Nu är det väl iofs så att de flesta människor beställer en pump och får den installerad, och då kan man ju förvänta sig att det är dimensionerat och inställt på korrekt vis. I det perspektivet är 25kh och 32k starter inte skitmycket och frågan om kvalitet på kompressorerna är relevant. En värmepump som i verkliga livet har en tekniskt livslängd som understiger 10 år är inte en bra investering för de flesta fastighetsägare.
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
En vp bör vara installerad och injusterad korrekt men det finns massor med trådar här och på andra forum som visar att så inte är fallet och numera när det installeras kraftigare vp misstänker jag att problemet blivit större. Att inte vp installeras/justeras korrekt är inget man kan belasta tillverkarna med utan det är ju installatörerna som har fuskat. I det här fallet med en van värmepumps ägare så skulle det vara intressant att veta vilka inställningar vp gått med om det kan ha bidragit till haveriet eller om den helt enkelt gått sönder ändå. Vi vet inte hur många starter vp haft har den gått med default inställningarna och gjort endast 3100 tim per år utan extra tank kan det säkert vara 97000 starter vilket ger runt 60-70 starter per dag vilket nog tyvärr inte är helt ovanligt men Vi får säkert svar på hur vp är injusterad och inkopplad senare.
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
D
smurfen72 skrev:
I det här fallet med en van värmepumps ägare så skulle det vara intressant att veta vilka inställningar vp gått med om det kan ha bidragit till haveriet eller om den helt enkelt gått sönder ändå. Vi vet inte hur många starter vp haft har den gått med default inställningarna och gjort endast 3100 tim per år utan extra tank kan det säkert vara 97000 starter
Sedan är det ju intressant hur många gånger som denne vane VP-ägare har fått HP/MS-larm och bara startat om pumpen utan att åtgärda/undersöka problemet och utan att ens veta om det är ett HP eller MS-larm som gått. Men om det är många HP-larm, så tyder det ju på att kompressorn ofta fått gå med för högt tryck och är det många MS-larm så är det ju nästan ännu värre för kompressorn.

Sedan är det ju så att kompressor-paketet i en Nibe 1215 är så enkelt och bekvämt att byta ut. Bara ut med hela kylmodulen och in med en ny och att det kostar en massa är ju bara ett bonus för reparatören som ju har marginaler på materialet också. Så att byta en kompressor helt i onödan, som händer titt som tätt, är ingen katastrof alls för reparatören, bara för kunden.

TS har inte heller beskrivit vad som hände när kompressorn la av, bara att den gjorde det med ett "spöklikt ljud". Det säger ju inte speciellt mycket om vad som hände. Sedan kontaktade service-killen Nibe som sa att kompressorn vad adjöss??? Varför var det Nibe som på distans sa att kompressorn var adjöss medan service-killen var tvungen att ringa Nibe för att kolla vad som hade hänt med värmepumpen som han hade framför sig? Varför kunde inte service-killen göra diagnos och hur kunde Nibe göra det när de inte ens var vid pumpen?

VAD ÄR DETTA egentligen för hopkok? Låter inte rimligt.
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
Om man skulle ta ut service alla gånger man får HP/MS larm så skulle det vara billigare att ha direktel.
Vi har golvvärme och huset är ju nästan nytt med god isolering varmvattnet är ca 50-40 grader så pumpen behöver inte jobba särskilt hårt.
15 år är en vedertagen livslängd för värmepumpar och om 8 år vore det tror jag inte att särskilt många skulle installera värmepump det är ju en ganska hög kostnad.
På mina tidigare värmepumpar så hade jag inget haveri alls och dom stannade aldrig på grund av något konstigt larm.
Vad gäller påståendet att jag vill skriva ner Nibe så är det ganska absurt då jag äger aktier i Nibe men själv funderar jag på varför en del försvarar Nibe så aggressivt vad har dom för orsaker eller bindningar.
 
D
Vem har talat om att ta ut service varje gång du får HP/ms larm? Men som ägare med 30 års vana av värmepumpar så kanske man åtminstone skulle göra en felsökning när man får larm? Kolla manualen är väl för mycket begärt av någon med 30 års vana, men kolla smutsfilter och säkerställa att du har flöde över pumpen är väl det minsta man kan begära? Likaså att identifiera om det är ett HP eller ms larm.

Angående att inte pumpen fått jobba så hårt, så är väl ett HP larm just ett larm om att den fått jobba för hårt?

Sedan vad gäller att försvara Nibe, så är jag nöjd med min pump. Nibe är varken speciellt mycket bättre eller sämre än någon annan. Statistiskt sett är ju din erfarenhet en droppe i havet och säger ingenting om Nibes kvalitet även om du vill dra sådana växlar.
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
D
Och förresten... Varför får man fortsatt inga fakta från dig? Flera frågor om vad som hände mer exakt, men du verkar som sagt inte intresserad av att diagnostisera problemet utan mer intresserad av en hetskampanj?
 
Om man får HP/MS larm ofta ska man nog ta ut en kompetens kyltekniker för det ska aldrig larma och det är garanterat billigare att åtgärda orsaken till larmet än att blunda och köra på. Frågar en gång till hur är vp inkopplad ? ett golvvärme system har ofta ganska liten vatten volym har du extra arbets/volym tank har du extern cp i systemet ? Man brukar vilja ha ganska liten skillnad mellan in ut i slingorna i golvvärme system vp vill ha större diff hur har man löst det ? Har du termostater på golvvärmeslingorna ? kör du värme i nått av golven på sommaren ? många frågor blir det har du svaren så vi kan rädda din nuvarande kompressor. Fast det låter faktiskt konstigt om teknikern ringer Nibe som dömer ut kompressorn utan att vara på plats den teknikern lär inte vara kompetent som inte kan bedöma det själv. Tycker ingen i tråden försvarar Nibe men vi vill få fram fakta vill du det ?
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
Vad tror du vi gjorde när den la av helt felsökning !!!!!!!! och filtren har jag gjort rena varje år och vätskor har kollats och fyllts på regelbundet.
Jag antar att den jobbade hårt för att det var fel på kompressorn
Vem tycker för övrigt att Nibe ska tjäna på att leverera undermåliga produkter nu får ju jag betala fullt pris trots att pumpen inte gick mer än 8 år
 
D
Du skulle naturligtvis ha gjort en felsökning när du fick HP/MS-larm, men du kan ju fortfarande inte tala om vad det var för problem då, du kan inte ens säga om det var motorskyddet eller högtryckspressostaten som löste ut.

