Micke64 skrev:
Det är ju inte alla som har ett garage på 100kvm, hur mycket gick själva huset på, om jag får fråga?

Du har gjort nästan precis som jag tänkte göra - dock kanske det blir att köpa en gammal grävare istället för att hyra, då jag inte känner någon med lämplig grävare.
5200kr x 330m2 blir ca 1,7 milj.
Jag har inga siffror på hur stor del som är verkstad och bostadshus, jag räknar allt som en enda byggnad.
100m2 verkstad bidrar ju såklart till att dra ner kostnaden /m2 i det totala bygget.
 
Enkelt hus med standard lösningar = lätta att bygga för under 10 000:-/kvm
Specialhus med komplicerade lösningar = nja...kanske möjligt.....

Mitt eget hus utan garage har kostat 5500:-/kvm
 
Jag hoppas det. Ca 180kvm 1 3/4 plan
i New England stil.
Arkitekten är ganska dyr så där tjänade ni in en slant. Vår skulle ha 55000:- :(
 
Jag ser vad ni skriver men tvivlar att kalkylerna/uppföljningen är riktig. Bara materialen bör ligga i den storleksordningen om inte mer. Sedan har vi ju vitvaror, elinstallation, våtrum, vvs, ventilation, måleri, etc. Det finns väl knappast en egnahemsbyggare som klarar alla kompetenser själv även om, man kan göra mycket själv.
 
seniorkonsult skrev:
Jag ser vad ni skriver men tvivlar att kalkylerna/uppföljningen är riktig. Bara materialen bör ligga i den storleksordningen om inte mer. Sedan har vi ju vitvaror, elinstallation, våtrum, vvs, ventilation, måleri, etc. Det finns väl knappast en egnahemsbyggare som klarar alla kompetenser själv även om, man kan göra mycket själv.
Vad är det som är fel?
 
Bagarn1; Frågan är om man i slutändan kan anse arkitektkostnaden som tjänade pengar. Kanske i plånboken men funktion, planlösning och drift påverkas också. Ibland är det så att "alla kan rita" likväl som "alla kan bygga" bara men har en penna alt hammare, såg och spik. Man skall inte misstro kompetens.
 
Enk Projektet; jag säger inte att det är fel men jag misstror kostnaden.
 
seniorkonsult skrev:
Enk Projektet; jag säger inte att det är fel men jag misstror kostnaden.
Okej....då finns det 2 alt...antingen har jag inte köpt matrl dvs ? eller så har banken givit mej mer pengar än vad lånet är på?
...eller så har du sämre priser/prisuppfattningen än mig?
 
  • Gilla
larsbj och 1 till
  • Laddar…
Jag kan bedyra att kostnaderna i vårt fall är ärliga och riktiga, det är ganska enkel matematik om man har en klump pengar på ett konto och sen när bygget är klart så ser man vad som finns kvar.
Dessutom har jag hela tiden dokumenterat alla kostnader mycket noga.

Och jo, det finns egenbyggare som klarar alla moment i ett husbygge själv, även om jag inte är en av dem, jag tog ju in hjälp för att utföra gjutningen eftersom jag inser mina begränsningar där.
 
seniorkonsult skrev:
Bagarn1; Frågan är om man i slutändan kan anse arkitektkostnaden som tjänade pengar. Kanske i plånboken men funktion, planlösning och drift påverkas också. Ibland är det så att "alla kan rita" likväl som "alla kan bygga" bara men har en penna alt hammare, såg och spik. Man skall inte misstro kompetens.
Jag kanske skall förtydliga att min fru är både utbildad och verksam som just arkitekt.
 
Gör man allt själv kan materialkostnaden på ett färdigt bygge mycket väl ligga på ungefär 25% av det pris som man kan få på en totalentreprenad. Har man inte byggt själv så förstår man kanske inte detta.

Byggnadsnämnden hade mycket svårt att förstå att min utbyggnad på 30kvm i tre plan (1,5-plan med källare) skulle kosta under 400' vilket var gränsen för att slippa byggfelsförsäkring. Jag gav dom en fullständig materialspec som slutade på 250' och min gissning är också att om jag skulle lejt bort allt hade det hamnat på runt en miljon.
 
Jag har byggt tre hus själv och har sysslat med byggen hela dagarna i ett antal år. Det är ju duktigt av dig måste jag hålla med om. Att du dessutom har certifieringar el motsv för allt som krävs på installations- och våtrumssidan är också mycket bra. Inkl de kontroller som erfordras och där är ju gjutningen det minsta, där är bara slitjobb.
 
Man får faktiskt än idag bygga sina egna badrum och dra sin egen vvs och ventilation, så länge man utför det fackmannamässigt så går det bra även att försäkra när det är klart, även fast man saknar certifikat . Jag är väl medveten om att motsatsen ofta framförs som fakta av diverse "förståsigpåare".

Vi är många här på BH som byggt egna hus väldigt billigt utan att för den saken skull fått sämre kvalitet eller lägre standard. För att inte tala om vilken erfarenhet och tillfredställelse det ger att gå igenom ett bygge.

För övrigt håller jag inte med om att gjutningen är ett moment som skulle vara enkelt eller mindre viktigt, som jag ser det är det ett av de moment i ett helt bygge som kräver absolut mest yrkesskicklighet för att få ett perfekt resultat. En perfekt platta sparar dessutom mycket tid och pengar i det senare bygget.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sylvestris och 7 till
  • Laddar…
Naturligtvis får man bygga själv och jag håller med dig om att när man gör det själv är man noggrannare än många entreprenörer med tidspress. Håller med dig om plattan. Jag menar att många håller på själva utan att veta vad de gör. Det finns otaliga exempel på dettamed t ex säkerhet, isolering, fukt mm . Sen ska ju fackman skriva intyg för t ex el, förlägging, isolationsmäting, ovk, taksäkerhet, sotare, brandskydd mm. Visa av dessa saker finns i kontrollplanen och då ser ju KA till att de kommer fram.
 
seniorkonsult skrev:
Jag har byggt tre hus själv och har sysslat med byggen hela dagarna i ett antal år. Det är ju duktigt av dig måste jag hålla med om. Att du dessutom har certifieringar el motsv för allt som krävs på installations- och våtrumssidan är också mycket bra. Inkl de kontroller som erfordras och där är ju gjutningen det minsta, där är bara slitjobb.
Vad mer än el måste enl lag en yrkesman göra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.