M J skrev:
Här har vi en Wiper och Stiga som inte vill samsas: [länk]

Det intressantaste där är att det verkar vara Stigan som har problem, så i så fall är Wiper ny "herre-på-täppan"...



Wiper
Stiga
Bosch
.
.
.
Landroid
Vet vi med säkerhet att Landroid störs av samtliga andra fabrikat. Kanske är det så men de enda inlägg jag har sett har handlat om att HQ stör LD. Dessutom skriver Worx själva att LD stör LD vilket ju inte är så bra men i övrigt vet jag inte om Bosch, Stiga, Wiper m.fl. stör Landroiden, bara att alla antar det.
 
peternicklas
MBygga skrev:
Vet vi med säkerhet att Landroid störs av samtliga andra fabrikat. Kanske är det så men de enda inlägg jag har sett har handlat om att HQ stör LD. Dessutom skriver Worx själva att LD stör LD vilket ju inte är så bra men i övrigt vet jag inte om Bosch, Stiga, Wiper m.fl. stör Landroiden, bara att alla antar det.
Bosch stär ut Landroid, vet med säkerhet.
 
Indegon hade inga problem att kartera intill grannens Stiga-slinga iallafall.
 
M J skrev:
Jovisst är det troligt att det kan vara så, men syftet med tråden är väl att klargöra hackordningen, även om det är en "sten-sax-påse"-situation.
Orsaken till att någon är herre på täppan är väl intressant.
Om det är sändaren som beter sig vårdslöst är det ju 'vinnaren' som skall avrådas från.
Om lösningen blir att den som stör mest och beter sig sämst blir den man rekommenderar att folk skall välja så går tråden fel tycker jag. (ingen anklagelse till dig)

Om det däremot är mottagaren i klipparen som brister, så borde det belysas.
 
peternicklas
poolrobot_joel skrev:
Hej

Hoppas moderatorn tycker det är okej att vi lägger oss i här.
Vi försöker kolla på problemet som vi läst om men ännu inte fått klagomål om från kunder.
Vi har dock problem att återskapa det som skrivs om. För ett par dagar körde vi en Husqvarna Automower 220ac och en Landroid 2.0 bredvid varandra på samma tomt för att se vad vi fick för problem och sen hur vi eventuellt skulle kunna lösa dem.
Vi gick till slut så pass nära med kablarna som 20 cm, på en sträcka av ca 20 meter.

Vi skulle gärna vilja ha input från de som har problem eller vet om mer exakt vad som skapat problem. Då i form av vilka modeller (gärna ungefär inköpstid) och hur problemen uppstår. Längd på avgränsningstråden och längd på gränsen mot grannen kan också vara bra.

Vill ni kan ni maila direkt på info@poolrobot.se, annars kollar vi tråden också såklart.

Här kan ni se hur pass nära trådarna gick varandra och att klipparna vände på rätt ställen:
[länk]
(Ursäkta ljudet, filmat med fotokamera)


[media]

Mvh
Joel
Mycket intressant och är riktigt bra om det är så.
Kan ni prova med att gräva ner slingorna samt att prova efter regn. En likadan test med Bosch hade varit bra.
 
Det här är ju egentligen ett problem som kommer bli värre och värre om inte tillverkare tar tag i problemet. Det borde ju gå att lösa så enkelt att man krypterade radiosignalerna och parade ihop basstation/slinga med roboten. Läste senast idag att Robomow RS630, funkade fint intill HQ men inte när grannen också köpte en RS630 som då kommunicerar på samma frekvens. Så ska det ju inte behöva vara på sånna här produkter.
Folk bor ju trots allt grannar med bara häck eller staket mellan och det ska funka! Tillverkarna får ju skärpa sig!
 
Exakt det jag refererade till ovan. Man ska bo på landet! :D
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
poolrobot_joel skrev:
När det gäller Landroid så läste jag om ett tillfälle där grannar har kopplat samman avgränsningskabeln vid tomtgränsen så de endast har en kabel längst med, alltså skarvat ihop de båda vid ena änden för att sen splitta dem vid andra änden. Det funkade tydligen för dem.. (Alla knep är bra utom dom dåliga...)

