Vi står i begrepp att renovera badrummet i vårt nya hus och vill ha golvvärme där.

Då det kommer att vara "2:a"-badrum så smånimgom så är inte vattenburen nåt alternativ tycker vi utan vill ha ett enkelt och bra system med så liten bygghöjd som möjligt då det redan är ganska lågt i tak.

Har tittat på Ebecos nätvariant och T2 Quicknet som båda har en bygghöjd på ca 3-4 mm och spacklas in.

Nån som vet vilken som är att föredra? Badrummet är ca 5.5 m2 stort.

Vi lade in Ebecos Cable kit i vårt golv. Föredrar detta framför nätvarianten då den är rätt meckig om man behöver anpassa den efter toalettstol och annat som är "ivägen"
Dock hade jag lite problem att fästa den med tejpen på EPS Cement eftersom den har en massa frigolitkulor i sig.

Har använt den i ett par veckor nu och den funkar skitbra förutom att jag nog vänt på dygnet i termostaten. Ska fixa det på måndag kl 17.00 då man har kan ställa in termostatklockan ;)

Ebeco, T2 Thorin-Thorin , Nexan, Kima, Devi:s värmekabel och mattor är kända väl fungerande fabrikat som är likvärdiga i sin funktion, det som skiljer lite är termostaten även om alla idag är elektroniska med massa gullgull.

Det som kan skilja lite är priset, finns ju byggmarknader, kakelfirmor och varuhus som saluför detta idag så bara kika på erbjudanden.

Tänk på att om det det är full uppvärmning så ha minst 90-100 w per kvm, tidigare rekommendationen på 80 w är för klent.

Mannesson skrev:
Vi lade in Ebecos Cable kit i vårt golv. Föredrar detta framför nätvarianten då den är rätt meckig om man behöver anpassa den efter toalettstol och annat som är "ivägen"
Dock hade jag lite problem att fästa den med tejpen på EPS Cement eftersom den har en massa frigolitkulor i sig.

Har använt den i ett par veckor nu och den funkar skitbra förutom att jag nog vänt på dygnet i termostaten. Ska fixa det på måndag kl 17.00 då man har kan ställa in termostatklockan ;)

Det känns som om det är den som ligger närmast till hand. La ni den direkt i klinker fixet eller spacklade ni in den innan fixet?

Jag lade den ovanpå det gjutna golvet, flytspacklade över och körde sedan klinker.
Du kan hitta bilder på sambons blogg: http://kurreburre.multiply.com

Vi har spånskiva under, det är på övervåningen av huset. Kan spånskiva anses som "dött" material eller hur funkar det?

petersson79 skrev:
Vi har spånskiva under, det är på övervåningen av huset. Kan spånskiva anses som "dött" material eller hur funkar det?
Viktigt att golvet är stummt och inte sviktar. Vi har spånskiva som är skruvad tätt i golvbjälklaget och det sviktar inte. Om golvet sviktar kommer klinker eller fogar att spricka. Dessutom kan knappast tätskiktet heller fungera om golver "rör sig".

Jag håller med Mannesson att nät är inget vidare. Jag hade det och det var svårt att få klistret att fästa på spånskivan vilket resulterade i att den flöt upp på vissa ställen när jag spacklade :'(

Hej! Jag ska lägga in komfort värme på lilla toaletten jag ska renovera. Ebeco cable kit verkar ju bra. (betonggolv under o planerade klinkers över) Har hittat 13,5 m meter för 1272 kr på Sigro. Med flytspackel o förhöjning av termostaten blir det drygt 1500. Går det att hitta bättre pris???
Några tips inför min första renoveringsstart? För ngt år sedan lät vi en elektriker installera en jordfelsbrytare. Jag behöver väl inte en till till detta?
Ja det blev 3 frågor! :D

C
Dr._SiC skrev:
Du bör ha en separat jordfelsbrytare för golvvärmen, framförallt om det är i ett våtrum.
Varför det?

Dr._SiC skrev:
Du bör ha en separat jordfelsbrytare för golvvärmen, framförallt om det är i ett våtrum. Räknar du på en säck flytspackel? räcker verkligen det?
NEJ det behövs ingen separat jordfelsbrytare.

Ska lägga klinker i tvättstugan i källaren. Funderar på att lägga dit elektrisk golvvärme som bara ska göra så att golven inte är iskalla. Det blir alltså rakt på ett oisolerat golv, vet att det inte är så bra men det kan väl inte bli så fruktansvärt dyrt om man inte ska värma hela rummet, vad tror ni?

nääää.... när betongen och jorden under blivit riktigt varm så blir det nog inte så dyrt :-? ;D:D ;) :)

Moelk skrev:
Ska lägga klinker i tvättstugan i källaren. Funderar på att lägga dit elektrisk golvvärme som bara ska göra så att golven inte är iskalla. Det blir alltså rakt på ett oisolerat golv, vet att det inte är så bra men det kan väl inte bli så fruktansvärt dyrt om man inte ska värma hela rummet, vad tror ni?

Jo det blir dyrt, mycket av värmen leds rakt ner i marken under huset.

Dessutom så är det stor risk för fuktproblem med detta. På sommaren när man stänger av slingorna så blir marken under varmare än själva grunden vilket gör att det leds upp fukt!

Jag har en tvätstuga på ca 18 m2. Och att stänga av värmen i golven skulle ju vara dumt med tanke på att dom blir kalla även om det är varmt ute ( det är ju ett källargolv), det var ju just det jag ville undvika. Av dessa 18 m2 kommer ca 12 m2 att ha värme.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.