seniorkonsult skrev:
andersmc; siffrorna kommer från sektionsfakta ett år gammal utan moms. Och som jag skrev tidigare som jämförelse vad det kostar som entreprenad.
Det där svaret skapade fler frågor än svar. Om vi ska ha nåt intresse av siffrorna måste vi veta vad de innebär, annars är det bara siffror, vilka som helst. Ett år gammal och utan moms, det är bra. Men vad är "sektionsfakta"? Var kommer siffrorna ifrån? Vad innefattas i "170 träregelvägg"? Etc.
 
andersmc; Ja, det borde kanske klargjorts men det var bara ett exempel. Väggen är en vanlig isolerad yttervägg med lockpanel, 28 läkt, vindskydd, 45+170+45 min ull med reglar, folie samt 13 gips. De flest byggkalkylatorer utom de största drakarna använder sektionsfakta för sina kalkyler. Detta kalkylproggram (resp bok) används också vid kalkylering av ändringar/tillägg. Är man inte van att kalkylera så måste den användas med sunt förnuft beroende på byggets storlek och övriga förutsättningar. Att lägga på ett par% och moms är väl knappast ett problem? :rolleyes:
 
Om man läser denna tråd lite mer noggrant så framkommer det ganska tidigt att det handlar om att bygga ett lösvirkeshus och där man gör så mycket jobb som möjligt själv....dvs det är inte så intressant hur en kalkylator på ett stort byggföretag räknar.....
I min värld så betyder att bygga huset själv att just bygga huset själv...dvs spika ihop löst byggmatrl till ett färdigt hus och inte att köpa ett hus som någon annan bygger enl katalog eller egen arkitekt.......
 
M
Av 1718kr i exemplet var 420kr materiel. Det är ju den kostnaden vi dom självbyggare har.
 
Denna speciella följdfråga gällde jämförande kalkyl och hur den var uppbyggd. Det är väl i högsta grad intressant och se vad man kan spara? Men det är klart att omman är helt ointresserad av att ta till sig sådan info så kan man ju låta bli att läsa, eller hur. Det gäller ju en hel del annat också här på Forumet.
 
seniorkonsult skrev:
Denna speciella följdfråga gällde jämförande kalkyl och hur den var uppbyggd. Det är väl i högsta grad intressant och se vad man kan spara? Men det är klart att omman är helt ointresserad av att ta till sig sådan info så kan man ju låta bli att läsa, eller hur. Det gäller ju en hel del annat också här på Forumet.
Enligt dig så stämmer ju inte flera av våra kostnader så hur ska man då tolka informationen?
 
Det är ju svårt att jämföra med någon som har släktingar som arbetar, egen skog, och har 4-60 % på materialinköp. Det blir ju i högsta grad orättvis jämförelse mot "verkligheten" dvs om du måste köpa materialet utan specialpriser. Hur många av egnahemsbyggarna är så lyckligt lottade att de har denna möjlighet?
 
seniorkonsult skrev:
...Det blir ju i högsta grad orättvis jämförelse mot "verkligheten" dvs om du måste köpa materialet utan specialpriser. Hur många av egnahemsbyggarna är så lyckligt lottade att de har denna möjlighet?
Vi är nog rätt många som på olika sätt kan komma under listpriserna.

Somliga handlar utomlands, andra har "känningar" i branschen, åter andra kommer över billigt material på Blocket eller hos lokala brädgårdar.

Och vi är också en del av verkligheten.
Det är kanske så att det är vi som är verkligheten.
De som inte kan "fixa" bra priser här och där är nog snarare de som köper nyckelfärdigt till listpris.
 
För att gå tillbaks till ursprungsfrågan så tror jag en riktigt viktig nyckelfaktor är tid, och då menar jag kalendertid. Har man mycket tid går det att pressa priserna rejält. Passa på när det är rea och även ha möjlighet att köpa vissa delar utomlands vilket kräver mycket research och förberedelser (byggmaterial i Polen är t.ex. rejält mycket lägre)
 
Min erfarenhet är att en privatperson som ska bygga ett helt hus kan få minst lika bra rabatter som ett byggföretag hos din lokala byggvaruhandlare.
Gå in och presentera dig och förklara läget, ta med listor på allt material som du kommer att behöva.
Om man har tid och orkar jämföra så brukar det löna sig att sätta ett målpris när man ber om offert, detta målpris ska vara lågt men fortfarande realistiskt, det får inte vara ett rent fantasipris.

