Tomt o anslutningsavgifter ca 540000
 
D09
Min byggkostnad landade på strax över miljonen. ( ca 1,2 )

Byggyta 78m2, källare, botten + loft
Elektriker, vent och VVS ( pannrum ) inlejt. Samt hjälp vid stommresning.

Ingår ca 15000 mursten, övrigt markarbete ca 100 000kr

I detta ingår enskilt avlopp ca 35000kr
Ej brunn och inkommande el

Ej medräknat bensinpengar för hämta matrrial, köra till tipp, elkostnader, ränteutgifter och massa andra dolda kostnader
 
pbengtsson skrev:
Jag förstår inte varför branschen ex via seniorkonsult hela tiden skall hävda att bygga är dyrt och vi andra som synar korten har fel, det verkar som att de vill att vi skall tycka att 15.000/m2 är billigt.

.
Många läser dåligt vad jag skrivit om och har fel kommentarer bara för att visa att de byggt billigt vilket är duktigt och bra. Jag hävdar fortfarande att det är dyrt att bygga Sverige.
Fråga på en totalentreprenad på källarlöst 120 m2 + garage så får du minsann se på anbuden om du fortfarande tycker att det inte är dyrt att bygga i Sverige. Jag talar nu än igen inte om att bygga själv för det är många som vill ha eget hus men inte klarar av att bygga och administrera.
Jämför kostnadern för Byggahus undersökning av villor, t ex det senaste Eksjöhuset och observera att dessa är massproducerade.
 
Jag har lite svårt att få grepp på vad du menar seniorkonsult. När jag läser dina inlägg så får jag känslan att du inte tror på oss som byggt själva och tråden handlar om just det och inte nyckelfärdiga hus utan en timme i egen insats.
 
Det är ju det jag säger. Ni är duktiga som fixat och donat själva och fått ner priserna radikalt men än en gång. Jag har nu sist inte alls talat om detta utan motsäger de som säger att det inte är dyrt att bygga i Sverige. Det är liksom inte svaret på frågan om att tro eller inte.
 
seniorkonsult skrev:
Många läser dåligt vad jag skrivit om och har fel kommentarer bara för att visa att de byggt billigt vilket är duktigt och bra. Jag hävdar fortfarande att det är dyrt att bygga Sverige.
Det ÄR dyrt att bygga i Sverige. Det är bra att vi är överens om det i alla fall. Även om man gör det mesta arbetet själv så blir det dyrt, eftersom byggmaterialet är dyrt i Sverige. Sen kan man fundera på varför det är så. Varför är trä dyrt i Sverige, till exempel? Det, om något, borde det vara överskott på.
 
Många som ska leva på ett nedsågat träd innan virket hamnar på ett bygge. Detsamma med allt annat material. Jag förstår att det är dyrt att bygga. Vi lever med ett svårt skiftande klimat. Huset ska fungera i både minus och plus 30 grader. Men framför allt är det dyrt att vara 'bekväm' och bara beställa ett färdigt hus. Bekvämligheten kostar och det är väl just det som egnahembyggare visar här. Jag hade till exempel kunnat gå på golfbanan igår och softat men istället åkte jag tidigt till bauhaus med sambo och släpkärra och fyndade 25 säckar fix till vårt golvklinker. Sedan hem och monterade fönsterpartier till 20.00 på kvällen. Hade jag varit på golfbanan och lejt bort fönsterjobbet och låtit en klinkerfirma debitera 25 säckar fix hade det blivit helt andra priser. Där har du kostnaden varför det är dyrt. Tid och engagemang är dyrt i sverige.
 
hangun skrev:
Många som ska leva på ett nedsågat träd innan virket hamnar på ett bygge. Detsamma med allt annat material. Jag förstår att det är dyrt att bygga. Vi lever med ett svårt skiftande klimat. Huset ska fungera i både minus och plus 30 grader. Men framför allt är det dyrt att vara 'bekväm' och bara beställa ett färdigt hus. Bekvämligheten kostar och det är väl just det som egnahembyggare visar här. Jag hade till exempel kunnat gå på golfbanan igår och softat men istället åkte jag tidigt till bauhaus med sambo och släpkärra och fyndade 25 säckar fix till vårt golvklinker. Sedan hem och monterade fönsterpartier till 20.00 på kvällen. Hade jag varit på golfbanan och lejt bort fönsterjobbet och låtit en klinkerfirma debitera 25 säckar fix hade det blivit helt andra priser. Där har du kostnaden varför det är dyrt. Tid och engagemang är dyrt i sverige.
Det är kanske fler som ska leva på varje träd i Sverige än i andra länder, vad vet jag.

