Har idag en lite trappa ut från köket till altanen. Det är bara två trappsteg men jag stör mig som f-n på dessa trappsteg. Vassa/obekväma stenar att gå på och ibland drar man i hälen i trappstegen när man går ut. Vill ersätta dessa med tryckta brädor istället. Stenen idag är ca 5cm hög så det borde bara vara att köpa 45mm tryckt att lägga dit.
Misstänker att nuvarande steg är limmade eller dyl. Är det bara att gå loss med släggan? Förmodligen kommer det sitta stenrester kvar där limmet är. Frågan är hur hårt detta sitter och om det är svårt att få bort limmet? En vinkelslip borde väl funka?.
Skall man slipa det tryckta med fint sandpapper innan man lägger dit för att minimera ev flisor?
Misstänker att nuvarande steg är limmade eller dyl. Är det bara att gå loss med släggan? Förmodligen kommer det sitta stenrester kvar där limmet är. Frågan är hur hårt detta sitter och om det är svårt att få bort limmet? En vinkelslip borde väl funka?.
Skall man slipa det tryckta med fint sandpapper innan man lägger dit för att minimera ev flisor?
Medlem
· Stockholms Län
· 151 inlägg
Går det inte lätt att ta bort hela trappen med stålställning och göra en ny i trä?
Produkter som diskuteras: "bågfil"
Bågfilar
Bågfilar är det ultimata verktyget för exakt och detaljerat arbete. Oavsett om du behöver en liten, fickstor bågfil för att jobba med små detaljer, eller en stor 12-tums bågfil för större projekt, kan du lita på att våra bågfilar
Läs mer
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 584 inlägg
Nej. Behåll stålställningen och bygg runt den. Stark och smart konstruktion. Den går ju att dölja helt och hållet om man vill. Dessutom utan att behöva fästa något i underliggande trall. Med lite konstruktionstrix kan du även göra den nya trappan som en kombinerad förvaring där trappstegen är lock fästa med gångjärn.
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Jag gissar att ställningen är bultad fast i fasaden, dolt av betongskivan. men som sagt behåll den konstruktionen.
Om ställningen bara består av tunna profiler som stegen är limmade på så tror jag att man kan spetta loss dem ganska enkelt. Kan vara värre om det finns hel plåt mellan så att betongen har stor fästyta.
Om ställningen bara består av tunna profiler som stegen är limmade på så tror jag att man kan spetta loss dem ganska enkelt. Kan vara värre om det finns hel plåt mellan så att betongen har stor fästyta.
Jag hade börjat med att försöka banka in en vass kil eller ett begagnat stämjärn mellan stenplattan och stålet som den är limmad mot. Om den nu är limmad - den kan ju sitta med bultar också. Annars kanske en varmlufspistol kan få limmet att släppa. Man får bara se upp så man inte skadar färgen på stålställningen.
Om du hade tagit bilden lite mer snett underifrån hade det kanske varit möjligt att se på bilden hur stegen är fastsatta.
Ställningen är med största sannolikhet inte fastlimmad i huset utan sitter med skruv eller ingjutningsgods som nog döljs av det översta steget.
Då ställningen ser ut att inte vara rostig så varför inte använda den eller bygga in den. Man behöver inte ta bort allt bara för att det kanske inte är det snyggaste, det går att dölja som några beskrivit ovan.
Ställningen är med största sannolikhet inte fastlimmad i huset utan sitter med skruv eller ingjutningsgods som nog döljs av det översta steget.
Då ställningen ser ut att inte vara rostig så varför inte använda den eller bygga in den. Man behöver inte ta bort allt bara för att det kanske inte är det snyggaste, det går att dölja som några beskrivit ovan.
Har inget problem med själva stålställningen, den är i bra skick (väldigt smutsig på bilderna då jag spolat av hela altanen). Blir nog till att sätta dit nya trappsteg i tryck virke. Sedan får vi se om jag bygger in den.
Frågan är om man vågar gå loss med en slägga, risk för att hela ställningen lossnar när man bankar på? Annars är väl det andra alternativet en vinkelslip, eller?
Frågan är om man vågar gå loss med en slägga, risk för att hela ställningen lossnar när man bankar på? Annars är väl det andra alternativet en vinkelslip, eller?
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 584 inlägg
Om du knackar in en kil rakt framifrån med handslägga så blir det inga sjuvande krafter på ställningen. Värmepistol var också ett bra tips. Slå försiktigt bara och kolla framför allt att det inte är bultat i stegen. Troligtvis inte eftersom dessa (av åldern att döma) är väldigt hårda och starka betongsteg. En bult skulle skapa en brottanvisning i steget. De kunde det där med plattgjutning på 60-70-talet.Denaxe skrev:Har inget problem med själva stålställningen, den är i bra skick (väldigt smutsig på bilderna då jag spolat av hela altanen). Blir nog till att sätta dit nya trappsteg i tryck virke. Sedan får vi se om jag bygger in den.
Ja jade en exakt likadan trappa vid köksdörren. Stegen lossnade förvånansvärt lätt med milt våld. 30 år gammalt lim höll inte så bra. Sedan kapade jag stålprofilerna vid fasaden. (De var fästa bakom fasaden.) Slutligen blev det en ny trappa i trä.
Om det sitter ingjutningsgods (typ gängad hylsa) i steget så påverkas inte hållfastheten speciellt mycket. Ingjutningsgodset kan ju också var kombinerat med armering i steget för att ge steget högre hållfasthet.Johan Gunverth skrev:
Denaxe:
Du har ingen bild som visar stegets undersida?
Edit: Verkar som om Lasso98 sitter inne med svaret på hur steget sitter fast.....
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 584 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 584 inlägg
Du fick ju inte svar på den här delen av frågan:Denaxe skrev:
Nej. Slipa inte. Det skapar snarare underlag för att flisor skall uppstå. Det bästa är att någon gång per år skura träet med en grov rotborste, så tar du bort flisor och lite av vårveden. Kvar blir den hårda sommarveden (årsringarna)
Produkter som diskuteras i tråden