Har just köpt ett hus med en 300 liters Thermia
varmvattenberedare som läcker !
Det droppar från flera ställen och framsidan är väldigt varm,
gissar att isoleringen är blöt där å leder värmen.
Vad skall man göra ? vad kan hända ?
Just nu droppar det ner i golvbrunnen.
Vill inte byta just nu då jag först vill bestämma vad jag skall
köpa för luft/vatten värmepump å då ta varmvatten där.
Mvh
///Kjelle

Åk inte hemifrån med vattnet påslaget.....

Köp en beg så länge för en tusing, du får ett h-te om det blir riktigt läckage, vattenskada är en mardröm
Mvh
GB

Jag kanske får underhålla församlingen med en liten bild?

Så här såg det ut efter en temporär lagning av vår vv. Jag trodde först att hela beredaren hade exploderat för allt var väldigt hett och het ånga bolmade ut ur beredaren. Rosthålet var i självaverket mikroskopiskt stort och gick fixa temporärt (så att bergvärmeupphandlingen kunde genomföras).

lagad%20vv%20small%202.jpg

:surprised: Tala om bredbild, du hade möjligtvis inte en mindre bild ???? :D

::) Måste berömma dig för din uppfinningsrikedom. 8)

8) Smart att hålla en ventilkägla på plats med hjälp av ett vinkeljärn och en skruvtving. 8) Nöden är som sagt uppfinningarnas moder. ;)

Immobil skrev:
:surprised: Tala om bredbild, du hade möjligtvis inte en mindre bild ???? :D

::) Måste berömma dig för din uppfinningsrikedom.  8)

8) Smart att hålla en ventilkägla på plats med hjälp av ett vinkeljärn och en skruvtving. 8) Nöden är som sagt uppfinningarnas moder. ;)
Nu är den lite mindre!

Jag skall också erkänna att det var farsan som kom dragandes med käglan, därefter löste det sig självt... 8)

MathiasS skrev:
Jag skall också erkänna att det var farsan som kom dragandes med käglan, därefter löste det sig självt... 8)
Hälsa farsan från mig! ;) ;D

Om jag behöver åka iväg och då stänger av vattnet in till beredaren skall jag då även slå av elen ?
Om jag hittaren en billig beg, va tror ni en röris skall ha för
att byta ?
///Kjelle

Stäng även av elen annars finns d risk att elemntet brinner när vattnet tagit slut.

imtkjlu skrev:
Om jag behöver åka iväg och då stänger av vattnet in till beredaren skall jag då även slå av elen ?
Om jag hittaren en billig beg, va tror ni en röris skall ha för
att byta ?
///Kjelle
Beror lite på hur anslutningarna på den nya ser ut. Stämmer det väl med den gamla blir det billigt. Är den av samma typ blir det bäst...

Om jag hittar en beg av samma storlek typ 300 liter med
anslutningar nedåt va tror ni en röris tar då ?

När jag tog in offert på pannbyte skule det kosta max 4000kr oavsett hur det såg ut.
Då skulle även bortforsling av den gamla skötas. Detta var kritvitt av en rörfirma. Pannan kunde jag köpa själv så jag antar att det var ett "rent" pris...

Nu pratar jag värmepanna med både varmvatten och värmekrets.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.