Råkade lägga detta inlägg i fel forumsdel så lägger det här under VVS istället.

Som rubriken lyder, vad är haken med köksblandare och diskhoar från Tyskland? Det är otroligt mycket billigare även med frakt?

Jag har fastnat för en del produkter från blanco och det skiljer extremt mkt i pris mellan Tyskland och Sverige från till synes vad jag kan se identiska produkter.

Är det så att det är andra mått på kranars infästning eller rör? Kan avloppsutloppet i diskhon vara av annat mått i Tyskland?

Duschen är värst förutom kvalitétsskillnaden. Europa standard är 150 C/C och i Svergie är det 160 C/C. Blir alltid kattskit när folk köper duschblandare av europastandard trots att vi alltid påpekar att det är skillnad i C/C-mått.

sj6 skrev:
Duschen är värst förutom kvalitétsskillnaden. Europa standard är 150 C/C och i Svergie är det 160 C/C. Blir alltid kattskit när folk köper duschblandare av europastandard trots att vi alltid påpekar att det är skillnad i C/C-mått.
Vad menar du med förutom kvalitetsskillnaden? Menar du att exakt samma produkt från blanco i Tyskland inte har samma kvalité som från blanco i Sverige?

Tiden när alla hade likadana blandare från svenska tillverkare är nog för evigt förbi. Det finns monteringsgrejer och adaptrar för att koppla in cc150 och jag tror det blir svårt att behålla ett svenskt specialmått.

M
Men duschblandare är inte samma som köksblandare, eller?

Förlåt, jag lät tråden dra iväg med mig.
Jag har renoverat två kök och valt kranar från IKEA och nu senast från Damixa. Rörisarna hade inga synpunkter på detta. Köksleverantören rekommenderade Groheblandare så det är nog en ovanligt kinkig rörmokare du hittat.

M
Var i Tyskland (webbsida) har du hittat blandaren?

Micke64 skrev:
Var i Tyskland (webbsida) har du hittat blandaren?
http://www.bielmeier-hausgeraete.com

Blandarna och hoarna har identiskt artikelnummer med svenska blancos hemsida. Blanco är ju dessutom tyskt. Jag förstår inte alls påståendet från tidigare person hur det skulle kunna vara kvalitetsskillnader?

Tänk bara på att många blandare inte har avstängning för diskmaskinsvattnet. Det är ett krav numera i Sverige, och svenska tillverkare är förstås anpassade för det i högre grad än utländska.

Handelshinder?

M
Duger inte aquastop?

Fred vom Jupiter skrev:
Tänk bara på att många blandare inte har avstängning för diskmaskinsvattnet. Det är ett krav numera i Sverige, och svenska tillverkare är förstås anpassade för det i högre grad än utländska.

Handelshinder?
Handelshinder kan det aldrig bli tal om då alla har samma förutsättningar att tillverka kranar med diskmaskinsventil.

Kravet med avstängning ovanpå diskbänk skall visst enbart gälla nyinstallationer av diskmaskiner enligt en tidigare tråd.

O
Tja... Men det är ju självklart... De saker som Blanco säljer i sverige, tillverkat i något annat land är myyyyycket bättre än samma blandare som säljs i tyskland.... det är något magiskt som gör att så fort du säljer det i sverige så blir det massa bättre...:p
Det är som med allting.... har du ett högt pris blir det automatiskt bättre.... findus fiskgratäng är mycket sämre om du köper den på Willys än om du köper samma på lilla konsumbutiken....:p
Eller inte....
DEt har varit tjafs om eljos strömbrytare som säljs på clas ohlsson skulle vara sämre kvalitet än de som grossisten säljer.... Det är samma sak där.... En tillverkare har inte olika kvalitets klasser beroende på återförsäljare..... Hur skulle det se ut?? Så kvalitetmässigt så spelar det ingen roll om du köper ifrån tyskland.

Redigerat:
Odjuret skrev:
Tja... Men det är ju självklart... De saker som Blanco säljer i sverige, tillverkat i något annat land är myyyyycket bättre än samma blandare som säljs i tyskland.... det är något magiskt som gör att så fort du säljer det i sverige så blir det massa bättre...:p
Det är som med allting.... har du ett högt pris blir det automatiskt bättre.... findus fiskgratäng är mycket sämre om du köper den på Willys än om du köper samma på lilla konsumbutiken....:p
Eller inte....
DEt har varit tjafs om eljos strömbrytare som säljs på clas ohlsson skulle vara sämre kvalitet än de som grossisten säljer.... Det är samma sak där.... En tillverkare har inte olika kvalitets klasser beroende på återförsäljare..... Hur skulle det se ut?? Så kvalitetmässigt så spelar det ingen roll om du köper ifrån tyskland.
Nej exakt. Min logik säger just det du skriver också :). Men jag uppfattade det som personen som svarade jobbade inom VVS (att döma hur han skriver) så man blir ju såklart osäker.

Köp i Tyskland it is then!

Tack alla

Krilleman
Volatyle skrev:
[länk]

Blandarna och hoarna har identiskt artikelnummer med svenska blancos hemsida. Blanco är ju dessutom tyskt. Jag förstår inte alls påståendet från tidigare person hur det skulle kunna vara kvalitetsskillnader?
Jag skulle absolut tro att detta är samma blandare...

Men ballingslöv är ju inte billigt heller. Vem var det nu som gjorde IKEA:s stommar? Var det inte marbodal? Samma grej igen...

Men denna diskussion är ju konstant uppe på forumet. Grossister som gör påslag för att sedan rörkrökaren ska göra sitt eget påslag...

Men som jag skrivit förut, detta är ju inte unikt i rörbranschen... Mat, bildelar, osv. Listan är lång.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.