Har startat min 78dB 5.7 utan problem so far. Har gjort en komplett klippning av tomten och det verkar funka fint. Nu skall jag fundera på vilka tidsfönster som jag skall köra. Har ca 185m tråd

osboda skrev:
Radera kartor javisst men det innebär väl att man skall be den följa tråden i dess nya sträckning?
Kan man göra det utan att fabriksåterställa och nyinstallera? Eller räcker det att man ber den kartera?
Skall an bryta ström och ta bort nyckel oxå?
Radera kartor gör just det, ingenting annat. Då byts knappen "Klipp" i fönstret ut mot "Kartera" pga att den saknar karta och behöver köra en kartering innan den kan klippa. Ändrar inga andra värden eller inställningar.

• Gilla
Waxinator
  • Laddar…
plaggis skrev:
Är det någon som vet vad de olika klipphöjdslägena motsvarar i mm? Min och Max är 20 och 60, men de andra lägena?
Det är alltså 10 steg delat på klipphöjden 20-60mm...cirka 4,5 mm /steg.
20, 24, 29, 33, 38, 42, 47, 51, 56 och 60 mm

• Gilla
plaggis
  • Laddar…
Efterhand som man läser allt härinne och om de som lyckas med sina installationer så får jag känslan av att mycket kan åtgärdas genom:

Radera kartan/ny kartering
Återställning till fabriksinställningar
Handhavande vid installation och avstånd

Det som manualen kan bli bättre kring är just felsökning;kartering och fabriksåterställning (vad de innebär och hur de görs). Jag har (just nu) fått lite hopp och tro på att det kan bli något bra tillsist.

M J skrev:
Radera kartor gör just det, ingenting annat. Då byts knappen "Klipp" i fönstret ut mot "Kartera" pga att den saknar karta och behöver köra en kartering innan den kan klippa. Ändrar inga andra värden eller inställningar.
Visst måste man bryta strömmen till basen när man skall utöka slingan?

osboda skrev:
Visst måste man bryta strömmen till basen när man skall utöka slingan?
Dra ut 230v elen, greja med slingan, koppla in 230v när du är klar.

Kocksa skrev:
ok så om man har en hoppmatta så behövs ingen kabel runt den! Om lutningen är för stor vänder då den bara?
Jag har kört med silvertejp runt benen i nerkant fungerar kanon.

Har haft min i 5 dagar nu, klipper kanon och har inte haft några problem efter att jag tog bort extra kabeln som låg under ladd stationen. (Har 5,7 78DB) först ledsen att jag fick den men kanske ska vara glad :)
/N

mortimer skrev:
Kallstart ?
Kallstart var ett nytt tillvägagångssätt som någon i tråden fick av Bosch Support.
Leta några sidor tillbaka så hittar du säkert.
Apropå detta så är det ju märkligt att man vid en fabriksåterställning inte blir av med tid/datum och pinkod....?

Først bestillte jeg meg en Indego .... etterpå leste jeg innleggene her i forumet .... og tenkte at nå har jeg kjøpt ``Katta i sekken ``

Men, instalerte den i dag og den kartla hagen og klippte den perfekt.

Jeg fikk følgende tips fra Bosch service i Norge : Indego bruker lang tid på å kartlegge hagen, la den få tid til å stoppe å lagre sine data uforstyrret, dette kan ta flere dager.

Jeg tror at mange av problemer kunne vært unngått hvis manualen ble lest og kanttråden ble lagt i henhold til beskrivelsen.

Min er 75db / 5.8 2013 og den har tyveri ``alarm``

Redigerat:
mortimer skrev:
Som jag tolkar det just nu så är det de med ovan inlägg; frav, TWES och ensamgud som fått sina till att fungera som det är tänkt.

Kan ni ge oss andra lite tips på hur ni lyckats och framförallt hur kallstart, fabriksinställning och kartering/radera kartor ska gå till ?

ensamgud: vad har du för märkning på din kartong och build på 5.8:an ?
Jag har inte gjort nån kallstart eller fabriksinställning. Jag lade ut min slinga enligt instruktion o lät klipparen kartlägga efter det. Jag har vridit till min basstation 2cm åt vänster ca 2cm så den dockar när den går hem, det är allt. Jag snålar lite på 2m rekomendationen före/efter, men det funkar (ca 1,7 m framför o 1,2m bakom)

Jag tror preicis som en del andra här att man ska ge den lite tid o låta den tänka o läsa in trädgården utan att bli frustrerad. Jag ska kolla imorrn vad jag har för nummer på lådan. Jag har ännu inte låtit den gå ett helt pass utan bara ca 30min, men det såg bra ut so far. Blir mer tester imorrn.

Detta forum är snart uppe i 150 sidor. 150! Jag har nog läst i princip alla inlägg och de som spekulerar i att de flesta problem hade kunnat undvikas med rätt handhavande och med tålamod de första dagarna så säger jag bara "glöm det". På detta forum finns otroligt många engagerade människor som i sin jakt på svar har lagt långt mycket mer tid på att felsöka än vad man kan förvänta sig och relativt de många problem som finns och antalet inlägg så är det ganska få som har sin utgångspunkt i själva klippresultatet. Skulle definitivt vilja påstå att det är inte här som Bosch har sitt huvudproblem utan i:
1. Produktens mognad - Den hade behövt lämna prototypstadiet före bredare lansering. Att exempelvis GPS är avslagen pga för dålig noggrannhet för att i praktiken kunna användas, hey, hur kan detta vara en överraskning för en konstruktör?
2. Test. Förvånande att man kan släppa en produkt med halvfärdig manual och med översättningar på klipparens display som min sjuåriga dotter hade gjort bättre. Engelska ord som dyker upp ibland, särskrivningar och uppenbarligen användande av Google Translate (vad sägs exempelvis om ordet "foga" som man ska trycka på efter att ha sparat pinkoden. Aldrig hört talas om ordet "spara"?
3. Kunnandet hos supporten. Trevliga människor, men ibland är det faktiskt bättre att säga att" jag får återkomma med svar" än att komma med rena osanningar (tror faktiskt inte att de medvetet ljuger, utan det påminner mer om hur det kan vara i andra kulturer att det är bättre att svara något istället för att erkänna att man inte vet)

