtgärda felet

Patrik

jag tror att huset varit något annat från början och att golvet är ilagt löst. kan ha varit ett vagnslider eller en lada eller något.

ett riktigt golv skulle varit itimrat ovanpå syllstocken.
troligtvis ligger det en stock innanför grunden som golvet vilar på.

den stocken har på något sätt sjunkit eller ruttnat så att golvet sjunkit. invid murstocken ligger den på stenkistan så där har den legat still.

hade syllstocken sjunkit skulle det setts på huset

norrlandshus_sthlm skrev:
jag tror att huset varit något annat från början och att golvet är ilagt löst. kan ha varit ett vagnslider eller en lada eller något.

ett riktigt golv skulle varit itimrat ovanpå syllstocken.
troligtvis ligger det en stock innanför grunden som golvet vilar på.

den stocken har på något sätt sjunkit eller ruttnat så att golvet sjunkit. invid murstocken ligger den på stenkistan så där har den legat still.

hade syllstocken sjunkit skulle det setts på huset
I second that!

Det var det jag var ute efter också...
Men ett sätt att ta reda på det är ju att riva ur golvet och kolla under.
Sedan börjar festen...

Det kan vara en hel del sten under huset, så spett är faktiskt mer användbart än spade. Vi tog vårt material genom fönstret, och drygt är bara förnamnet...

Sedan satt vi reglar i väggarna och återfyllde med lecakulor. Vi lade sedan tillbaka gamla golvet, men det funkar med nytt massivt golv, eller spånskiva och plastmatta om du vill det ;)

Du får väl gjuta ett par plintar på mitten och kanske vid murstocken för att få det att bära.

Men vi hade mullbänksgrund, och därmed inga ventiler i grunden. Mullbänksgrunden är alltså uppfylld med material hela vägen till golvplankorna.

Kanske läge att göra så förresten, för att slippa fuktproblem i den svårinspekterade krypgrunden???
Den konstruktionen bygger på en ständigt uppvärmd murstock.

Huset är byggt från början för boningshus, 1915 byggdes huset.

Jag kommer att gräva ut under å göra en torpargrund, jag kommer använda 2"x8" å korskottla mellan golvåsarna då slipper jag plintar i mitten. Jag skall göra en källarlucka så jag kommer inte ha några problem med inspektionen. Lägger en plast på jorden sen lite sand så den ligger på plats.

Mullbänksgrund låter konstikt för mig, hur mycket måste man gräva ut innan man fyller på med massor och vad för massor skall man använda? Om det händer något under hust måste man ju riva upp hela golvet om man har mullbänksgrund!

Nix skrev
Kanske läge att göra så förresten, för att slippa fuktproblem i den svårinspekterade krypgrunden
Den konstruktionen bygger på en ständigt uppvärmd murstock. Varför det?

Skall du göra lucka och har tänkt att utnyttja utrymmet så är väl det okej tycker jag.

Annars kan man fylla med lecakulor. Lämpligt kan vara att gräva ur motsvarande den höjd på vilken lecakulörna kapillärbryter (dvs hur högt fukten kan "klättra".
Har för mig att det handlar om en halvmeter ungefär.
Då har man dessutom vunnit lite isolering.

Förr hade man alltid murstocken varm på vintern, vilket tillförde värme även till krypgrunden, vilket minskade risken för kondensproblem.

Jag antar att du tänker isolera i bottenbjälklaget, vilket gör att du får mindre värmeläckage till krypgrunden. Det blir alltså kallare där nere, med risk för kondensproblem som ett brev på posten.

Men om de ser till att hålla koll på det så skall det väl funka. Annars får du installera en avfuktare under riskperioderna.

Men se till att vara generös med ventiler i grunden, så att fukten kan ventilera ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.