seniorkonsult skrev:
Naturligtvis får man bygga själv och jag håller med dig om att när man gör det själv är man noggrannare än många entreprenörer med tidspress. Håller med dig om plattan. Jag menar att många håller på själva utan att veta vad de gör. Det finns otaliga exempel på dettamed t ex säkerhet, isolering, fukt mm . Sen ska ju fackman skriva intyg för t ex el, förlägging, isolationsmäting, ovk, taksäkerhet, sotare, brandskydd mm. Visa av dessa saker finns i kontrollplanen och då ser ju KA till att de kommer fram.
Det är bara två intyg som krävs och det är från sotare (som även tittar på taksäkerhet) och elektrikerns intyg.
 
Micke64 skrev:
Intressant! Bygger du nu? behövde du arhumentera för KA? Finns det inte regler för behörighet för att vara KA?
Idag är det nog mycket svårt (omöjligt?) att bli godkänd som sin egen KA på ett helt nybygge, inte heller snickare eller andra fackmän utan certifiering borde bli godkända. Det står i nya PBL att det krävs en certifierad KA, under en övergångsperiod kunde kommunerna ge dispens men idag tror jag inte att många kommuner godkänner nåt annat än en certifierad kontrollansvarig.
 
Micke64 skrev:
Intressant! Bygger du nu? behövde du arhumentera för KA? Finns det inte regler för behörighet för att vara KA?
Jag bygger med gamla PBL. Jag fick argumentera men hade svar på frågorna om PBL + att jag hade gjort en konstruktionsritning som dom tyckte var bra. Var även ansvarig för mitt förra husbygge 1992 vilket kanske bidrog. Samt att jag jobbat som byggare större delen av tiden sen 1988.
 
M
larsbj skrev:
... Samt att jag jobbat som byggare större delen av tiden sen 1988.
Förmodligen förklaringen då. En lekman lär ju inte klara samma konststycke. ;)
 
larsbj skrev:
Det är bara två intyg som krävs och det är från sotare (som även tittar på taksäkerhet) och elektrikerns intyg.
Jag har däremot aldrig behövt lämna något intyg från någon elektriker. Däremot så kopplar kraftnätsföretaget inte in dig om det inte är en elektriker som gör beställningen.
 
andersmc; intyg behöver inte redovisas men däremot skall egenkontrollen omfatta t ex att installatören gjort isolationsmätning och intyga resten som krävs enl elsäkerhetsverkets krav på särskild blankett för att få ansluningen godkänd.
 
Redigerat:
Funktionskontroll krävs innan ventilationssystem tas i bruk första gången enl PBL. 16:11, 8:25-4§3-6. Hur skulle det annars se ut om t ex bad, tvätt, toa och sovr saknar ventilation? Så har det alltid varit såvitt jag vet. Gäller ändrade byggnader likväl som nybyggnad.
Betr KA så måste ni ha fått sökt bygglov före 2maj, dvs enl gamla PBL för idag är det omöjligt för en ej certifierad att få vara kontrollansvarig.
 
Seniorkonsult verkar ha målat in sig i hörnet lite..

Däremot kan jag intyga att det går att komma ner på 5000kr/m men det är kanske 1 på 1000 som fixar det.
Tid, kontakter, bra familj, en sjuhelvetes envishet och framförallt måste man tycka det är jäkligt kul att bygga hus.
Finns ingen som orkar pressa fram ett hus om man inte har lust. Och framför allt inte ett som kostar 5000kr/m.

/Per
 
  • Gilla
Smile.75
  • Laddar…
perlkpg; Intyga, hur då? Det här handlar öm ett hus, inte ett kallförråd. Om man vet vad material kostar så ser det helt omöjligt ut och alla andra saker, hjälpmedel etc är väl inte gratis. Men, klart om du har en byggfirma, mycket kompetens, många kontakter som jobbar gratis, egen skog och såg samt egna gratis transporter så kommer du ner i kostnader. Så, det handlar inte bara om lust.:|
 
Äh nu får du ge dig seniorkonsult!
Det är ju inte bara jag som lyckats, Enk Projektet och Mikael_L är två andra exempel och det finns säkerligen fler här på forumet som också lyckats komma ner mot/under 5000kr/m2

Jag kan ju bara tala för mig själv men jag har inte byggfirma, inte många kontakter som jobbar gratis, inte egen skog/såg eller gratis transporter.

För övrigt håller jag med perlkpg om att det är ett måste att känna en stor glädje och motivation, i alla fall i början, annars kommer det aldrig funka.
 
  • Gilla
Smile.75 och 1 till
  • Laddar…
seniorkonsult skrev:
perlkpg; Intyga, hur då? Det här handlar öm ett hus, inte ett kallförråd. Om man vet vad material kostar så ser det helt omöjligt ut och alla andra saker, hjälpmedel etc är väl inte gratis. Men, klart om du har en byggfirma, mycket kompetens, många kontakter som jobbar gratis, egen skog och såg samt egna gratis transporter så kommer du ner i kostnader. Så, det handlar inte bara om lust.:|
Det verkar nog mer som om du inte har riktigt koll på världen utanför din egen....eller så är du avundsjuk....
Jag har iaf ingen byggfirma, skog eller såg...inte heller gratis transporter....inget matrl har varit gratis!
 
  • Gilla
Smile.75
  • Laddar…
Nja, det handlar inte om avundsjuka (hur man kan få det till det?) utan om att vara seriös. Jag har koll på världen utanför. Ett par exempel
Ni räknar då på arbetskostnad med 0 kr tim?
Arbetskostnad + omkostnader är ju en stor del av produktionskostnad sen vill ju en entreprenör även tjäna några procent.
Exempel utan moms!
170 träregelvägg
Material 420:- /m2
Arbete: 315 :-/m2
Omkostnader 793:-/m2
Ställning 200:-/m2
Men visst, så var det ju. Ni hade det mesta gratis.
 
Redigerat:
Vad snackar du om? Vi snackar bygga själv med lösvirke. Inget gratis förutom arbetskraften.

Börja nu inte googla igen och klistra in en massa dravel.
 
  • Gilla
Smile.75 och 1 till
  • Laddar…
seniorkonsult skrev:
Nja, det handlar inte om avundsjuka (hur man kan få det till det?) utan om att vara seriös. Jag har koll på världen utanför. Ett par exempel
Ni räknar då på arbetskostnad med 0 kr tim?
Arbetskostnad + omkostnader är ju en stor del av produktionskostnad sen vill ju en entreprenör även tjäna några procent.
Exempel utan moms!
170 träregelvägg
Material 420:- /m2
Arbete: 315 :-/m2
Omkostnader 793:-/m2
Ställning 200:-/m2
Men visst, så var det ju. Ni hade det mesta gratis.
Tråden handlar ju om kostnad för att bygga hus själv, hur kan du då 56 inlägg senare börja svamla om arbetskostnad och att entreprenörer vill tjäna pengar, har du inte alls fattat vad denna diskussion handlar om??

Jag har givetvis räknat med att min (och frugans) egna tid är gratis när jag summerat min byggkostnad, men ALLA andra kostnader (MED MOMS) finns med.
 
  • Gilla
Sylvestris och 1 till
  • Laddar…
Jag har visst förstått det. Detta är en jämförelse och vissa kostnader kommer du ju inte undan. Så jag gratulerar alla duktiga prispressare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.