När jag köpte allt material (cellplast, kantelement, armering och tillbehör) till grundplattan så gjorde jag just så. Jag sa till min lokala handlare att "kan du matcha detta pris så får du affären", det kunde han och blev därmed billigare än de "nätförsäljare" som jag jämförde med, och dessutom var allt material jag fick från Sundolitt och inget okänt "noname". Ytterligare en fördel att handla lokalt är att du oftast kan lämna tillbaka överblivet materiel.
 
D09
Det jag tyckte var en fördyrande faktor när jag byggde i lösvirke var alla räntekostnader under nästan 5 år...

Viktigaste och avgörande för mitt lösvirkeshus var hjälpen från farsan och morfar... Hel ovärderlig :)
Nästan varje helg i nästan 5 år :)

Det som strulade var inlejda entreprenörer. Sprängare, ventilation etc

Priser lyckades jag pressa väldigt bra genom tajming, tur och vaksamma nära o kära :)

Vänner försvann så fort man började bygga ha ha men det blir paybacktime he he
 
seniorkonsult skrev:
Det är ju svårt att jämföra med någon som har släktingar som arbetar, egen skog, och har 4-60 % på materialinköp. Det blir ju i högsta grad orättvis jämförelse mot "verkligheten" dvs om du måste köpa materialet utan specialpriser. Hur många av egnahemsbyggarna är så lyckligt lottade att de har denna möjlighet?
Nu måste du ge dej!
Jag handlar mitt matrl på olika byggvaruhus...tex XL, Byggmax, Karl Hedin osv...men självklart frågar jag vad det kostar innan jag köper något....är det mycket matrl så får dom lämna offert....

Om man ska bygga hus och inte ens orkar fråga vad saker och ting kommer att kosta för man f-n skylla sig själv!

För min egen del så har valfriheten ang både lösningar och kostnader varit en stor del av drivkraften till mina husprojekt.....
 
Gabbe1 skrev:
Min erfarenhet är att en privatperson som ska bygga ett helt hus kan få minst lika bra rabatter som ett byggföretag hos din lokala byggvaruhandlare.
Gå in och presentera dig och förklara läget, ta med listor på allt material som du kommer att behöva.
Om man har tid och orkar jämföra så brukar det löna sig att sätta ett målpris när man ber om offert, detta målpris ska vara lågt men fortfarande realistiskt, det får inte vara ett rent fantasipris.

När jag köpte allt material (cellplast, kantelement, armering och tillbehör) till grundplattan så gjorde jag just så. Jag sa till min lokala handlare att "kan du matcha detta pris så får du affären", det kunde han och blev därmed billigare än de "nätförsäljare" som jag jämförde med, och dessutom var allt material jag fick från Sundolitt och inget okänt "noname". Ytterligare en fördel att handla lokalt är att du oftast kan lämna tillbaka överblivet materiel.
Samma erfarenhet här....

Dom lokala byggvaruhandlarna matchar internet och Byggmax priser alla dagar i veckan på vanligt byggmatrl......
 
Enk Projektet ; Gabbe1; Vad menar du egentligen? Det är väl självklart att man frågar om priser när man bygger annars har man väl något fel eller gott om slantar. Jag vet lika väl som ni att man får rabatter även om de oftast inte är i närheten av entreprenörernas men det får man ta. Entreprenörerna skall ju också leva även om de många gånger har hutlöst med påslag.
Vvs- och elprylar köper du mycket billigare på andra sidan sundet (för de som bor i närheten).
Det handlar ju även om hur många kunniga bekanta och släkt man råkar ha. Det är väl f ö inte många från mitten av Sverige som far till Polen el Tyskland och handlar?
 
seniorkonsult skrev:
andersmc; Ja, det borde kanske klargjorts men det var bara ett exempel. Väggen är en vanlig isolerad yttervägg med lockpanel, 28 läkt, vindskydd, 45+170+45 min ull med reglar, folie samt 13 gips. De flest byggkalkylatorer utom de största drakarna använder sektionsfakta för sina kalkyler. Detta kalkylproggram (resp bok) används också vid kalkylering av ändringar/tillägg. Är man inte van att kalkylera så måste den användas med sunt förnuft beroende på byggets storlek och övriga förutsättningar. Att lägga på ett par% och moms är väl knappast ett problem? :rolleyes:
Men är det sektionsfakta eller Sektionsfakta? Dvs finns det EN sådan här tabell? Jag googlade och hittade något som heter Wikells Byggberäkningar AB som säljer "Sektionsfakta". Är det den som man använder?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.