Har alla år haft täta gröna buskar vid den här tiden men nu är de helt döda. Finns inte ett enda grönt blad på dom :(. Är de helt döda eller kan buskar ta en paus och framförallt, vad kan ha hänt? Allt annat runt dom grönskar för fullt. Båda är av samma art men ingen aning vad det är.

Hittade även detta. Verkar varit en besvärlig vinter för buskar.. Innebär det att det bara är att gräva upp och planera nytt alltså? Fy..

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=120381

bild kopia.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Buskarna kan ha frusit det har varit en svår vinter för buskar och rosor iaf här i värmland.
Gräv inte upp dom än dom kan leva nere i marken och skjuta nya skott. Klipp ner dom tills du vet.

Exakt samma sak har hänt mina buskar.

Ringde min mor och hon sa massor dött för henne med så det verkar utbrett :( Hon hade åkt nedåt helsingborg och det var döda buskar överallt.

Bör man klippa ner de nu i så fall eller när är mest lämpat? Och hur hårt klipper man dom ner dom?

Här dog en stor thuja och en järnek frosttorksdöden. Även flädern tog stryk men den har skjutit nya markskott.

Tydligen så var det när solen tittade fram och värmde i februari som växterna trodde det var vår och ville dra igång. Allt vatten i marken var ju dock bunden som tjäle och därför torkade växterna helt enkelt ihjäl.

Ser ut som spirea? Allt det bruna är dött om det inte har kommit skott på dem. Klipp ner längs marken och hoppas på att det kommer nytt.

Vårt äppelträd som är 7 år gammalt lider av samma sak...det kom knoppar för ett par veckor sen men sen dess ser det dött ut... Förra året vid den här tiden var det i full blom..

Tuff vinter verkar det som...

Problemet med att klippa ned nu är att man då förmodligen klipper också alla de skott som kanske redan börjat komma från botten. Och har det inte börjat komma skott nu så lär det inte hända tyvärr.

Jag håller med om att det ser ut som spirea, och mitt enorma gamla spireasnår ser likadant ut. Det var uppenbarligen något med den här vintern de inte tålde. Jag trodde de här buskarna var immuna mot allt, men de har tydligen en svag punkt i alla fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.