El skall dras in i ett badrum. I badrummet finns en dosa och förberedd kanalisation (16mm slang) till en kulodosa på väggen utanför. Det smidigaste sättet att få in el i badrummet är att dra utanpåliggande el från normcentralen till kulodosan och sedan gå vidare med FK i röret till dosan i badrummet.

Jag tittar på tre alternativ som alla kommer att fungera, men vilket är bäst med hänsyn taget till elsäkerhet, fackmannamässighet och funktionalitet?

Huvudsyftet är sätta in en tvättmaskin i badrummet, ladda tandborstar, torka håret och eventuellt senare sätta in en torktumlare. JFB finns.

1) Säkra med en 10A säkring i normcentralen, köra EKRK 3G1,5 till kulodosan, 3 FK 1,5 genom slangen, tvåvägs uttag i dosan.

2) Säkra med en 16A säkring i normcentralen, köra REKR 3G2,5 till kulodosan, 3 FK 2,5 genom slangen, tvåvägs uttag i dosan.

3) Säkra med två 10A säkring i normcentralen, köra EKRK 5G1,5 till kulodosan, 5 FK 1,5 genom slangen, två envägs uttag i dosan. I denna setup används 2 ledare för fas på olika fasgrupper, 2 för nolla (båda kopplande till neutralskenan) och en ledare för jord. Jag har för mig att detta förfarande bryter mot någon form av praxis men jag funderar på om ändå fördelarna med att dela upp TM/TT på två säkringar väger nackdelarna med avsteget.

I första hand skulle jag rekommendera alt 4 - en tvåfasgrupp till TM/TT och en enfasgrupp till belysning och övriga uttag.

Annars kör alt 3b - två faser med gemensam nolla och skyddsjord.
Kabeln har då en ledare över, så du kan lika gärna dra fram tre faser till kopplingsdosan.

Första synpunkten/frågan blir lita Off Topic, har du koll på zonindelningen så att du inte får ett uttag för nära dusch eller badkar i badrummet?

Såvitt jag förstår så är väl alla 3 metoderna du väljer mellan OK, utom att du skall bara ha en nolledare till dosan från centralen (i fall 3).

I fall 3 så har du en tvåfasgrupp, det är väldigt viktigt att de två faserna kommer från olika matande faser i centralen, inte bara två säkringar på samma fas. Då kommer fasvridningen mellan faserna göra att strömmen i nollan aldrig blir mer än 10A.

Drar du som du skrev med två nollor så är det inte en tvåfasgrupp utan två enfasgrupper som inte bör/får (??) dela rör. Dessutom, om du trots allt har 2 enfasgrupper i samma rör eller dosa så skall även skyddsjorden vara dubblerad hela vägen från centralen. Varje grupp måste ha en egen skyddsjord.

Japp våtzonerna är OK, det är uttaget ska sitta i våtzon två på bra höjd över golvet så det går bra att använda ett valigt IP21 jordat tvåvägsuttag. Dosan som sitter där är en förberedelse för att kunna dra in el för TM/TT som gjordes vid en badrumsrenovering för kanske 5-10 år sedan men man drog dumt nog inte in el då.

Belysning i badrum och några närliggande rum ligger på en separat säkring. Tanken var att sätta TM/TT-uttaget på en eller två egna säkringar.

Min tanke i alt tre var att köra två enfasgrupper, men jag hade för mig att det var tveksamt att köra två grupper i samma kabel/rör av indirekta elsäkerhetsskäl.

Just tvåfas har jag dålig koll på. Innebär det att jag kör med två separata vägguttag med en fas kopplad i varje men gemensam nolla och skyddsjord.

Vad är för/nackdelarna med att köra tvåfas resp. 2 x enfas eller 16A enfas?

I område 2 får det inte finnas några uttag... Det måste sitta i oklassat område, minst 120 cm från duschhuvudet eller 60 cm från karkant. Men en anslutningsdosa för fast anslutning av TM/TT får finnas i område 2.

