1 160 783 läst · 6 151 svar
1161k läst
6,2k svar
Bosch Indego 10 robotklippare
Fick lite inside info igår från en som jobbar som säljare på Bosch "blå". De hade haft telefonmöte om robotklipparen och alla "problem". De kom fram till att 90% av alla problem var handhavande och att monteringsanvisningen var för dålig
Blev sen uppringd av en kille som var duktig på robotklipparen där jag frågade om både olika mjukvaruversioner och larm.
Till mig sa han att det inte var någon större skillnad alls mellan 5.7 och 5.8. Men han kunde inte svara på vad skillnaden var.......
Han sa även att det inte finns larm på dom. Jag orkade inte argumentera emot....
Blev sen uppringd av en kille som var duktig på robotklipparen där jag frågade om både olika mjukvaruversioner och larm.
Till mig sa han att det inte var någon större skillnad alls mellan 5.7 och 5.8. Men han kunde inte svara på vad skillnaden var.......
Han sa även att det inte finns larm på dom. Jag orkade inte argumentera emot....
Nej. Han jag pratade jobbade inte på kundtjänst utan ute på fältet.dennisson skrev:
xxxxx gav ju inget direkt trovärdigt intryck av mailet jag fick från honom 21:a maj.
Jag frågade:
Hej. Jag köpte nyligen er robotklippare Indego 10 och upptäckte att den har mjukvaruversion 5.7. Har läst runt på nätet att det finns en som heter 5.8. Vad är det för skillnad mellan dessa två och hur gör jag om jag vill uppdatera min?
Han svarade:
Hej Peter
Normalt finns ej behov för en software uppdatering med vår INDEGO. INDEGO är dock förberedd till detta. När/om det kommer en software uppdatering i framtiden är roboten förberedd till detta via SDkort slot.
Vi har inte fått någon information om kommande eller aktuell mjukvara.
Vänliga Hälsningar / Best regards
xxxxxx
BOSCH Kundtjänst
Robert Bosch AB
El-verktyg
Isafjordsgatan 15
SE-164 26 Kista
www.bosch-pt.com/se
Tlf.: +46 (08) - 750 18 20
Fax: +46 (08) - 750 16 76
Email: ew@se.boschkundtjaenst.com
Redigerat av moderator:
Larmet/summern hörs väl nästan inte, men även om det skulle varit en grym siren av överfallslarmstyp så kan man ju enkelt bara smyga upp bakifrån och slå av huvudbrytaren så går ju inget larm överhuvudtaget.
Hej!
Efter mycket övervägande så beställde jag en Indego 10 som anlände idag. Det är en 75db, 3900rpm tillverkad 04/2013. Har inte packat upp den mer än lyft på lådans lock. Får anta att det är en f/w 5.8 . Så ytterligare en stolle i Indego världen.
Efter mycket övervägande så beställde jag en Indego 10 som anlände idag. Det är en 75db, 3900rpm tillverkad 04/2013. Har inte packat upp den mer än lyft på lådans lock. Får anta att det är en f/w 5.8 . Så ytterligare en stolle i Indego världen.
Noppe skrev:
Hej!
Efter att ha konsulterat BOSCH åkte jag till min ÅF och begärde att den skulle skickas på service, detta på inrådan av supporten. Troligen ett displayfel eftersom den inte visar någonting på skärmen när jag satt den för laddning. Där skulle ha kommit ett välkommenmeddelande och språkval m.m. vilket inte hände. Jag köpte min maskin den 8 maj och den har inte klippt någonting ännu. Delvis är det mitt fel eftersom det tog drygt 1 dag att dra 200 m kabel. Försökte tidigare i veckan att få den ivägskickad på uppgradering eftersom jag trodde mig ha fått en äldre årsmodell.(det var innan jag upptäckte felet på displayen) eftersom det står 78 dB 2012 på min modell.
CHEAPYS inköpschef på maskiner nekade dock att skicka iväg den på service/uppgradering, alternativet var att lämna tillbaka den vilket jag avböjde inte minst med tanke på priset 8 573.
Ställde diverse relevanta frågor till supporten på BOSCH som sitter i Malmö. Svaret blev; det är inget larm varken på 2012 eller 2013, det är pinkoden som låter svagt. Det finns bara en version av INDEGO och det är 5.7 oavsett vad det kan stå på maskinen, ryktesspridningen på nätet om 5.8 är en serviceversion som användes på fabriken när en maskin inkommer för service eller annan åtgärd. Vartefter uppgraderas maskinerna med mindre justeringar utan att versionsnumret ändras.
