Sedan kan man också lägga in bilder, antingen inuti ett objekt. Tex om man har ett mönster (tapet, gardin, filt osv) som man vill använda. Den läser man in i den vänstra av de två popup-menyer längst ner i Colors paletten.

Sedan kan man även lägga in en bild som en bakgrund om man tex vill få ett perspektiv hur en modell kommer se ut i "verkligheten". Här lade jag in vår veranda framför en bild av framsidan på huset, på så sätt kunde jag se hur det skulle se ut färdigt.

Skärmavbild 2013-04-10 kl. 14.25.31.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
jackt skrev:
Sedan kan man också lägga in bilder, antingen inuti ett objekt. Tex om man har ett mönster (tapet, gardin, filt osv) som man vill använda. Den läser man in i den vänstra av de två popup-menyer längst ner i Colors paletten.

Sedan kan man även lägga in en bild som en bakgrund om man tex vill få ett perspektiv hur en modell kommer se ut i "verkligheten". Här lade jag in vår veranda framför en bild av framsidan på huset, på så sätt kunde jag se hur det skulle se ut färdigt.

[bild]


Där har vi något, är en altan som jag har lite funderingar på, då kan man ju lägga in kort å sen rita upp det i stället
 
Fråga angående skala i SketchUp,

Kan jag ändra skala i efterhand på något jag ritat i SketchUp? Jag har importerat en kartbild i 1:1000 och ritat upp ett par byggnader för att studera sol/skugga. I och med att jag kan zooma in/ut så är det ju inga problem att rita och titta på bilderna i SU men hur blir det vid en eventuell utskrift? Kan det bli problem med tjocklek på linjerna etc ifall jag ändrar skala?

Väldigt tacksam ifall någon vet och har möjlighet att svara!
 
Välkommen till forumet!

Du ritar inte i skala i Sketchup, eller rättare du ritar alltid i skala 1:1. Nu vet jag inte riktigt vad du menar med att kartbilden är i 1:1000. När du tar in en bild i Sketchup finns ju inte längre någon skala kvar, det är någonting som har med pappret den är tryckt på att göra. Bilden i datorn kan du ändra storlek på hur som helst.

Men i vilket fall; linjerna i utskriften ändrar inte tjocklek för att du förstorar eller förminskar bilden.
 
Tack! Och tack för svar!

Jag utgår ifrån en kartbild som är en dwg-fil med klickbara blå linjer - de går alltså att mäta på, för att se husens "avtryck" på marken, och sedan så ritar jag upp hushöjderna utifrån denna.
Har en gavel som jag vet i verkligheten är 9,3 meter - och när jag mäter på kartbilden i SU så är den 9,3 mm, så jag har tolkat det som att jag då "ritar" i skala 1:1000? Jag måste som förhålla mig till husets avrtyck på marken för att få rätt proportioner då jag drar upp husets höjd.

Låter bra att linjerna inte ändrar tjocklek!
 
Kolla in dina preferencer, där kan man ställa in "unit", om du ändrar där och gör en ny fil och lägg in din fil igen så kanske det blir rätt.
Annars brukar jag skala upp/ner det jag importerar så det blir rätt skala (skalenligt)..

Skärmavbild 2013-05-12 kl. 21.06.09.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nskr skrev:
Tack! Och tack för svar!

Jag utgår ifrån en kartbild som är en dwg-fil med klickbara blå linjer - de går alltså att mäta på, för att se husens "avtryck" på marken, och sedan så ritar jag upp hushöjderna utifrån denna.
Har en gavel som jag vet i verkligheten är 9,3 meter - och när jag mäter på kartbilden i SU så är den 9,3 mm, så jag har tolkat det som att jag då "ritar" i skala 1:1000? Jag måste som förhålla mig till husets avrtyck på marken för att få rätt proportioner då jag drar upp husets höjd.

Låter bra att linjerna inte ändrar tjocklek!
Då har du ritat ett hus som är just 9,3 mm. Ta måttbandet och mät ett mått som du känner till i verkligheten - din gavel, till exempel. Sedan skriver du omedelbart in det verkliga måttet (9,3m). Då får du en dialogruta "Do you want to resize the model?" Klicka OK så skalas hela din ritning om.
 
Är inte riktigt med på vad du vill göra? Det du länkade till är en trallbit och den är 1.7m x 5.3m stor, inga fönster där?

Du vill täcka ett "golv" med den trallbiten som du hämtat hem? Det går inte att sträcka ut den, utan du får kopiera den flera ggr så den täcker den ytan du vill ha.

Annars är det ju bara att göra en "planka" med rätt dimensioner och kopiera den ut över golvet.

Skärmavbild 2013-06-25 kl. 09.45.03.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmavbild 2013-06-25 kl. 09.49.14.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
jackt skrev:
Är inte riktigt med på vad du vill göra? Det du länkade till är en trallbit och den är 1.7m x 5.3m stor, inga fönster där?

Du vill täcka ett "golv" med den trallbiten som du hämtat hem? Det går inte att sträcka ut den, utan du får kopiera den flera ggr så den täcker den ytan du vill ha.

Annars är det ju bara att göra en "planka" med rätt dimensioner och kopiera den ut över golvet.

[bild]

[bild]


det sluta med i går att jag satt å rita, en satans massa sträck, för att få den till trall alla var 120mm, det var inte kul.ang länken så fanns det 2 olika trall en var med fönster å den andra inte.


men om vi tar trallen, målar en bit. markerar med pilen så den blir blå, CTRL-c sedan så tar jag den ditt jag ctrl-v, testa de här innan jag rita allt.

då blev trallen ca 10m upp i luften lyckades inte att vända på, hur roterar man den?
 
berne88 skrev:
det sluta med i går att jag satt å rita, en satans massa sträck, för att få den till trall alla var 120mm, det var inte kul.ang länken så fanns det 2 olika trall en var med fönster å den andra inte.


men om vi tar trallen, målar en bit. markerar med pilen så den blir blå, CTRL-c sedan så tar jag den ditt jag ctrl-v, testa de här innan jag rita allt.

då blev trallen ca 10m upp i luften lyckades inte att vända på, hur roterar man den?
Du använder inte ctrl-c och ctrl-v för att kopiera i SketchUp. Vart läste du det?
För att kopiera i SketchUp, Välj MOVE-verktyget, håll in CTRL och börja dra biten i en riktning längs någon axel. Klicka inte slutpunkt, utan skriv in c/c måttet och tryck ENTER. Sen kan du skriva 9x (eller x9) och trycka ENTER för att få 10 st bräder totalt med samma c/c.
 
Redigerat:
  • Gilla
PAF och 2 till
  • Laddar…
Hej!

Någ
 
Hej!

Någon som vet hur jag får bort klumparna som blir i alla hörnen eller där linjer möts? Dom finns inte med på en utskrift förvisso, men dom stör och fyller ingen funktion när jag jobbar i datorn.

bilddd.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Klumparna visar var du har en "join", dvs där linjerna sitter ihop. Du kan ändra det i menyn Window->Styles: Edit. Stäng av Endpoints.
 
Åh, underbart. Tack!
Du kanske även vet hur jag blir av med den blåa markeringen som syns ovan som framträder så fort man skapat ett sammanhängande objekt? Är mest ivägen när man ritar ritning i 2D tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.