slaskankan skrev:
Någon som har problem att den fastnar ibland när den skall gå tillbaka till laddaren och har dåligt batteri? Andra dagen i rad jag kommer hem från jobbet och ser att den stannat vid samma träd. Ser ut som den kört emot ett träd och istället för att försöka leta efter slingan så stannar sen och får felkod utanför området.
Japp, har sett samma sak ett par ggr.
Får försöka tima så att man är beredd att ställa sig i vägen när den går hem för att se om det är varje gång eller bara ibland.
 
Såg något inlägg om att lägga ut en extraslinga om man har problem för att en granne har en robot. Skulle vilja vet hur den lösningen fungerar.

Undrar också om någon har koll på om worx kommer med en lösning för störning.

Grannen har en Hq 220
 
Maver1ck skrev:
Såg något inlägg om att lägga ut en extraslinga om man har problem för att en granne har en robot. Skulle vilja vet hur den lösningen fungerar.

Undrar också om någon har koll på om worx kommer med en lösning för störning.

Grannen har en Hq 220
Det är samma situation som min pappa har med sin granne. De har lagt ut två slingor var och kopplat in tidsstyrda reläer som gör att de klipper antingen framsidan eller baksidan om vartannat.

Hoppas du förstår hur jag menar. :confused:
 
peternicklas
Halloj, idag gjorde jag rent hjulen på min och noterade att framhjulen snurrade väldigt trögt...
Någon som har tips på hur man åtgärdar det?
Jag skruvade bort de tre skruvarna som satt i hjulen men det verkar inte smidigt att få isär dem för det. Men jag antar att det är det som behövs göras för att kunna göra rent och smörja hjulaxeln?
 
Skaffat mig en LD M, har kört till och från i 2 dagar... får se hur det blir. Har tydligen en "besvärlig" tomt.. mycket lutningar osv. lyckats tom klippa grabbens fotbollsmål. :p

Larmet som den ska ha.... när ljuder den? Är det det "lilla" pipet som kommer när den startar knivar, ska laddas osv.? Inte mycket till larm isf....
 
Siles skrev:
Skaffat mig en LD M, har kört till och från i 2 dagar... får se hur det blir. Har tydligen en "besvärlig" tomt.. mycket lutningar osv. lyckats tom klippa grabbens fotbollsmål. :p

Larmet som den ska ha.... när ljuder den? Är det det "lilla" pipet som kommer när den startar knivar, ska laddas osv.? Inte mycket till larm isf....
Du kan ändra larmvolymen i menyn men då blir alla pip högljudda även de den avger när den startar osv.
 
Jo jag har på det högsta... Står 90dB. :-/ hör den inte inne nåt.

Men den klipper iaf. :)
 
Redigerat:
Idag eller imorgon ska jag installera min, nu är jag påläst och kunnig nog att lösa det problemet, återkommer med mina erfarenheter senare :)
 
Finns det någon servicemeny eller liknande på landroiden? Skulle vara intressant om man kunde se drifttid till exempel.
 
slaskankan skrev:
Någon som har problem att den fastnar ibland när den skall gå tillbaka till laddaren och har dåligt batteri? Andra dagen i rad jag kommer hem från jobbet och ser att den stannat vid samma träd. Ser ut som den kört emot ett träd och istället för att försöka leta efter slingan så stannar sen och får felkod utanför området.
Nu tror jag att jag vet varför!
Hittade min mot ett träd precis och det var hjulspår under drivhjulen. Den har alltså gått mot trädet utan att krocksensorn reagerat och istället bara stått och slirat.
Då tror den att den bara går och går utan att träffa på gränslinan och efter ett tag anser den att det inte är rimligt att gå så länge åt ett håll och fortfarande vara kvar inom arbetsområdet. Alltså stannar den och ger meddelande att den är utanför.

I mitt fall är det en rätt rejäl björk där rötterna tryckt upp gräsmattan så det blivit en backe närmast stammen, och det är rätt taskigt fäste just där.
Så lösningen får bli att dra ut en ö runt trädet.
 
erk skrev:
Nu tror jag att jag vet varför!
Hittade min mot ett träd precis och det var hjulspår under drivhjulen. Den har alltså gått mot trädet utan att krocksensorn reagerat och istället bara stått och slirat.
Då tror den att den bara går och går utan att träffa på gränslinan och efter ett tag anser den att det inte är rimligt att gå så länge åt ett håll och fortfarande vara kvar inom arbetsområdet. Alltså stannar den och ger meddelande att den är utanför.