Supporten förordar att man ringer till dem för att få korrekt information om vad som gäller. Forum på nätet i all ära men det sprider också felaktiga påstående enligt BOSCH.
En märklig sak som jag ombads göra när de förhörde mig om min installation, var om jag hade skarvat till mera kabel och hur jag hade gjort detta. Jag svarade att jag lött ordentligt samt haft på krympkabel. Supporten ombad mig då att klippa bort lödningen och ersätta den med en vanlig elektrisk "sockerbit" av den anledning att det annars kunde ge signalfel. Jag svarade då att jag hade en hel slinga med grönt fast sken, det skulle tydligen tydligen inte spela någon roll utan jag skulle utföra detta och sedan återkomma. Återkom efter en stund (osagt om jag skarvade om eller inte) men displayen var fortfarande död. Nu var de tvungna på CHEAPY att skicka iväg den till DANMARK för service med misstanke om att det var ett kontaktfel i displayen?
Så det blir att klippa åtminstone en vecka till med den gamle Brigg & Straeton, skiver Munkedal
Ja och det är minsann inte bara forum som sprider felaktig information. Man ska nog passa sig för nätet över huvud taget. Enligt länk från tidigare inlägg:Munkedal skrev:Ställde diverse relevanta frågor till supporten på BOSCH som sitter i Malmö. Svaret blev; det är inget larm varken på 2012 eller 2013, det är pinkoden som låter svagt. Det finns bara en version av INDEGO och det är 5.7 oavsett vad det kan stå på maskinen, ryktesspridningen på nätet om 5.8 är en serviceversion som användes på fabriken när en maskin inkommer för service eller annan åtgärd. Vartefter uppgraderas maskinerna med mindre justeringar utan att versionsnumret ändras.
Supporten förordar att man ringer till dem för att få korrekt information om vad som gäller. Forum på nätet i all ära men det sprider också felaktiga påstående enligt BOSCH.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så grabbar och tjejer, akta er för nätet!
Så supporten underkänner en lödning omgiven av krympslang och föreslår (på fullt allvar) en sockerbit? Den killen har uppenbarligen inte en susning om vad han pratar om! Analogt med det resonemanget kan man lika gärna använda osisolerad tråd runt trädgården med tanke på att tråden i sockerbiten ändå kommer att "jordas" efter första regnskuren.Munkedal skrev:En märklig sak som jag ombads göra när de förhörde mig om min installation, var om jag hade skarvat till mera kabel och hur jag hade gjort detta. Jag svarade att jag lött ordentligt samt haft på krympkabel. Supporten ombad mig då att klippa bort lödningen och ersätta den med en vanlig elektrisk "sockerbit" av den anledning att det annars kunde ge signalfel.
Men herregud.. en sockerbit.. jag tror jag går ytterligare ett steg längre och klipper bort mina lödningar och tvinnar ihop skiten istället och sedan lägger skarven naken i gräsmattan.. då borde väl supporten bli nöjd. Undrar hur anslutningarna inuti laddstationen ser ut.. är de lödda eller sockerbitade i kretskortet tro
KaLnAk skrev:Nej. Han jag pratade jobbade inte på kundtjänst utan ute på fältet.
xxxx gav ju inget direkt trovärdigt intryck av mailet jag fick från honom 21:a maj.
Jag frågade:
Hej. Jag köpte nyligen er robotklippare Indego 10 och upptäckte att den har mjukvaruversion 5.7. Har läst runt på nätet att det finns en som heter 5.8. Vad är det för skillnad mellan dessa två och hur gör jag om jag vill uppdatera min?
Han svarade:
Hej Peter
Normalt finns ej behov för en software uppdatering med vår INDEGO. INDEGO är dock förberedd till detta. När/om det kommer en software uppdatering i framtiden är roboten förberedd till detta via SDkort slot.
Vi har inte fått någon information om kommande eller aktuell mjukvara.
Vänliga Hälsningar / Best regards
xxxx
BOSCH Kundtjänst
Robert Bosch AB
El-verktyg
Isafjordsgatan 15
SE-164 26 Kista
www.bosch-pt.com/se
Tlf.: +46 (08) - 750 18 20
Fax: +46 (08) - 750 16 76
Email: ew@se.boschkundtjaenst.com
Hej alla!
Talade idag med denne xxxx på BOSCH support vilken styrkte att det inte finns larm på 5.7 som är den enda version för slutbrukare. 5.8 finns bara på serviceverkstaden i Danmark just enbart för service.