En anslutningsdosa är kanske t.o.m är en bättre lösning än uttag med tanke på två faser. Det får nämligen inte finnas två olika faser i ett och samma dubbeluttag (en fas per brunn), utan det måste vara två fysiskt separerade uttag (som dock får sitta kloss i kloss). Huruvida man kan klippa stickproppen har behandlats ett antal gånger...

Och två faser, en per TM och TT är en god ide då de var för sig drar ~2 kW. Det blir lite för mycket för 16 A. Det skulle säkert fungera i praktiken men är formellt fel då man kallt kan räkna med en överbelastning.

En tvåfasgrupp är bättre än två separata grupper i samma rör. Det senare är visserligen tillåtet men tillför väldigt lite, och framför allt, praktiseras ytterst sällan, så det är ingenting man stöter på. Det innebär dessutom praktiska svårigheter då två faser + två nollor ger 4 belastade ledare i röret, vilket inte fungerar med 10 A diazed, men väl med 10 A dvärgbrytare. En tvåfasgrupp (tillika trefasgrupp) ger 3 belastade ledare vilket med skohorn fungerar med 10 A diazed.

Det blir också samma problematik med separata uttag både för tvåfasgrupp och två grupper. Däremot "passar" en tvåfasgrupp utmärkt i en och samma anslutningsdosa, vilket två sep grupper inte gör.

Jag gissar att det är begreppsförvirring här då elregler och våtrumsregler (BKR) delar in badrummet olika vad gäller zoner.

pelpet skrev:
Japp våtzonerna är OK, det är uttaget ska sitta i våtzon två på bra höjd över golvet så det går bra att använda ett valigt IP21 jordat tvåvägsuttag. Dosan som sitter där är en förberedelse för att kunna dra in el för TM/TT som gjordes vid en badrumsrenovering för kanske 5-10 år sedan men man drog dumt nog inte in el då.

Belysning i badrum och några närliggande rum ligger på en separat säkring. Tanken var att sätta TM/TT-uttaget på en eller två egna säkringar.

Min tanke i alt tre var att köra två enfasgrupper, men jag hade för mig att det var tveksamt att köra två grupper i samma kabel/rör av indirekta elsäkerhetsskäl.

Just tvåfas har jag dålig koll på. Innebär det att jag kör med två separata vägguttag med en fas kopplad i varje men gemensam nolla och skyddsjord.

Vad är för/nackdelarna med att köra tvåfas resp. 2 x enfas eller 16A enfas?
Som sagt avståndet till dusch måste vara 120 cm, och eller 60 cm till badkarskant,

2 X enfas i samma rör får/bör man inte ha (jag är inte tvärsäker på att det är helt förbjudet, men man gör inte så). Och i ditt fall skulle du behöva dubbla jordledningar, någon EKRK med dubbla gröngula lär du inte hitta.

En nackdel med 2 fas (och 3 fas) grupper till enfas förbrukare. är att OM nollan släpper på något sätt i matningen till dosan, så kommer du att få 400V som fördelas över de två förbrukare som är inkopplade på gruppen. Ex. tvättmaskinen blir då kopplad i serie med tandborstladdaren, vilket ger att laddaren får nästan hela spänningen på 400V över sig, det mår den inte bra av. Om nollan släpper i en vanlig enfas grupp så är ju kretsen bruten, fungerar inte, men ingen farlig situation uppstår.

Tvåfaslösningen är ganska vanlig där man inte kan dra fram separata matningar.

vectrex skrev:
Jag gissar att det är begreppsförvirring här då elregler och våtrumsregler (BKR) delar in badrummet olika vad gäller zoner.
Korrekt, jag hade blandat ihop dem. Den lediga brunnen ligger ca 80 cm från badkarskant och ca två meter från duschhuvud och handfatsblandare.
9930c8908151fed351c807fd4a0446b1326dc182.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IP-klass-470x361.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kör jag tvåfas så får jag väl köra med 2 st envägs uttag i en förhöjningsram ovanför dosan, det borde väl bli bra?