I mitt fall är det en rätt rejäl björk där rötterna tryckt upp gräsmattan så det blivit en backe närmast stammen, och det är rätt taskigt fäste just där.
Så lösningen får bli att dra ut en ö runt trädet.
Bra detektivarbete ;) Jag var ut och kollade vid mitt träd, och såg hjulspår där med! I mitt fall är det ett mindre körsbärsträd. Idag har den funkat utan problem, så jag avvaktar och ser. Undrar om det kan bli så när batteriet börjar bli dåligt? Att sensorn inte fungerar alltså.
 
solvalla skrev:
Finns det någon servicemeny eller liknande på landroiden? Skulle vara intressant om man kunde se drifttid till exempel.
Tryckte av misstag på "1":an när den stod i laddaren. Då dök det upp en skärmvy med en massa olika info på. Kanske kan vara nåt?!

För egen del så fungerar det inte så bra med min Landroid. Min stora slänt är visst brantare än jag mätte att den var. Det finns bara ett par ställen där den kan komma upp till den resterande tomten vilket resulterar i att den "fastnar" nere på de nedre 50-70 kvm och lyckas inte klippa uppe alls :( Såvida jag inte ställer mig och motar så den inte åker nerför slänten. Får se om jag hittar en lösning...
 
  • Gilla
solvalla
  • Laddar…
Riggen skrev:
Tryckte av misstag på "1":an när den stod i laddaren. Då dök det upp en skärmvy med en massa olika info på. Kanske kan vara nåt?:(
Det var ju lite kul!
Jag fick upp det med 2:an, och den behöver inte stå i laddstationen, funkar lika bra när den är ute och klipper.
Har identifierat batterispänning, varvtal på klippmotor, varvtal och riktning på hjulmotorerna.
Får försöka klura ut vad resten är med senare.
 
  • Gilla
solvalla
  • Laddar…
Det mesta verkar fungera som det ska här, den har gått en vecka nu.
Skar ner den sista biten av slingan igår. Blev ca 27 cm från fasta hinder, med lite extra marginal i snäva kurvor.
När den skall runt hörn, behöver den lite mer plats, 30-32 cm på vissa ställen, annars klarar den 27 cm utan problem. Åker med flera cm marginal till allt efter slingan nu. Slingan blev totalt ca 200 meter. Den verkar köra på samma sätt på slingan oavsett om den ligger på gräset eller 3 cm under det.

Har inte sett någon tendens alls, att den skulle åka längre över slingan, när den kör mot den för att haka på.
Under klippning känns det som att det hade räckt med 10-15 cm marginal, det verkar vara just när den åker efter slingan för att hitta laddstationen som den är längs över.

Jag har en ganska brant lutning, sista halvmetern upp mot en liten"mur", som slingan ligger längs med, så att Lanne måste åka på lutningen för att följa slingan. Detta klarar den, men sen svänger hela tiden neråt, så att den måste göra små korrigeringar och styra uppåt hela tiden.

Var lite orolig, eftersom den inte alls klippte på ena sidan huset, de första 5-6 gångerna den var ute. Funderade ett tag på att flytta laddaren så att den åkte ut åt det hållet direkt efter laddning. Men sen helt plötsligt började den att klippa där, och nu är den där och kör 2-3 gånger under varje pass, konstigt.

Det man kunde önska sig är att de gjorde om mjukvaran så att den blev lite mer slumpmässig i rörelserna. Tycker den kör ut från laddaren i exakt samma vinkel varje gång, och även svänger i samma vinkel och åt samma håll, när den kör emot fasta hinder. Hade också önskat att man kunde ställa in hur långt över kabeln den kör under klippning, så att man kunde laborera med det värdet för att få mindre kantklippning.

Jag har ställt klocka i den medvetet fel - 2 timmar, annars klipper den från 07:00 i automatiska läget. Då är ju gräset pissvått av dagg, vilket inte är optimalt alls. Nu börjar den 09:00 vilket fungerar mycket bättre.

Annars är den mycket tystare än jag trodde att den skulle vara, håller den bara över tiden, så får den av mig utmärkelsen,"mycket privärd robotklippare".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.