För övrigt kan man undra vad det var för felsökning ni gjorde "när den la av helt". Enligt dig så gick felsökningen ut på att service-killen tog telefonluren och ringde Nibe som sa att kompressorn var kass. Hur förklarar du detta? Hur vet Nibe att en kompressor långt borta är kass medan service-teknikern som står framför den inte vet det? Du sa att kompressorn stannade med ett "spöklikt ljud". Vad innebär det? Har inte träffat några spöken, så jag behöver en närmare beskrivning. Stannade den helt enkelt och blev tyst, skramlade det om den eller gnisslade det, eller vad betyder spöklikt i det här fallet? Vet inte service-teknikern varför den stannade? Var det klixon som löste ut, brann en lindning av eller vadå? Har service-teknikern mätt lindningarna, eller hur vet ni annars att kompressorn är kass (förutom att du säger att Nibe har sagt så via telefon).
 
  • Gilla
Giuseppe Maglio och 1 till
  • Laddar…
karl bertil skrev:
Vad tror du vi gjorde när den la av helt felsökning !!!!!!!! och filtren har jag gjort rena varje år och vätskor har kollats och fyllts på regelbundet.
Jag antar att den jobbade hårt för att det var fel på kompressorn
Vem tycker för övrigt att Nibe ska tjäna på att leverera undermåliga produkter nu får ju jag betala fullt pris trots att pumpen inte gick mer än 8 år
Om du tror att Nibe har så dåliga produkter att dom endast håller i 8 år kan du ju välja ett annat märke. eE vp tex Bosch kostar drygt 50000 kr om den håller dubbelt så länge så har den kostat dig samma pengar och den har troligtvis bättre cop än din gamla vp har fast det tillkommer ju naturligtvis installation utöver vp priset. Men frågan kvarstår hur din vp är inkopplad och vilka temperaturer den jobbat med vet du det eller inte eller vill du bara inte svara.
 
  • Gilla
Giuseppe Maglio
  • Laddar…
Inställningarna är fabriks dom som står i manualen kurva 6, vvstart 38 grader, borrhål 150m.golvvärme.
tot elf 13000 kvh, hus 180m2 samt gar 60m2.
Att inte kyltecknikern gjorde någon annan undersökning än att ringa Nibe får stå för dig han kollade naturligtvis vad som gick att kolla tryck el mm men då pumpen inte gick att starta var naturligtvis möjligheterna begränsade
 
M
smurfen72 skrev:
En vp bör vara installerad och injusterad korrekt men det finns massor med trådar här och på andra forum som visar att så inte är fallet och numera när det installeras kraftigare vp misstänker jag att problemet blivit större. Att inte vp installeras/justeras korrekt är inget man kan belasta tillverkarna med utan det är ju installatörerna som har fuskat.
Vad är korrekt inställning? Det verkar på ditt svar att man ska minimera antalet start/stopp-cykler. Stämmer det?
 
D
karl bertil skrev:
helt plötsligt lade den av med ett spöklikt ljud förutom jag var 2 servicekillar där och vi konstaterade att det inte lät bra sedan kollade vi kontaktorer och anslutningar men inget hjälpte den var död och killen sa att han skulle kontakta Nibe han fick beskedet kompressorn var adjöss
karl bertil skrev:
Att inte kyltecknikern gjorde någon annan undersökning än att ringa Nibe får stå för dig
Nejdå... det får stå FÖR DIG, för det var precis så du uttryckte dig ovan. Du beskrev ingen som helst felsökning på kompressorn. Och jag väntar fortfarande på besked om vad det betyder att kompressorn la av med ett "spöklikt ljud" och att du och två servicekillar konstaterade att det inte "lät bra". Har du kompressorn där? Kan du mäta upp lindningarna på den för att se om de mäter OK? Att de inte fick igång kompressorn när de var där kan ju ha varit en så enkel sak som att klixon löst ut.
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
karl bertil skrev:
Inställningarna är fabriks dom som står i manualen kurva 6, vvstart 38 grader, borrhål 150m.golvvärme.
tot elf 13000 kvh, hus 180m2 samt gar 60m2.
Att inte kyltecknikern gjorde någon annan undersökning än att ringa Nibe får stå för dig han kollade naturligtvis vad som gick att kolla tryck el mm men då pumpen inte gick att starta var naturligtvis möjligheterna begränsade
Kurva 6 innebär inte det runt 45 grader vid -20 ute högt för golvvärme har du termostater på golv slingorna som reglerar tempen.
 
Micke64 skrev:
Vad är korrekt inställning? Det verkar på ditt svar att man ska minimera antalet start/stopp-cykler. Stämmer det?
Jag tycker man bör hålla koll på antal start stopp men absolut inte minimera för då kommer vp att behöva jobba med högre temperaturer om vatten volymen inte ökas då kan man få ner start stopp och ändå få en bra drift. Med en stor vp och lite vatten kan man få acceptera lite för mycket start stopp om man inte vill ha tank.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.