seniorkonsult skrev:
Det finns otaliga exempel på dettamed t ex säkerhet, isolering, fukt mm . Sen ska ju fackman skriva intyg för t ex el, förlägging, isolationsmäting, ovk, taksäkerhet, sotare, brandskydd mm. Visa av dessa saker finns i kontrollplanen och då ser ju KA till att de kommer fram.
Absolut, och alla dessa intyg/cert. ska ju fram även i ett egenbygge, vi får ju ingen gräddfil bara för att vi bygger i egen regi. Men det är inte speciellt dyrt att få dessa saker besiktade av fackmän som sedan skriver ut intygen. Ofta får man höra att saker och ting ser extra prydliga ut och kanske även snudd på överarbetade. Det är väl som du själv skrev, man tenderar att vara extra noga som "lekman" och tidsaspekten är inte heller så viktig när man jobbar åt sig själv.
 
Det finns inga formella krav på några intyg från fackmän. För mitt bygge krävdes intyg från sakkunnig endast för lägeskontroll, resten var egenkontroll eller kontroll av KA (vilket i mitt fall är jag själv).
 
Enk Projektet skrev:
Vad mer än el måste enl lag en yrkesman göra?
Utsättning.
Besikta eldstad.
Justera in ventilationen.
Koppla in värmepumpen (gaskopplingen).
 
injonil; märkligt att kommunen godtagit dig själv som KA även om det är enl gamla PBL. I undantagsfall kunde de godta ett enkelt garage. Å andra isdan är det ju praktiskt att kontrollera sig själv.
 
andersmc skrev:
Utsättning.
Besikta eldstad.
Justera in ventilationen.
Koppla in värmepumpen (gaskopplingen).
Okej...kostar max 10000:-....dvs inga problem att bygga det mesta själv....
 
M
Måste ventilation byggas/godkännas av certifierad fackman? Var hittar jag information om det?
 
Alla byggnader skall enligt svensk lag besiktigas för OVK. Kontrollen utförs av en certifierad funktionskontrollant och återkommer med jämna intervaller, undantaget en- och tvåfamiljshus, där det endast krävs en förstagångsbesiktning.
 
Micke64 skrev:
Måste ventilation byggas/godkännas av certifierad fackman? Var hittar jag information om det?
När du lämnar in kontrollplanen till kommunen för att få ditt färdigbevis måste du bifoga ett protokoll på kontrollen av ventilationssystemet.

Var informationen finns rent praktiskt vet jag inte; jag fick den direkt av kommunens handläggare.

Men det är inte "bygga" eller ens konstruera som måste göras av fackman, det får du göra själv. Det gäller bara injusteringen.
 
M
andersmc skrev:
När du lämnar in kontrollplanen till kommunen för att få ditt färdigbevis måste du bifoga ett protokoll på kontrollen av ventilationssystemet.

Var informationen finns rent praktiskt vet jag inte; jag fick den direkt av kommunens handläggare.

Men det är inte "bygga" eller ens konstruera som måste göras av fackman, det får du göra själv. Det gäller bara injusteringen.
OK, tack för informationen. Jag ska försöka efterforska lite :) El är ju självklart, likaså brandskyddskontrol om vi har en eldstad/panna. Ventilationen kanske måste besiktigas och godkännas så att flödet uppyller minimum-kraven.
 
Min situation är nog inte relevant i detta fall eftersom jag byggde ut ett gammalt hus med befintlig självdragsventilation. Då krävs inte OVK. Jag ska lämna in en ventilationsritning innan slutbevis.
 
Även om du byggde ut så gäller kontrollkraven. Se PBL 8:, 8:5 dvs nybyggnadskraven gäller. funktionskonroll åste göras. Det måste t ex tillses att frisk luft tillförs och skämd luft, föroreninf´gar avlägsnas.
 
Där står inget om att en OVK måste göras. Jag ska göra egenkontroll av ventilationen och skicka in ritningar.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
seniorkonsult skrev:
injonil; märkligt att kommunen godtagit dig själv som KA även om det är enl gamla PBL. I undantagsfall kunde de godta ett enkelt garage. Å andra isdan är det ju praktiskt att kontrollera sig själv.
Jag är också KA för mitt eget bygge det var inga problem att bli.
 
andersmc skrev:
Utsättning.
Besikta eldstad.
Justera in ventilationen.
Koppla in värmepumpen (gaskopplingen).
I vårt fall är det endast besiktning av eldstad som behövs.
Man får göra utsättningen själv utanför stadsplanerat.
 
M
larsbj skrev:
Jag är också KA för mitt eget bygge det var inga problem att bli.
Intressant! Bygger du nu? behövde du arhumentera för KA? Finns det inte regler för behörighet för att vara KA?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.