2 975 läst · 4 svar
3k läst
4 svar
Övergång från fiskben till något annat mitt i ett rum
Planerar renovering i nytt hus.
Idag finns ett kök, säg 4x4 meter (dålig på ögonmått, men om vi säger principen bara).
Köket avslutas "inåt" med en tunn innervägg. Utanför denna börjar vardagsrummet som går ut i ett L.
I vardagsrummet ligger det en fin, ganska nyslipad, fiskbensparkett.
Vår plan är att utöka köket en bra bit; riva väggen, sno ett par meter av vardagsrummet, och antingen sätta en ny vägg eller få till en lite mer öppen planlösning mot vardagsrummet.
Problemet är då att om man bara, för diskussionens skull, river väggen och flyttar den 3 meter in, så har halva köket en plastmatta, och halva plötsligt en fiskbensparkett.
Jag ser några tänkbara lösningar:
Någon som har ett förslag?
Idag finns ett kök, säg 4x4 meter (dålig på ögonmått, men om vi säger principen bara).
Köket avslutas "inåt" med en tunn innervägg. Utanför denna börjar vardagsrummet som går ut i ett L.
Kök | Vardagsrum | Vardagsrum |
Vardagsrum |
I vardagsrummet ligger det en fin, ganska nyslipad, fiskbensparkett.
Vår plan är att utöka köket en bra bit; riva väggen, sno ett par meter av vardagsrummet, och antingen sätta en ny vägg eller få till en lite mer öppen planlösning mot vardagsrummet.
Problemet är då att om man bara, för diskussionens skull, river väggen och flyttar den 3 meter in, så har halva köket en plastmatta, och halva plötsligt en fiskbensparkett.
Jag ser några tänkbara lösningar:
- Lägga ett radikalt annat golv (klinker/laminat) i "gamla köksdelen" och försöka hitta något logiskt sätt att dela upp köket precis där, och bara göra en vanlig skarv.
- Försöka matcha med vanlig ekparkett och inte bry sig om att det ser helt olika ut.
- Försöka riva upp och fortsätta in med fiskben i hela köket (i praktiken omöjligt som jag förstått det)
- Ta bort parketten fram till den nya gränsen mellan vardagsrum och kök, och ha separata golv. Skulle kännas tungt.
- Försöka bygga upp befintliga golvet i kök så att vi matchar i höjd, behålla parketten under och lägga något ovanpå som täcker hela nya köket. Hjälper ju inte mycket, förutom att man slipper förstöra så fina grejer.
Någon som har ett förslag?
Var rädd att jag skulle få det förslaget, mest för känslan av att riva något så fint.
En nackdel då är ju att det redan är slipat och lackat; går det att bara lacka det upprivna i så fall?
Kan man sälja de överblivna stavarna?
Hur sågar man det befintliga golvet; sänksåg?
En nackdel då är ju att det redan är slipat och lackat; går det att bara lacka det upprivna i så fall?
Kan man sälja de överblivna stavarna?
Hur sågar man det befintliga golvet; sänksåg?
Vet ej om man kan lacka delar av golvet, känns tveksamt.
Sälja: Kan man kanske men jag skulle spara stavarna. Om olyckan är framme har du rätt material att reparera med.
Såga: Ja Sänksåg med skena + fräs + spikpicka är väl de vanligaste verktygen för detta.
Sälja: Kan man kanske men jag skulle spara stavarna. Om olyckan är framme har du rätt material att reparera med.
Såga: Ja Sänksåg med skena + fräs + spikpicka är väl de vanligaste verktygen för detta.
Fast då kräver ju detta dessutom en ny slipning och lackning av hela golvet, trots att det bara är en 10 år sen sist?
Då kan jag ju dessutom lika gärna leja bort allting, men det låter ju spontant ruskigt dyrt...
(Tänkte annars att eftersom själva stavarna är lackade att man bara liksom kunde "fylla på" i skarvarna. Men det kanske inte duger.)
Då kan jag ju dessutom lika gärna leja bort allting, men det låter ju spontant ruskigt dyrt...
(Tänkte annars att eftersom själva stavarna är lackade att man bara liksom kunde "fylla på" i skarvarna. Men det kanske inte duger.)
Liknande trådar
-
Hur ska jag enklast få till en övergång från 20mm pex till 15mm koppar
Värme allmänt -
Hur får jag den här övergången från 32mm PEM till 12 mm vinkel?
Vatten & Avlopp -
Övergång från infälld dosa till utanpåliggande dosa och perilexuttag till induktionshäll
El -
Fiskben som klickparkett - Lignum från Bauhaus - Tips?
Golv -
Övergång från allmoge golvsockel till dörrfoder?!
Byggmaterial & Byggteknik