Om jag vill beräkna det tryck som något ger mot marken är det i princip (tyngden / arean)
Men vad är arean av en platta på mark - är det bara kantbalken eller kan man tillgodoräkna hela platta ?

Trycket brukar anges i Pascal. 1 Pa = 1 Newton / m2.

Formeln är då
Vikt * 9.82/yta.

Så du hade rätt, sånär som på faktorn 9.82 (ofta kallad g) om man vill ha is Pacal iaf.

När jag läste igen ser jag att du faktiskt skrev rätt, då du skrev tyngd/area. Tyngd = massa * tyngdacceleration (m*g).

Mikael_L
Jag tror inte det riktigt var det som var frågan, utan mer om det ska räknas på plattans hela yta mot marken eller bara under kantbalkarna (som tar största delen av lasten som regel).

Jag vet inte själv, men jag skulle nog gissa att det är lite både och, dvs att man får högt marktryck under kantbalken och sen fortfarande ett marktryck under hela plattan men allt lägre ju längre från kantbalken man hamnar.

Men som sagt, jag vet inte, och har ingen aning om hur man brukar räkna. Det kan säkert tänkas finnas någon tumregel.

Trycket från byggnaden bärs upp av kantbalken och eventuell hjärtvägg. Själva plattan bär bara sig själv+ nyttolast.

Ok. Verkar vara ett rimligt resonemang. Tackar. Kanske nån annan som har nåt att tillägga ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.