Jaha, våtzoner heter det inom den delen av världen...;) Den undre bilden liknar då den områdesindelning som elinstallationsreglerna beskriver, men bara liknar. Svängen in ovanför handfatet finns t.ex inte i elinstallationsreglerna.

Nja, en tvåfacksram över två dosor, eller en dubbeldosa som har en skiljevägg har tidigare ansetts tillräckligt på detta forum för att hålla isär faserna i en flerfasgrupp. En förhöjningsram över en singeldosa vet jag inte... Men samtidigt får det vara lite måtta på alla detaljregler! Kan du acceptera att sätta en dymotejp (kanske heter Brother nu för tiden?) på uttaget som talar om att det är två olika faser i de två enkeluttagen så tycker jag det räcker. Har du en modern normcentral kan du också använda en tvåpolig dvärg så blir det extra bra. Det man vill komma åt här är risken att någon tror att båda uttagen matas från en och samma säkring.

Det var någon bild jag googlade fram för att illustrera skillnaden. Men nu tror jag att jag kommit på hur man gör det här enklast och smidigast. Om jag drar fram ERKR 5G1,5 och 5 x FK, men nöjer mig med att koppla in vanlig enfas 10A på ett tvåvägs uttag. Blir det senare aktuellt med en torktumlare så uppgraderar jag till tvåpolig dvärgbrytare i normcentralen och dubbla envägsuttag, eller trefas. Det blir mycket enklare och billigare eftersom jag slipper köpa flera uttag och exotiska (dvs finns inte på jula) dvärgbytare.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
pelpet skrev:
Det var någon bild jag googlade fram för att illustrera skillnaden. Men nu tror jag att jag kommit på hur man gör det här enklast och smidigast. Om jag drar fram ERKR 5G1,5 och 5 x FK, men nöjer mig med att koppla in vanlig enfas 10A på ett tvåvägs uttag. Blir det senare aktuellt med en torktumlare så uppgraderar jag till tvåpolig dvärgbrytare i normcentralen och dubbla envägsuttag, eller trefas. Det blir mycket enklare och billigare eftersom jag slipper köpa flera uttag och exotiska (dvs finns inte på jula) dvärgbytare.
Borde finnas trepoliga annars.. Angående kabelvalet, har du hittat en EKRK som får installeras i badrum? Är det så att ni inte kör tvätt och tork samtidigt kan det funka men det känns som en nödlösning . klipp och sätt dosa säger jag med!

Det är kanske enklare att dra fram en trefas än en tvåfas.

Kulon ska vara gå till en kulodosa utanför badrummet, sedan blir det infälld FK i flexslang till en infälld dosa i badrummet.

Elinstallationer i badrum innebär en markant högre risk för skador på grund av elchock om man jämför med andra rum i bostaden. Det är därför badrum till och med fått ett eget kapitel i elinstallationsreglerna. Det finns krav på allt från avstånd från duschmunstycke till kompletterande skyddsutjämning.

Förutom att du begår olagligheter om du inte själv är elinstallatör så äventyrar du säkerheten för dig och din familj när du inte är säker på hur du ska utföra detta. Du kan faktiskt försätta dig, din fru och dina barn i livsfara.

Du bör kontakta en elinstallatör som får göra jobbet åt dig.

Det är just för att jag inte var säker på fackmannamässigheten kring alt 2 och 3 som jag frågade. Tack vare de eminenta svaren från Hempulare, Bo.Siltberg och andra kunniga medlemmar så tycker jag att jag har en mycket god bild över hur det här ska göras fackmannamässigt.

Jag kommer givetvis att anlita en behörig installatör. Antingen någon från en firma, eller min kompis Molgan som råkar vara behörig elektriker :).

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.