Själv har jag det "berömda" felet med att klipparen inte följer kanttråden vid kartering. Lämnade in den för tio dagar sedan. Initialt fick jag besked om att det skulle ta fyra dagar att få tillbaka den, det tog dubbla tiden före jag fick återkoppling och då var svaret att de även behövde basstation och laddare, vilket jag av supporten fick besked om att jag ej behövde lämna in. Suck? Ja, absolut...

I väntan på att få tillbaka den kan man ägna tiden åt att spekulera i vad som är orsaken till att klipparen viker av till vänster vid kartering. Vissa har vittnat om att det hjälper med att göra slingan både kortare och längre. Kan det vara så att signalstyrkan inte är linjär kontra trådlängd utan att den har ett antal styrkor som skickas ut baserat på motståndet i slingan och att man vid ex utökning får ytterligare en styrkenivå som löser problemet? (detta kan jag inget om, men kanske att någon mer kunnig kan uttala sig)

Redigerat:
  • Gilla
Kung_Klas
  • Laddar…
Jag håller med Dr Ost. ""Jag har nog läst i princip alla inlägg och de som spekulerar i att de flesta problem hade kunnat undvikas med rätt handhavande och med tålamod de första dagarna så säger jag bara "glöm det".""

I mitt fall så hade jag initialt problemet med att den vek av åt vänster när kartering skulle genomföras. Detta med ca 170-180m slinga. Var tvär omöjligt att få den att lira. Basstationen är på "millimetern" rätt & har 202cm resp 203cm från basstationens ytterkanter till närmaste vinkel på kabeln. Kortande ner slingan till ca 115m. Då fungerade det direkt med karteringen. Med hjälp av Johnnys tips att förlänga slinga för att få det att fungera så tog jag mina överblivna ca 5m som finns på kabelrullen & koppade in i serie med min långa slinga. Då ville det helt plötsligt även fungera med den långa slingan. Så nu kör maskinen runt & klipper utan problem & det blir riktigt bra resultat. Snabbt går det också. Batteriet räcker riktigt länge. I den initiala reklamen vill jag minnas att det stod 20min klippning & sedan laddning. Jag skulle säga >120minuter klippning sedan laddning. Så de kanske glömde en "1" i reklamen framför 20.

Ljudnivån kan jag inte heller säga något om. Drivhjulens motorer hörs, men inte så det är störande. Trafiken runtomkring där jag bor är mer störande. Knivtallriken hörs normalt inte alls. Enbart när maskinenen får hårt motstånd & den varvar upp till max. Då blir det resonans & det skorrar. Tyvärr är där nog någon bugg fn. som gör att inte varvtalet går ner under den pågående klippningen om den varvat upp, inte ens om den behöver docka för laddning under klippsessionen. Men annars är den inte störande. Visst hörs den, t.ex. i jämförelse med en HQ. Dock så hör jag den inte in i huset. Men som min mamma sade när hon var på besök, då vet man ju var den är.

I mitt fall så har jag ett ärende med Bosch kundtjänst som har beslutat att ge mig ett returutbyte mot en komplett ny maskin strömförsörjning/robot/laddstation. Men frågan är om mitt "svänga vänster problem" med den ursprungliga slingans längd är beroende på en mjukvarubugg för slingans effekt eller om det är basstationen som är instabil/trasig? Tror snarare på en mjukvaruproblematik.

Hur som så har jag fått den att fungera & kommer låta maskinen få gå några dagar innan jag tar vidare action på mitt support case.

Så hade det inte varit för mina initiala bekymmer hade jag varit helnöjd. Men just nu känns det bra.

Efter att ha läst så gott som samtliga inlägg har jag gått från helfrälst på Boschen till totalt ointresserad. Det får bli en Gardena R70LI istället. Hade jag haft ett år till på mig hade jag förmodligen väntat på att dom fått ordning på Boschen.

• Gilla
Kung_Klas
  • Laddar…
Nu har jag ingen som helst egen erfarenhet av Indegon, men drar ändå till med en gissning baserad på symptomen beskrivna i tråden.

Att grensla och följa en slinga kräver (enkelt uttryckt) att klipparen hela tiden korrigerar kursen beroende på någon signalväxling som sker när mottagaren hamnar på fel sida av slingan, dvs klipparen är väldigt medveten om när den lyckas följa slingan och när den inte gör det. Det är knappast så att den kan luras att tro att den följer slingan pga en dålig signal.

Därför tror jag att i de fall när klipparen direkt viker av och drar tvärs över gräsmattan och studsar runt så försöker den inte ens att följa slingan, den är ute på ett helt annat mission. Om den verkligen säger att den ska följa slingan och inte gör det så lutar jag mer åt en bugg i mjukvaran.

Hur hög är Indegon på högsta stället ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.