Har börjat röja i trädgården vid mitt nya hus och hittade detta. ImageUploadedByByggahus.se1370347317.960925.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är fullt med jord. Då jag grävt inuti har jag upptäckt att gjutningen fortsätter minst 60 cm under marknivån. Och bakkant är i högre nivå än framkant. Huset är från 1934. Är det ett gammalt utedass, eller kompost?

matkällare?

Varmbänk skulle jag gissa på. Du fyller med hästskit och halm, trampar ihop riktigt kompakt, vattnar, lägger på lite vanlig jord, täcker med fönster och väntar ett tag. Din blandning kommer då börja "brinna" (förmultna) och i värmen som uppstår kan man så grönskar och få skörd medan det fortfarande är snö ute.

Det kan ju givetvis vara en helt felaktig gissning också. ;)

Kan också vara en gammal kompost.

Kompost! Har en likadan i min trädgård och huset har varit i familjens ägo sedan det byggdes på mitten av 20-talet. Och det har alltid varit en kompost :)

Har många gånger funderat på att bila bort eländet men infallen har kommit av sig som tur är. Har gjort nyttigare saker på huset i stället.

En kompost alltså. Då är frågan om det är värt att behålla och använda den? Isåfall behövs den grävas ur och förses med nya täckplåtar...

Min farfar var en mycket trädgårdsintresserad person och sysslade mycket med den. Men vad jag vet fick han aldrig komposten att fungera riktigt.
Jag har provat för många år sedan men allt blev bara en rutten sörja som luktade fan. Nu är jag ingen stor entusiast av just kompostering så det kan ha bidragit men det verkar inte som en stor hit. Jag ska ta bort min när tid ges.

Om det inte finns någon dränering kan det inte vara en kompost. Däremot tror jag starkt på att det är tänkt för varmbänk. Har du en förberedd varmbänk kan jag bara vara avundsjuk på dig. Nyttja den nästa vår och njut av färska primörer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.