Men materialet är dyrt i Sverige, och arbetskraften. Så naturligtvis blir det ännu dyrare om man kombinerar de båda. Dessutom är omkostnaderna onödigt höga i Sverige. Man är mindre effektiv, helt enkelt.

Det finns en tråd om priserna på amerikanska hus. De kostade, om jag minns rätt, ungefär en tredjedel av de svenska. Så även om du gör precis allt själv så betalar du ändå betydligt mer än för ett nyckelfärdigt hus i USA. Men de flesta som svarade i tråden bortförklarade det hela (enbart av känslomässiga skäl som jag tolkade det, det var ingen som anmälde någon verklig erfarenhet av amerikans byggteknik) med att amerikanska hus var förskräckligt dåligt byggda.

Klimatargumentet var också populärt. Många ansåg att vi lever i ett extremt hårt klimat i Sverige. Jag är rätt tveksam till det. Vi bor ju trots allt på en halvö omgiven av hav. Ett rent inlandsklimat har större temperatursvängningar. Och vi slipper också termiter, tornados och monsunregn. Och även om vi behöver lägga på 10cm mer isolering än vad man gör i Sydtyskland, så motiverar inte det att ett vägguttag ska vara 50% dyrare i Sverige.
 
Eftersom det just nu byggs väldigt få hus så har du nog helt rätt i att det är för dyrt att bygga. Där jag bygger är det ingen som köpt nyckelfärdigt utan alla gör en massa jobb själva. Men husen är exklusiva och alla är byggkunniga. Just byggkunskapen har blivit guld värd när det är som du säger, dyrt att bygga. Utbilda dig till snickare innan du går vidare till ett annat yrke kanske är ett gott råd. Jag jobbar med annat idag men i början av karriären jobbade jag som snickare. Eftersom jag gjort allt själv på huset har jag en vinst på ett par miljoner, på detta hus. Det kanske blir fler...

Sedan ett par exempel på materialköp jag gjort. Klinkergolvet 60x60 plattor kostar 500 per kvm. Men i polen kostar det 250 kr. MEN jag förhandlade mellan två svenska butiker och hamnade på 300 hemkört till bygget. Det finns marginaler på materialet. Mina sp fönster kostar i katalogen ca 470000 inkl alla tillägg och ändringar. Efter förhandling mellan två återförsäljare blev det 230000. Återigen är du passiv blir det dyrt.
 
TS har väl inte ifrågasatt matrl kostnaden i Sverige.....Vi som har lagt upp våra ca priser här tror jag är ganska överens om var det finns pengar att spara in på.....att det sedan finns andra som inte delar vår uppfattning får stå för dom....
 
Jag bygger eget lösvirkeshus i 1 å 3/4 plan, 110kvadrat per plan och är just nu uppe i en kostnad på 800 000 kr med grundarbete och platta och alla bygglovskostnader (Värmepump å avlopp har jag sen innan)

Är färdiggipsad så nu ska det spacklas å slipas innan ytskicktenska in men jag har verkligen gjort allt själv förutom lejt en snickare för 150 000kr under själva stomresningen. Köpte stående skog, sågat virket, lämnat det bästa till en fönstertillverkare osv osv.. räknar med ca 300-500k i ytskikt/kök/badrum innan jag är klar beroende på vad som väljs

sedan tillkommer kanske 50 000 innan tomten ser duglig ut
Arkitekten räknade med att jag var tvungen å lägga 3000-3500 timmar själv för att få ihop detta hus så det är jäävligt mkt fritid som går åt! hållt på i 2½ år nu å tar nog 1 år till innan jag kan komma in
 
  • Gilla
larsbj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.