Det skulle behövas en standard, och kanske en möjlighet att som användare kunna ställa om "kanal" ungefär som på wifi-routrar.

Till vi är där tänkte vi försöka hitta något vettigt sätt att skärma av på, det var det vi tänkte testa när vi satte upp klipparna tidigare i veckan. Tyvärr (kanske man inte ska säga) funkade allt problemfritt. Vi hade två rätt nya maskiner och funderar på om det är skillnad på förra årets (eller äldre) modeller. Bland annat därför söker vi information hos er användare för att försöka hitta gemensamma nämnare.
Kanske körde de då maskinerna växelvis tidsmässigt, vilket ju säkert fungerar bra.
Det ni provat är ju däremot intressant med tanke på alla problem med förra årets Landroid modell och att Worx själva anger ett minsta avstånd mellan LD och såväl annan LD som annat robotmärke på 3,5 m. Samtidigt skrivs det mycket om att de har en lösning på problemet främst från peternicklas, så frågan är om de redan "smugit" in denna lösning i de nyaste maskinerna :confused:.
 
Haken med störningar maskiner emellan ligger troligtvis i hur signalgeneratorn och sensorn är skapade. Om laddstationen skickar ut en bredbandig signal som överröstar grannklipparen är det givet att denna får problem. Om sensorn i sin tur inte är smalbandig nog kan den misstolka grannklipparens signal för sin egen, men det borde vara mindre sannolikt. Min känsla är att problemet ligger i sändardelen.

När det kommer till själva störandet finns två alternativ. Det ena är att slingan fungerar som en enorm antenn dvs fångar upp alla tänkbara signaler i dess närhet. Det andra är hur lämplig kabeln är att gräva ner med avseende till isolationsförmåga. Fukt tränger in oerhört snabbt och ger god avledning till jord. Nu är ju grejen att det inte _borde_ vara något problem, men jag är ganska övertygad att det har betydelse. Ska ni testa något mer bör det göras med 'ett par veckor gammalt' nedgrävd ledning. Vore kul att höra om de som får problem kanske rent av använt någon annan kabeltyp tex EK/FK skyddsjord (poppis har jag hört).
 
noisek79 skrev:
Haken med störningar maskiner emellan ligger troligtvis i hur signalgeneratorn och sensorn är skapade. Om laddstationen skickar ut en bredbandig signal som överröstar grannklipparen är det givet att denna får problem. Om sensorn i sin tur inte är smalbandig nog kan den misstolka grannklipparens signal för sin egen, men det borde vara mindre sannolikt. Min känsla är att problemet ligger i sändardelen.

När det kommer till själva störandet finns två alternativ. Det ena är att slingan fungerar som en enorm antenn dvs fångar upp alla tänkbara signaler i dess närhet. Det andra är hur lämplig kabeln är att gräva ner med avseende till isolationsförmåga. Fukt tränger in oerhört snabbt och ger god avledning till jord. Nu är ju grejen att det inte _borde_ vara något problem, men jag är ganska övertygad att det har betydelse. Ska ni testa något mer bör det göras med 'ett par veckor gammalt' nedgrävd ledning. Vore kul att höra om de som får problem kanske rent av använt någon annan kabeltyp tex EK/FK skyddsjord (poppis har jag hört).
Det är ju förstås viktigt att använda riktig och rekommenderad gränskabel som både är förtennt, och har fukttätt och UV-beständigt hölje. Sådan kabel klarar sig länge utan att påverkas av fuktig jord mm. men, som du skriver, har man använt enklare kabel kan man ju snabbt få bekymmer.
 
peternicklas
poolrobot_joel skrev:
Men är det inte så att de som skrivit om problemen upplevt att de kommer direkt när grannen skaffat sin klippare.. det verkar inte vara ett problem som smugit sig på någon, utan de som har problem verkar fått det direkt.

MBygga: Vi har också funderat på om lösningen "smugits" i nya modellerna utan att det sagts något.

De flesta av de som tillverkar gräsklipparrobotar samarbetar nu på att ta fram en standard där de inte ska behöva störa varandra.

Vår uppfattning är att Bosch är en av de som stör mest, vilket också verkar bekräftas här på forumet då det skrivits om det tidigare: [länk]

Det som står där om Landroid och att den skulle störa ut sig själv verkar inte vara fallet med årets modell. Är det någon som upplevt det vill vi gärna få kontakt med den personen, hör isåfall gärna av dig till info@poolrobot.se

Vi kan ändå testa med tidigare nedgrävd kabel som fått ligga ett tag. Ska "förbereda" ett framtida test och gräva ner 2 slingor med någon halvmeter/meters avstånd. Enda jobbiga är att då kan vi inte justera avståndet under testet. :)

Mvh
Joel
Läs detta inlägg.
http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/215039-gardena-vs-bosch-vs-worx-4.html#post1758138
 
poolrobot_joel skrev:
Men är det inte så att de som skrivit om problemen upplevt att de kommer direkt när grannen skaffat sin klippare.. det verkar inte vara ett problem som smugit sig på någon, utan de som har problem verkar fått det direkt.

MBygga: Vi har också funderat på om lösningen "smugits" i nya modellerna utan att det sagts något.

De flesta av de som tillverkar gräsklipparrobotar samarbetar nu på att ta fram en standard där de inte ska behöva störa varandra.

Vår uppfattning är att Bosch är en av de som stör mest, vilket också verkar bekräftas här på forumet då det skrivits om det tidigare: [länk]

Det som står där om Landroid och att den skulle störa ut sig själv verkar inte vara fallet med årets modell. Är det någon som upplevt det vill vi gärna få kontakt med den personen, hör isåfall gärna av dig till info@poolrobot.se

Vi kan ändå testa med tidigare nedgrävd kabel som fått ligga ett tag. Ska "förbereda" ett framtida test och gräva ner 2 slingor med någon halvmeter/meters avstånd. Enda jobbiga är att då kan vi inte justera avståndet under testet. :)

Mvh
Joel
En intressant sak är att i installationsanvisningen för Landroid M står det bara att det skall vara minst 3 meters mellanrum till annan Landroid, inget om andra robotmärken. Hade därför varit intressant om ni kunde prova två LD bredvid varandra. Det kan ju faktiskt vara så att de nya LD'na klarar att ha HQ och kanske andra märken också nära sig men inte sig själva pga att alla LD kör med samma slingsignal vad jag har hört och läst.
 
peternicklas
MBygga skrev:
En intressant sak är att i installationsanvisningen för Landroid M står det bara att det skall vara minst 3 meters mellanrum till annan Landroid, inget om andra robotmärken. Hade därför varit intressant om ni kunde prova två LD bredvid varandra. Det kan ju faktiskt vara så att de nya LD'na klarar att ha HQ och kanske andra märken också nära sig men inte sig själva pga att alla LD kör med samma slingsignal vad jag har hört och läst.
Just denna info har jag begärt från Worx.
 
  • Gilla
MBygga
  • Laddar…
poolrobot_joel skrev:
Ah, tack. Synd att man inte hann se den filmen innan den försvann.
Vi körde bara maskinerna några timmar i vårt test och upplevde inga rymningar på vare sig HQ eller Landroiden. Vi la hörnen enligt instruktionerna med 2st 45-graders vinkel, men struntade som ni såg totalt i avstånden..

Landroiden känner hela tiden av att den är inom sitt område, men kan bli förvirrad om den vid något ställe har med än 18 meter till närmsta tråd. Står i bruksanvisningen att den inte ska vara längre bort än så, (Landriod 2.0 alltså) vilket i praktiken betyder att man inte får ha längre mellan tråden än 36 meter.

(Sida 33 i installationsmanualen)
[länk]

Mvh
Joel
Intressant, jag hade lite andra siffror i huvudet och ser nu när jag jämför installationsanvisningarna för LD L med LD M att minsta avstånd mellan två LD L skall vara 3 meter men mellan två LD M skall det vara 3,5 m. LD L klarar också upp till 25 m till gränslinan medan LD M bara klarar upp till 18 m som du skriver. Lite olika egenskaper alltså mellan de båda som kan vara bra att veta om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.